Byggahus.se

Fel provtryckning= försening av inflytt

6k läst  36 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    (Vet inte om jag lagt tråden rätt).

Vårt hus stod klart och vi hade slutbesiktning och slutsamråd med kommunen för 2 veckor sedan. Dock fick vi inget slutbesked då kommunen behövde alla dokument med provtryckningsresultaten. Då var det ingen panik och vi trodde det skulle gå fort.

Vid veckans slut ringer vi runt både till kommunen och hustillverkaren och får då reda på att hustillverkaren gjort fel provtryckning, att det krävs en mer avancerad. Det dröjer ytterligare en vecka och i torsdags utfördes den nya provtryckningen som skickades till kommunen samma dag. Vi hann inte få något slutbesked innan helgen och fick inte tag på den ansvarige killen på kommunen.

Nu har jag frågat angående ersättning och vad som gäller men vi hamnar tydligen mellan stolarna. Hustillverkaren anser sig slutfört sitt uppdrag med att ha levererat huset i tid och att denna försening beror på kommunen. Då frågade jag om det var lönt att klaga hos kommunen för bristande information men då säger husföretaget att nej, kommunen kommer med hårdare krav som man måste anpassa sig efter. Med andra ord, är det ingens ansvar enligt dem. Borde inte husföretaget tagit reda på vad som gäller då? Visst att de färdigställt huset men gett kommunen fel underlag. Det är bara vi som husköpare som blir förlorare här (förutom att företaget bekostat ytterligare en provtryckning då).

Har inte gått vidare med detta med företaget än, vill kolla vad som egentligen gäller här. Vi står utan bostad om tre dagar och litar inte på att vi kommer få slutbeskedet nu på måndag som husföretaget ”nästan garanterar”. Vi har blivit tvungna att förvara mycket av våra tillhörigheter i huset då vi som sagt ska vara ute ur vårt nuvarande hem inom kort.

2. D
    Medlem · Nivå 18
    Varför kräver kommunen provtryckning? Kan de kräva vad de vill?

• Laddar…
  3. R
    Medlem · Nivå 16
    Är det inkommande vattenledning man missat provtrycka och då släpper man inte på vattnet?

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Provtryckning av vad för något?
    - Rökkanal?
    (- Golvvärme?)
    (- Interna vattenledningar?)
    - Inkommande vattenledning?

• Laddar…
  5. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Kanske ångspärren och annat i skalet som ska vara lufttätt.....

Protte

6. D
    Medlem · Nivå 18
    Så är det nog ja, jag var så inställd på rör av något slag att jag inte ens tänkte på det.

7. A
    Medlem · Nivå 7
    Vad har du för avtal? Helentreprenad?

8. T
    Medlem · Nivå 8
    Är det inte bara flytta in "inofficiellt" eller har ni inte tillgång?

Jag vet inte hur det fungerar när man bygger nytt men får känslan att jag hade "spelat dum" och låtsas som det regnar.
    Byggt ett hus, huset är klart. Jag flyttar in om allt är betalt och klart.

Men om det är vatten osv som det gäller kanske svårt

9. R
    Medlem · Nivå 11
    Det är väl KA som skulle sett att provtryckningen var fel ? För den är troligtvis med i kontrollplanen.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 22
  11. T
    Medlem · Nivå 8
  12. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Det beror så klart på vad du har för avtal med din leverantör.

13. H
    Medlem Nivå 1
    Vad jag fattat det som är det energideklaration och ventilationen (husets täthet) de vill ha papper på. Har fått tag på kommunkillen och han hade inte fått kontrollplanen av KA vid det laget, men den har han nu. Så nu ska bara energikonsulten på kommunen titta på de senaste papperna från provtryckningen så besked lär komma idag.

Antar att vi inte kan göra så mycket åt föreningen då ingen kommer vilja ta ansvar. ”Det är sånt som händer”. Vet inte om vi orkar även om det blivit väldigt stressigt.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Normalt sett så är ju byggarens ansvar slut när det finns en godkänd slutbesiktning. Då är huset inflyttningsklart. Ansvaret för bygglovsrelaterade frågor ligger på dig som byggherre, alltså att få ut ett slutbevis, så du kan flytta in.

MEN här var ju huset inte färdigt, det saknades ett korrekt protokoll som byggaren skulle ha levererat. Då är frågan om ansvaret ligger på byggaren ensam, eller om besiktningsmannen inte borde ha godkänt entreprenaden. Godkänd entreprenad innebär att huset skall vara inflyttningsklart, vilket det inte var. Kostnaderna för förseningen borde antingen byggaren, eller besiktningsmannen, eller möjligen KA stå för.

15. R
    Medlem · Nivå 16
    Energideklarationen kan ni inte lämna in nu utan den skickas alltid ett år efter inflytt då man skall ha med driftsdata från senaste året. Samma med Radon.

Att de inte gjort täthetsprov var klantigt av både byggare och KA att missa under byggets gång. Det borde dock inte ta så många timmar att ordna bara de får fatt i någon som kan göra det.

Är OVK och sotarintyg klart?