Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Fel vägguttag

1. Azkel
    Medlem · Stockholms · 230 inlägg

Azkel

Medlem
    Mina vänner,

Här kommer en sån där korkad fråga. Har köpt Schneider Exxact 2-vägsuttag. Har ett par apparatdosor där jag behöver ha en inkommande (fas nolla jord) och två utgående. Kopplade ihop och fick spänning i det första uttaget men alla andra i serien var döda. Kunde inte för mitt liv förstå tills jag kikade tillräckligt noga och såg att de två i botten hade X på sig, dvs de är inte använda och har ingen kontakt med den övre delen av dosan.

Min fråga blir väl vad för uttag jag ska ha om jag vill kunna koppla i botten också och alltså ha en ingående och minst två utgående? Vill ju helst ha Schneider Exxact serien så att allt ser lika ut men hittar inget?

En annan fråga blir ju varför i glödheta hel_ete Schneider tillverkar uttag där man kan ansluta kabel i botten men till ingen som helst nytta...? Ja, jag vet, "om jag inte fattar detta så ska jag kanske lämna det till proffsen" men nu står jag där jag står och skulle uppskatta lite tips.

Tack.

// Azkel

(klart jag kan få till det hela med ett gäng Wago innanför uttaget men jag tyckte inte att jag skulle behöva det)

2. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Anslutningarna som är märkta med X är till för överkoppling, t ex en tändtråd och har inte med uttagets funktioner att göra. Tror, men vet inte att det finns fler varianter av uttag i exxaktserien.

3. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 435 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Kort svar så vill du ansluta 1 in 2 ut så är det wago som gäller mvh Andreas

4. L
    Husägare · Skåne · 4 008 inlägg
    Använd Wago 221 och och bara korta ledningar till uttaget

5. Azkel

Azkel

Medlem
    Tack för svar kära byggarkollegor!! Får väl mycket motvilligt peta in ett par Wago bakom även om det gör ont! Uppskattar att inte bli idiotförklarad och instruerad att ringa en elektriker, hade lite väntat mig det.

Ps. Wago 221 var ju ännu bättre (mindre) än de jag har. Får bli sådana nästa gång)

// Azkel

6. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Exxakt finns väl med skruvanslutning som alternativ. Då är det fysiskt möjligt att ansluta en in, två ut under samma skruvanslutning OM tillverkaren godkänner det förfarandet. Hur det är med det vet inte jag, men kanske är det värt besväret att kolla upp

7. E
    Medlem · 2 565 inlägg
    Vanliga exxactuttag (de med hel frontkåpa) finns i variant för avgrening, när man behöver ansluta fler än två trådar per pol. 1820299 heter det, istället för 1820296 som är "standard"

8. L
    Husägare · Skåne · 4 008 inlägg
    Med Wago i dosan kan man prefabricera uttagen på en arbetsbänk med tre kablar 15 cm långa som blir installerade under bra förhållande färdigskalade för inkoppling till Wago. Att ligga på knä nära golvet och skala o koppla är inte särskilt ergonomiskt.
    Dessutom vid ett framtida byte av uttag bryts inte vidarekopplingar.

• Laddar…
  9. Azkel

Azkel

Medlem
    Det är skruvanslutningsvarianten jag har av Exxact (1820299) vilket gör att det teoretiskt går att ansluta 2 kablar i en utgång. Jag provade till och med men den satt inte bra då den inte klämmer tillräckligt på den bredvid som bara har en kabel i sig när skruvklämman tar snett. Kände att jag hade en framtida brandrisk där och la det det spåret.

Det här går förstås att lösa med Wago, tyckte bara inte att det jag vill göra är något konstigt och om det ändå finns en anslutning i botten så borde den kunna användas som en vidareförgrening. Öppnade till och med upp den och noterade att det saknas 5mm metall på båda sidorna så hade även de undre fått kontakt men nej...

Nåja, lyxproblem sa Bill...

Tack!

// Azkel

10. E
    Medlem · 2 565 inlägg
    På 1820299 är det L och N både uppe och nere. Så du har nog den vanliga skruvanslutningsvarianten

11. Azkel

Azkel

Medlem
    Du har helt rätt, jag backar. När jag söker på 1820299 på Elbutik.se får jag upp 2st. En för 114 med skruvanslutning och en för 95 med snabbanslutning. Trodde att den med skruvanslutning var 1820299 men det är det inte, det är 1820286.

Med andra ord, det finns ett uttag för precis det jag ville ha men Elbutik har inte detta och jag var slarvig/okunnig när jag beställde. Kanske borde "ha ringt den där elektrikern" ändå... ;-)

// Azkel

12. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 052 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Om du kör med klämmor bakom uttaget har du en bättre lösning oavsett. På sin höjd vidarematning på uttaget men inte avgrening åt två håll. Varför har du hängt upp dig på just detta?

• Laddar…
  13. Azkel

Azkel

Medlem
    Jag ville ha det "snyggt" i uttaget och tyckte då att jag borde ha klarat det utan klämmor. Nu vet vi ju att jag kunde ha klarat mig utan klämmor om jag haft kunskap/gjort rätt men det gjorde jag ju inte...

Nää, inte hängt upp mig alls, kommer gå alldeles utmärkt med klämmor.

Tackar för alla svar!

// Azkel

14. E
    Medlem · 2 565 inlägg
    Elbutik.se har det. Men det ligger lite dolt. I rullgardinen där det står "2-vägs" finns längst ner ett alternativ som heter "Avgrenat"

Det är ju fortfarande 2-vägs, så varför de olika varianterna ligger under den rullgardinsmenyn vet jag inte. Dumt gjort av elbutik.se

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.