Byggahus.se

Fel vid badrumsrenovering via försäkringsbolaget.

1. D
    Medlem · 4 inlägg
    Vi har haft hantverkare här hemma som har renoverat vårat badrum. Vi är nöjda i övrigt men inte med installationen av handdukstorken. Handdukstorken hängde centrerat ovanför toaletten innan och så ville vi ha det nu med, men på något sätt har dem mätt fel. Så nu får dom dra en sladd till handdukstorken som ni ser på bilden, för att den skall hamna centrerat ovanför toaletten.

Detta är ett försäkringsärende pga vattenskada.
    Hade ni godkänt detta?
    Har ni någon lösning på detta problemet?

2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 894 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Välkommen till forumet!

Det är nog inte en rimlig kostnad att riva en massa för att flytta eldosan och då brukar man lösa det med en ekonomisk ersättning, som lite plåster på såren. Sen kan de väl snygga till just där kabeln kommer ut för det ser ju lite kladdigt ut och kanske måla kabeln ljusgrå så att den syns mindre.

3. J
    Medlem · Stockholm · 132 inlägg

Jeppan

Medlem
    Borde ju gå att göra mycket visuellt snyggare genom någon form av list/kabelkanal

4. Snigla
    Maskot · Skåne · 10 965 inlägg
    Hade nog spenderat mycket tid på att tjafsa om det där! Enda skälet till att man får sätta en handdukstork sådär nära är väl för man har en rätt ipklassad handdukstork.. där sladd kommer ut på rätt sätt där den ska., förslagsvis skyddad av handdukstorken?

Det där tycker jag ser ut som ett ”el-fel”.. oavsett om det eg är det eller inte..

Jag ser en sladd utan rim o reson. sticka ut ur ett hål i väggen.. som också är ett hål i tätskiktet fyllt med kladd :thinking:

Ett mycket olyckligt fel..

Men jag hade inte kunnat släppa det alls :oops:

OBS - personlig reflektion.. är varken elektriker eller våtrumsexpert!

5. S
    Medlem · Västernorrland · 8 620 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Fast hur ska vi tolka frågan egentligen? Den ser ju ut att sitta centrerat nu? Stod toaletten annorlunda förut eller vad?

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 089 inlägg
    Fast även om torken suttit över hålet så hade det varit lika mycket hål i tätskiktet bakom. Nu kan man ju inspektera kabelgenomföringen...

Rent tekniskt ser jag inga fel på den där installationen och det verkar inte heller vara det TS klagar på, utan bara det estetiska. Tyvärr verkar det inte vara något krav att hantverkare ska ha mer än ledsyn och färgseende.

Det kanske går att byta till en smalare handdukstork? Men då får man några hål i kaklet som behöver döljas...

• Laddar…
  7. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 894 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Vad har hänt under veckan som gått, @Deninkompetente ?

8. D
    Medlem · 4 inlägg
    Detta är fortfarande under diskussion. Återkopplar senare när jag fått fullständigt svar om hur det skall åtgärdas. Tack för alla svar och idéer.

9. S
    Medlem · Västernorrland · 8 620 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Men vad är det egentligen som blivit fel? Vad är ändrat? Torken sitter ju defacto centrerat nu ? Eller var den mindre förut? Eller toan placerad annorlunda?

10. Snigla
    Om de nu inte bara fick lite hjärnsläpp i mätningen.. så tänkte de sätta den halvt in i duschen.. dvs inte centrerat över toaletten (som den gör nu.. och som den skulle göra ).

11. Snigla
    Irriterande oavsett!
    Även om det bara är estetiskt..

Men det är "lite lustigt".. även om samma hål hade funnits där, bakom handdukstorken (som det skulle) och ingen sladd synts.. hade det känts betydligt lugnare - när sladden sitter där den gör på bilden idag, hade jag inte kunnat sluta oroa mig för den :thinking::oops:

Helt medveten om att det inte behöver vara "fel" (mer än i mitt huvud..) - men det är värt ganska mycket (både tjafs o pengar) för att slippa oro och irritation varje dag.. i flera år.. (lustiga nummer två.. är att jag skulle inte vara lika orolig om den hade varit 1 meter längre bort.. även om jag tyckt att det var lika fult)

:geek::seenoevil:

12. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 089 inlägg
    Det är helt och hållet fel i ditt huvud. :whistle:

• Laddar…
  13. Düsseldorff
    Byggnadsvårdare · Bromma · 1 536 inlägg

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Det är estetiskt frånstötande. Huruvida det är ett "fel" är en fråga om argumentationsteknik.

14. K
    Medlem · Västernorrland · 3 433 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Är det bara jag som reagerar mer på toabygget än på sladden??

• Laddar…
  15. H
    Medlem · Västra Götaland · 3 236 inlägg

HEM2121

Medlem
    Tycker att du ska prata med Säkervatten, får det se ut så nära dusch? Har de några tips hur man får det snyggt och godkänt? Vad säger försäkringsbolaget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.