Byggahus.se

Fel vid fiberinstallation. Ingen återkoppling/hjälp från Telia/Transtema på 3år!

1. M
    Medlem · Stockholm · 779 inlägg

merbanan

Medlem
    Om du redan sålt och inte lovat nuvarande ägare något mer så skulle jag tagit de 1500kr och lämnat det bakom mig. Annars är ju den rimliga ersättningen summan det skulle kosta att åtgärda.

I princip tror jag att en domstol skulle köpa entreprenörens troliga påstående att de ersatt den trasiga stenen med en likvärdig. Men låt säga att man kan hitta exakt rätt stenar så är det nog inte mer än 1 dag i tid för en stensättare att ordna allt. Du skrev att det var lite andra småsaker också. Om vi antar att det kostar ca 400kr / timme så hamnar vi kring 4000kr för att åtgärda.

2. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 495 inlägg

hsd

Medlem
    Jag kan inte låta bli att fundera lite, om nu Telia släcker fibern eftersom de inte får betalt, är det då ett dolt fel ( huset är ju sålt)

3. S
    Medlem · 9 inlägg

Salcin123

Medlem
    Orkar inte läsa tråden, men att någon frivilligt anlitar eller använder Televerket är för mig helt obegripligt.

4. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 1 192 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Står det i köpekontraktet att du ska ordna så att stenläggningen rättas till, eller är det ett muntligt löfte?
    Tycker husets nya ägare att detta är ett problem?
    Och till sist: om de nya ägarna får stenläggningen tillfixad enligt dina önskemål är det inget mer att orda om, men om det blir ekonomisk ersättning, ger du pengarna till nya ägarna eller behåller du pengarna själv?

(Men se till att betala den förgjordade fakturan nu, det är faktiskt installerat fiber i ditt fd hus och det ska du betala för!)

5. G
    Medlem · 1 582 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Är stenarna viktigare än fungerande fiber för de nya ägarna?

6. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 087 inlägg

Boan

Medlem
    Men jösses, var glad du fick dra in fiber. Det är ju sånt här som gör att priset går upp för alla andra.. om ni undrar...

7. P
    Medlem · Örebro · 475 inlägg
    För 1500kr kan nya ägaren åka till krauta och köpa ett par stenar med mer korrekt patina.

I och med att du sålt huset tycker jag att du ska betala. Berätta för nya ägarna att det inte finns någon väg framåt. Ge dem 1500kr du får av Telia som kompensation.

Case closed.

8. Coolman
    Medlem · Skåne · 570 inlägg

Coolman

Medlem
    Sen dra av installation kostnad på deklaration försäljning så blir faktiska kostnaden endast typ 17.000 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.