3 916 läst · 17 svar
4k läst
17 svar
Fel vinkel på nya takstolar!! Lösning?
Sida 1 av 2
Vi håller på och förlänger vårt hus på gaveln med en utbyggnad som skall följa den gamla delen. Vi har dock upptäckt att nya takstolarna (3st) är 19.3 grader istället för 17.8 som vi beställde, vilket innebär att råsponten blir några cm ovanför det gamla. Gamla delen har dessutom enbart 1cm läkt på taket.
Någon som har nån bra idé på lösning?
Takstolarna sitter redan på plats så vi vill helst inte beställa nya. Lösningen jag spontant kommer på är att montera råsponten skevt för att sedan justera skillnaden med läkten, men då innebär det att behöva byta ut gamla takets läkt också = mycket jobb. Jag tar tacksamt emot fler lösningar
Takstolarna sitter redan på plats så vi vill helst inte beställa nya. Lösningen jag spontant kommer på är att montera råsponten skevt för att sedan justera skillnaden med läkten, men då innebär det att behöva byta ut gamla takets läkt också = mycket jobb. Jag tar tacksamt emot fler lösningar
Bästa lösningen är att beställa nya med rätt vinkel, borde väl vara minst arbetsinsats och en kostnad på 20k?
Ser inte hur du ska få till en vettig lösning som inte genererar en "är det här dolt fel"-tråd här om 15 år när du har sålt huset på annat sätt
Du skriver att nya råsponten kommer "några cm" över den gamla. Borde det inte va några cm ute vid takfoten och sen gå mot noll vid nocken?
Ser inte hur du ska få till en vettig lösning som inte genererar en "är det här dolt fel"-tråd här om 15 år när du har sålt huset på annat sätt
Du skriver att nya råsponten kommer "några cm" över den gamla. Borde det inte va några cm ute vid takfoten och sen gå mot noll vid nocken?
Det uppenbara är väl att leverantören står för lösningen om det är dom som har gjort fel?
Kontakta takstolsleverantören om leveransen inte stämmer med den beställning du gjort, om det är så att DE fellevererat löser de säkert problemet och har du mätt galet får du ju stå med dumstruten och alla tillkommande extrakostnader som jag brukar få göra när jag missat eller inte klarat av att mäta korrektN NRW skrev:Vi håller på och förlänger vårt hus på gaveln med en utbyggnad som skall följa den gamla delen. Vi har dock upptäckt att nya takstolarna (3st) är 19.3 grader istället för 17.8 som vi beställde, vilket innebär att råsponten blir några cm ovanför det gamla. Gamla delen har dessutom enbart 1cm läkt på taket.
Takstolarna sitter redan på plats så vi vill helst inte beställa nya. Lösningen jag spontant kommer på är att montera råsponten skevt för att sedan justera skillnaden med läkten, men då innebär det att behöva byta ut gamla takets läkt också = mycket jobb. Jag tar tacksamt emot fler lösningar![]()
Det går att ta bort dem, men du kan inte återmotera dem då du saknar press för ändamålet.N NRW skrev:
Ibland förutsätter bygglovet CE märkta takstolar, då får du varken bygga eller ändra takstolen.
Det går självklart att bygga egna takstolar, har man befintliga på kåken är det inte svårt att ta mått och vinklar men det brukar inte godkännas av kommunen.
Hmm.. Beställa nya takstolar är nog inget alternativ. Då känns det smidigare att lägga om hela taketmaah skrev:
Bästa lösningen är att beställa nya med rätt vinkel, borde väl vara minst arbetsinsats och en kostnad på 20k?
Dilemmat är att vi gjorde en beställning med första vinkeln och sedan ändrade vi andra mått i flertal ritningar. Vi fokuserade helt på de andra måtten och glömde bort att dubbelkolla vinkeln som de ändrat i sista utkastet innan vi godkände den. Slarvigt av oss.. Men nu är det som det är.snaggletooth skrev:
Jag gjorde en beställning med rätt vinkel och fick några utkast med rätt grader. Vi missade dock helt att dubbelkolla vinkeln som blivit ändrad på sista utkastet innan godkännande, då vi fokuserade på andra mått. Så vi är dessvärre inte helt oskyldiga till felet.F fribygg skrev:Kontakta takstolsleverantören om leveransen inte stämmer med den beställning du gjort, om det är så att DE fellevererat löser de säkert problemet och har du mätt galet får du ju stå med dumstruten och alla tillkommande extrakostnader som jag brukar få göra när jag missat eller inte klarat av att mäta korrekt![]()
Du är inte ensam om den missen.N NRW skrev:
Har du bygglovkrav på CE märkt takstol?