Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fel vid fiberinstallation. Ingen återkoppling/hjälp från Telia/Transtema på 3år!

1. D
    Medlem · Stockholm · 172 inlägg

Denaxe

Medlem
    Lång historia kort...
    I mitten av 2018 bestämde vi oss för att dra in fiber via Telia till villan. Personal (från Transtema tror jag) kom och vi planerade vart dom skulle gräva. Finns en nod i hörnet av tomten som dom skulle dra ifrån, över gräsmattan, och in i huset. Pratade lite om att dra den från gatan genom parkeringen men där sa jag NEJ eftersom vi nyligen lagt ny marksten (runt hela huset, ganska dyr kostnad). Inga problem. Dom kom senare och började gräva med spade efter noden men hittade den inte. Dom skulle då dra ny dit från elskåpet lite längre bort på gatan. Detta kunde ta lite tid eftersom dom måste ha tillstånd att gräva i gatan. Inga problem. Några månader senare kommer frugan hem och hela parkeringen är uppgrävd! Ingen har sagt något. Inte ring och sagt när dom kommer eller att dom ändrat sig och gräver över parkeringen istället. Dom återställde allt men några markstenar gick sönder som dom bytte ut och dom har inte samma "färg/patina" vilket inte ser snyggt ut. Sedan andra småsaker.

I november 2018 kontaktar Telia och tar upp detta och Transtema tar på sig att dom gjort fel. Jag kräver kompensation och får då 1500:- i kompensation av Telia vilket jag inte godtar. Transtema skall ta kontakt med mig vilket dom aldrig gör. Räkning kommer som jag bestrider och den pausas. Transtema skall återigen kontakta mig vilket dom aldrig gör.
    10 månader går och sedan kommer en faktura på installationen utan att någon kontaktat mig. Bestrider fakturan som pausas och dom skall ta tag i detta ärende och kontakta mig...ingen kontaktar mig.
    Nu, 2år senare börjar fakturorna komma igen. Jag bestrider, fakturan pausas, och dom skall kolla upp detta. Inga fakturor skall skickas innan ärendet är avklarat... Ytterligare faktura kommer en månad senare och jag bestrider och dom skall pausa fakturan och kolla upp och återkomma...

Hur länge kan det detta pågå? Börjar bli rätt less att ingen kontaktar mig för en lösning. Gått 3 år snart...
    Finns det nåt man kan luta sig mot som konsument eller är det bara att gilla läget tills någon hör av sig och man förhoppningsvis kommer till en lösning även om detta tar 3, 5 eller 10år?

Tacksam för hjälp.

2. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 952 inlägg

-MH-

Medlem
    Så länge de drar i det vart 3:e år, så kan de hålla på för evigt.

Funkar fibern?

Betala det som du tycker är skäligt, så kanske de ger sig.

3. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 1 608 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    Prata med din kommunala konsumentrådgivare, alternativt Hallå Konsument.
    Jag tror att du får skilja på vad som är vad här. Du har fått det du beställde, en fungerande fiberanslutning, eller hur? Det tror jag att du måste betala för, du har fått det du beställde. Däremot är du inte nöjd med ersättningen du fick för de skador grävarbetet orsakade. Jag hade betalat för inkopplingen, men dokumenterat skadorna ordentligt och anmält till ARN och fått din sak prövad där, det är nog din bästa chans.

4. D

Denaxe

Medlem
    Fibern funkade så länge vi bodde i huset, har sålt huset.
    Min tanke är inte att betala 0:- för det hela. Självklart betala för själva fibern. Men för övrigt är jag inte så sugen på att betala...
    Tack för svaren.

5. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 952 inlägg

-MH-

Medlem
    Vad menar du med "själva fibern"? Brukar vara ett paketpris.

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 6 147 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Har du sålt huset utan att lösa problemet innan?

7. D

Denaxe

Medlem
    Ja, det är ett paketpris. Kanske lite otydlig men menar att jag vill ha avdrag på själva den delen som innefattar grävjobbet.

8. D

Denaxe

Medlem
    Ja, fanns inget sätt att lösa problemet eftersom ingen kontaktade mig.

9. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 6 070 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Har de inget telefonnummer för ingående samtal??

• Laddar…
  10. S
    Medlem · Östergötland · 1 816 inlägg

Styrman_jansson

Medlem
    Jag skulle omg. betala fakturan minus det som du anser som skäligt som kompensation. Risken är annars att du kommer få betala dröjesmålsränta för det belopp som inte är stridigt.

Blir lätt en ”nätt” summa med dröjesmålsränta när det går år…

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Stockholm · 976 inlägg

merbanan

Medlem
    Betala ostridigt belopp. Kontakta Telia och försök få ett ärendenummer. Skicka skriftlig detaljerad redogörelse in i det ärendenumret. Se till att du får en skriftlig bekräftelse på att de mottagit alla uppgifter. Troligtvis så kommer de fortsatt skicka en faktura eftersom det förmodligen ligger på automatik. Det skulle inte förvåna mig att man inte permanent kan pausa en faktura utan den släpps nog automatiskt varvid det kanske inte spelar så stor roll vad alla lovar. När nu fakturan kommit så emotsäg betalningsansvar väldigt sent i klagoperioden och se till att ingen aktivt pausar den. Om du har tur kommer det skickas vidare till inkassoföretag. När det kommer så kontakta dem med alla detaljerade uppgifter och meddela att kravet är tvistigt och du betalat det du anser skäligt och att om Telia vill ha mer så är de välkomna att dra dig till Tinget.

Nu har fakturan/kravet hamnat i ett läge där det förmodligen hamnar hos en annan avdelning på Telia. Om jag inte har fel så får man endast skicka ett inkassokrav per skuld. Om det nu rör sig om en ringa summa så tror jag inte ett företag av Telias storlek kommer spendera juristtid för att ta det till Tingsrätten. Det är mer ekonomiskt att skriva av kravet.

12. splinter
    Byggveteran · Västkusten · 249 inlägg

splinter

Byggveteran
    Jag förstår inte råden om att betala fakturan eller delar av den. Fakturan som helhet gäller ju för ett uppdrag som @Denaxe inte beställt. Företaget ska rimligen justera fakturan (ta bort grävjobbet) så att den omfattar det som beställts. Därefter ska Denaxe betala.

13. D

Denaxe

Medlem
    Alla uppgifter i denna process ligger hos Telia så dom har info om allt som hänt. Gå inte att maila och få ett ärendenummer för ingen svarar via mail och går det några väckor så läggs ärendet ner. Eftersom jag vill ha allt skriftligt så är det chatten som gäller.

Dom kan pausa fakturor, tog två år nu innan dom började skicka fakturor igen...

Chattade med Telia Öppen Fiber igår eftersom jag fått en ny faktura. Det var den tredje efter uppehållet på 2 år. Dom två tidigare har inte varit några problem att pausa i väntan på att någon skall kontakta mig och lösa det hela. Ingen har kontaktat mig som sagt. Igår blev det stopp. Dom kunde inte pausa fakturan för ärendet är löst enligt Telia!!!

Förutom att dom grävt på fel plats på min tomt så är det markstenar som bytts ut, som är i fel kulör. Ser ut som cement torkat in på stenarna där arbetet utförts. Det saknas en marksten där kabeln går in i huset.

"Med tanke på att vi har återställt det som gick fel och
    även erbjudit goodwill på 1500kr så ser vi inte att vi
    kommer förskjuta fakturan ännu en gång"

Fel! Ingen har återställt någonting...

"Enligt entreprenör har dom återställt allt förutom
    cement som kommit på era plattor. dom har erbjudit sig
    fixa detta också men då har ni valt att avvaktat"

Fel! Som sagt ingen har gjort någonting. Ja, dom kontaktade mig en gång 2019 och då sa jag att vi avvaktar vad Telia säger. Jag hade dialog med Telia ang. fakturan bla.

"Jag har kontaktat entreprenören för att kontrollera hur det ligger till med underlag för installation till din fastighet. När vi fått svar ifrån dem återkopplar vi till dig kring ditt ärende, därefter får du fatta beslutet över om hur du vill gå vidare med ärendet. Vi hoppas att vi gemensamt kan komma överens om en lösning där du känner dig nöjd."

Efter detta följer en del konversationer där jag mailar pga att ingen kontaktar mig och alla svar är typ "vi ber om ursäkt, någon kontaktar dig snart..."
    Sista jag hör från Telia eller någon annan är 2019-09-26 tills jag kontaktar dom nu i augusti 2021 då fakturorna börjar trilla in igen.
    Men nu är det stopp tydligen. Jag skall betala för dom har tydligen återställt allt, vilket dom inte gjort.
    Jag får inte bestrida senaste fakturan heller enligt Telia...

Suck..

14. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 229 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    :crysmile::rofl::p Mitt förslag är att du fullkomligt skiter i vad Telia tycker att du får. Anser du att deras krav inte är korrekta ska du naturligtvis bestrida kravet. Vill de sedan driva sin fordran vidare kan de naturligtvis göra det och då får du väl ta ställning till situationen som den då är.

• Laddar…
  15. D

Denaxe

Medlem
    Absolut kommer jag göra det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.