Felaktig ångspärr yttervägg dolt fel?

5k läst  103 svar

Sida 1 av 7
  1. martin43
    Husägare · Nivå 10
    Har en enkel (dålig) värmekamera och såg att det var kallare i detta hörn än övriga. Ska ändå måla om väggen så öppnade upp och kollade. IR-bilden är tagen innan jag öppnade väggen.
    img_thermal_1519773186122.jpg
    IMG_20180311_200636.jpg Visa bilaga 262218

Detta är ett solklart byggfel, men inget att bråka om just detta hörn. Funderar dock på övriga ställen där värmekameran indikerar att det förmodligen är samma fel (fem-sex ställen, bla längs en vägg/golv)? Vad göra?

Huset är byggt 2006 och vi köpte det 2014 mitt i sommaren. Borde jag gjort en professionell tryckprovning med termografering när vi flyttade in (januari)?

Redigerat 11 mar 20:56
  2. P
    Medlem · Nivå 10
    Frågan är ju om det är plasten som orsakar det eller om det är isolering bakom som inte blivit bra, det kan vara lite svårare att få hörnen bra beroende på konstruktion.

Tror inte du hade märkt nått med en tryckprovning, ytskiktet tätar ju det med.

3. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Jag gissar oxå på fusk och dåligt isolerat. Plast påverkar lite men ska lagas såklart

4. P
    Medlem · Nivå 10
    Fusk är ju ett ganska kraftigt uttryck i det hela, frågan är ju med hur isoleringen ser ut i väggen eftersom plasten verkar sitta direkt bakom gipsen, sånt här kan ju undvikas med att tex ha isoleringen i flera lager för att undvika köldbryggor, men tunn isolering i bara ett lager så är det ju lätt att det blir så här.

5. martin43
    Husägare · Nivå 10
    Huset är (tyvärr) byggt utan installationsskikt så plasten sitter bakom gipset. Inte optimalt men är OK.
    Det är ju bra sprutt på frånluftsfläkten och isoleringen är ju inte alls lufttät så jag tycker inte det är konstigt att det drar igenom där plasten är lämnad med stor glipa.
    Visst är det fusk, eftersom ångspärren är fel utförd.

Ska se hur det blir när jag tätat imorgon. Gissar på dragfritt och varmare i hörnet.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Det ser ju ut som där är en rejäl glipa i isoleringen också i hörnet

7. B
    Allvetare · Nivå 7
    Det krävs inte att man ska provtrycka bostaden i sin undersökningsplikt.

8. H
    Bannad · Nivå 9
    Självklart är detta inget dolt fel om de är det du vill få de till.
    Skulle säga att de möjligen inte ens är ett byggfel som du säger på första bilden.
    men vill även förtydliga att jag kanske misstolkar bilden.

förklara gärna vad som är fel på första bilden

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tolkar att plasten inte är monterad om lott i hörnet, det kanske kvalar in som byggfel. Men hur löser man sådant om det är färdiga väggmoduler?

Att det skulle vara ett dolt fel som man kan räkna med någon vidare kompensation för tvivlar jag på.

10. martin43
    Husägare · Nivå 10
    Felet är att ångspärren inte överlappar alls från plattan och ca 25cm upp. Följden blir att hörnet fungerar som "friskluftsventil" och det drar in kall luft där (Detta har inget att göra med om man har ett installationsskikt eller ej).

Detta är ett solklart byggfel (om man läser husAMA eller instruktionen för hur ångspärren skall monteras). Och om jag inte förväntas upptäcka denna typ av fel i min undersökningsplikt borde det också vara dolt.

Huset är lösvirkeshus så inga som helst problem att överlappa plasten i hörnet.

Som jag skrev tänker jag INTE bråka om det där utan bara täta och sätta ihop det. Huset blir ju lite bättre efteråt. ;)

Frågeställningen är dock intressant då det verkar finnas fler och kanske särskilt ett betydligt större ställe med samma fel (några meter). Det går inte att få upp värmen riktigt i det rummet och nu vet jag troligen varför.

11. P
    Medlem · Nivå 10
    Hur är det tänkt att det ska överlappa från plattan och 25cm upp?
    Det är ju i det närmsta en omöjlighet att bygga så eftersom plast på plattan sätts långt efter att väggen är färdigbyggd.
    De hus jag byggt har man låtet vägplasten gå ut ca 10cm på golvet och sen har vi lagt plasten på golvet över den, senast så var plasten integrerad med foamen och då skulle de inte tejpas i skarven enligt instruktionen.

Frågan är ju sedan om du har rätt antal friskluftsventiler in i huset alternativt fel inställt på frånluften om det blir så pass undertryck att det drar kraftigt för att det är ett hål i plasten, luften ska även passera en gipsskiva som är spacklad i skarvarna och skruvad fast mot reglarna, ta bort en av friskluftsventilerna och skruva en gipsskiva över hålet och se hur mycket det drar där.

Säger inte att det är rätt att det är en glipa i plasten, men enligt dina bilder så ser det ju inte direkt ut att ha orsakat några större problem, jag skulle kollat mer på hur inflödet av luft kontra frånluften ser ut.
    Framförallt om det suger in så pass mycket kall luft att du inte får rätt värme i rummen.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Men felet man ser på bilden, är att det inte finns något överlapp i hörnet mellan väggarna. Men jag tycker dte ser ut som det dessutom saknas isolering i hörnet. Det tror jag är en viktigare orsak till det som syns på värmekameran.

martin43 gillar
  13. martin43
    Husägare · Nivå 10
    Helt korrekt. Felet är inte mot golvet. Felet är "längs väggen" så att säga. Ska få tag i en gipsskiva så ska jag kolla närmare.
    Sen är det knappast en orkan som drar in där, men när det är -10 ute och 22 inne märks ju även små luftörrelser.
    Som jag skrev är det här på bilderna en bagatell, men i det rum där det är svårt att få upp värmen är några kvadratmeter vägg kall och det smådrar längs golvlisten längs 3 meter ca.

Gipssivan var ej spacklad nedersta 6-7 centimetrarna (där golvsockeln sitter i hörnet) så det är där det smitit in.

Ska köpa en Flir One Pro, den verkar rätt juste.

14. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 14
    Ångspärren ska överlappa över en stående regel i detta fall så att när man skruvar skivor trycks ångspärren ihop och tätas.

Slarvigt utfört men säkert inte ovanligt. Ska bli kul att se hur komforten förändras.

martin43 gillar
  15. S
    Medlem · Nivå 10
    Sett ur värmekamerans perspektiv så tror jag nog resultatet är ganska normalt. Det är nog få hus som är så täta att det inte blir skillnader i nåt hörn.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: