Byggahus.se

Fel vara i rätt paket från bauhaus.

1. S
    Medlem · 88 inlägg
    Hej! Beställde en badrumsamatur från bauhaus, valet föll på en Gustavsberg Graphic 50cm eftersom jag ansåg de kändes tryggt att köpa svensktillverkat.

När jag får varan så upptäcker jag att det är en identisk armatur men från en italiensk tillverkare som heter domus line, förpackningen är märkt med både Gustavsberg etikett och domus line, men i förpackningen ligger alltså en domus

Bauhaus skyller på att det har blivit fel på lagret, men godkänner en retur.

När jag nu kollar samma produkt igen, så ser jag att energispecen för lampan är från domus line. Är det månne något de satt i system för att sälja billigare varor till samma pris, eller har Gustavsberg något med dessa domus line att göra?

2. S
    Medlem · 5 940 inlägg
    Varför skulle det vara svensktillverkat bara för att det är brandat med Gustavsberg? De ägs ju av villeroy&boch idag så det är nog en flora med produkter de säljer som har allt annat än svensk anknytning. Hela Graphic serien är ju ett möblemang och Gustavsberg har väl aldrig gjort nåt sånt i sverige ? I sverige har det väl bara tillverkats porslingrejer?

3. useless
    Lök. · 18 292 inlägg
    Ja, Gustafsberg har väl aldrig tillverkat belysningsarmaturer? En helt vanlig OEM-produkt alltså.

4. S
    Medlem · 88 inlägg
    Jag tycker inte att det är konstigt att man förväntar sig att man får en vara från det märket man köper, utan att det ligger något annat i paketen. Köper jag en dewalt skruvdragare så förväntar jag mig inte att det ligger en Meec tools skruvdragare i dewalt förpackningen. Än mindre hade jag accepterat det.

5. S
    Medlem · 88 inlägg
    Vad innebär OEM produkt?

6. Silver78
    Medlem · 1 647 inlägg
    OEM är en produkt som tillverkas för en tillverkare men som inte är Branded. Alltså märkessatta.

7. S
    Medlem · 5 940 inlägg
    Fast det blir ju en konstig jämförelse? Jag förstår din poäng men Gustavsberg är ju så mycket mer nu än det var förr med nya ägare och allt och en större portfolio än bara inhemska svenska gustavsberg produter.
    Armaturen du köpt ingår ju i Graphic serien vad jag förstår och det är en komplett badrumsinredning typ och mig veterligen har Gustavsberg aldrig gjort nå sådant så redan där borde man inse att det knappast är nåt ursvenskt.

8. S
    Medlem · 88 inlägg
    Okej svensktillverkad eller inte, jag köper en grej från ett företag jag känner till och det är hela grejen egentligen. Prisjämförde dessutom med andra sidor och samma armatur, och det skilde inte många kronor så jag tog den från bauhaus.

Hade jag vetat att det var ett annat märke i samma förpackning till det priset så hade jag valt att handla den från ett annat ställe då den ligger för runt 1200kr hos andra, nu betala jag 1600kr för samma produkt för att bauhaus marknadsför den som Gustavsberg graphic.

Det är väl inte konstigt att man känner sig sjukt lurad?

9. S
    Medlem · 5 940 inlägg
    Finns samma armatur under tillverkarens eget fabrikat för mindre pengar så är det ju så det blir ibland.
    En bosch generator köpt på volvo i volvo förpackning kan ju kosta 10k, samma generator i en bosch förpackning från nån tysk handelssida kan ju kosta 3k så idag är det ju varken konstigt eller märkligt att sånt här förekommer.

10. useless
    Lök. · 18 292 inlägg
    Det är ju väldigt få prylar som tillverkas i Sverige nu för tiden och i princip alla gamla kända svenska varumärken ägs av någon global koncern som tillverkar saker i en fabrik och säljer under en massa olika varumärken på olika marknader beroende på vad som passar bäst.

Men jag håller med om att man kan känna sig lurad om man tror att man köper 'svensk kvalitet'. Kolla upp så det inte skiljer i garanti mellan de olika märkena.

11. S
    Medlem · 142 inlägg
    Om jag köpte en billig DeWalt skulle jag inte vara förvånad om det låg en produkt med samma innehåll som en motsvarande Black&Decker eller Stanley fast annan färg / manual.

Samma sak med Skoda/VW/Audi. Etc, etc.

• Laddar…
  12. S
    Medlem · 88 inlägg
    Fast nu var det ju inte kvaliten det handlade om, utan att man köper en vara från ett märke och får en annan, där dom har försökt att dölja det.

13. S
    Medlem · 142 inlägg
    Skillnaden nu var ju att de inte försökt dölja det... Till skillnad från vad många andra märken gör. Stod ju den andra tillverkaren på lådan och det som låg i den.

Ofta är det ju olika märken på olika marknader. Typ Fairy/Yes.

14. S
    Medlem · 88 inlägg
  15. S
    Medlem · 88 inlägg
    Den lilla etiketten talar om att det är En domus line, men vem läser den? Var en ren slump att jag fick se märket på armaturen.