Byggahus.se
Paxman skrev:
Som jag har förstått det så är det alltid butikens ansvar att ta rätt betalt. Det gäller såväl nätbutiker som fysiska dito. Köper du något på ICA och kollar kvittot i bilen och ser att de tagit 3 kr istället för 300 kr för oxfilén så har man som kund inget juridiskt ansvar att gå tillbaka och be dem rätta till det. Butiken kan heller inte kräva tillbaka varan eller mellanskillnaden. De kan vädja till dig med mössan i hand, men några krav kan de inte ställa.

Jag är inte jurist, men jag har för mig att jag läst om detta någon gång.
Ja så fort du fått köpkvitto (eller vad det heter). Så har butiken godkänt ditt köp (inte det vanliga automatiska utskicket).

Men har du betalt så är ju köpet klart, sen om man upptäcker man fel (som för mycket växel). Så är det lämpligt att rätta till det om man upptäcker det i eller strax utanför affären (men är ju upp till var och en).

Broken arrow skrev:
Ja så fort du fått köpkvitto (eller vad det heter). Så har butiken godkänt ditt köp (inte det vanliga automatiska utskicket).

Men har du betalt så är ju köpet klart, sen om man upptäcker man fel (som för mycket växel). Så är det lämpligt att rätta till det om man upptäcker det i eller strax utanför affären (men är ju upp till var och en).
Det var därför jag skrev "juridiskt ansvar"...moraliskt ansvar är något helt annat. Personligen har jag nog lämnat tillbaka pengar oftare än butiker tagit för mycket betalt.

http://lawline.se/answers/rattigheter-vid-fel-pris-pa-vara

Som det står där så har dom säkert med en felskrivningsklausul i avtalet du var tvungen att acceptera vid köpet. Dessutom är det tveksamt om du handlade i god tro, så rent juridisk har dom nog rätt att häva köpet och kräva tillbaks prylarna. Dock kommer dom säkert inte att bråka för nån tusenlapp i förlorad vinst...

Redigerat:
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Eftersom du hade anledning att tro att priset va fel har du handlat i "Ond tro" och hade jag vart i din sits hade jag lugnat mig och avvaktat ett tag innan du lägger dom på Tradera.

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Jag beställde för några år sedan en mountainbike på nätet. Betalade och fick den levererad några dagar senare. Betalade 7 kronor istället för ordinarie 7.000. De hörde aldrig av sig.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att felskrivningsklausul gäller för t.ex. reklam eller priser på hemsidan m.m., så fort butiken har skickat en bekräftelse på köpet så kan butiken inte längre backa köpet då de då har bekräftat priset.

Själv väntar jag på leverans från en webbutik på en pryl jag beställt för en tredjedel av priset, dock fanns den ej i lager och de har nu i en månad flyttat fram beräknat datum för när de skall få in produkten. De har lagt upp en lika dan produkt i sin butik med en lite annorlunda artikelnummer från tillverkaren som de har i lager, men den jag beställt i februari väntar de fortfarande leverans på :)

Redigerat:
Enligt avtalslagen så kan säljaren häva ett avtal om villkoren är uppenbart fel.

32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Varder en avgiven viljeförklaring, som befordras genom telegram eller framföres muntligen genom bud, till följd av fel vid telegraferingen eller oriktigt återgivande genom budet till innehållet förvanskad, vare avsändaren, ändå att mottagaren var i god tro, icke bunden av förklaringen i det skick den framkommit. Vill avsändaren av anledning som nu sagts icke låta förklaringen gälla, åligger det honom dock att giva mottagaren meddelande därom utan oskäligt uppehåll efter det förvanskningen kommit till hans kunskap; underlåter han det, och var mottagaren i god tro, vare förklaringen gällande sådan den framkommit.

I det här fallet var priset så lågt att köparen borde ha insett att det var fel. dock måste ju säljaren meddela att köpet ska hävas inom rimlig tid, så det bästa är väl kanske bara att vänta lite på att prylarna ska 'svalna' innan man använder eller säljer dom.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nu tror jag att NetOnNet hellre skriver av den lilla pengen än startar en process mot en privatperson. Totalt har väl NetOnNet förlorat runt 1000-1500 kr per maskin om man räknar bort vinstmarginal och den lilla peng som TS ändå betalade.

TS är ju inte är tvingad att gå med på en hävning direkt utan kan låta det gå till tingsrätten där det kommer att bli ett småmål då summan är så liten. När NetOnNet då måste stå för sina egna rättegångskostnader så kommer deras egen advokat varje timme kosta nästan exakt lika mycket som förlusten per maskin. Det gör att om arbetstiden för allt som berör det här fallet överstiger ca 5 timmar så är det dyrare att kräva pengarna än att bara släppa dem.

TS behöver inte vara det minsta orolig för att NetOnNet ska höra av sig för det vore det sämsta beslutet som de kan ta! Och då har vi inte ens räknat med den dåliga publiciteten som de får när TS står och gråter i ett stort reportage i Aftonbladet där VD:n för NetOnNet stammande får förklara varför de stämmer sina egna kunder...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T
Netonnets köpvillkor (Som man troligast godkänner med ett kryss i nån ruta innan man skickar beställningen) säger såhär, se rödmarkerat:

2. Priser och betalsätt

Samtliga priser anges inklusive moms eller exklusive moms, beroende på hur du valt att visa dem. Eventuella avgifter för frakt och postförskott kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

• Gilla
tobben87
  • Laddar…
Påminner om en kollegas upplevelse som kassör på K-Rauta under studietiden. Han sålde en felmärkt toalettstol för 2500.-, cirka en tredjedel av ordinarie pris.

Det blev inte läge att släppa allt och springa efter....

Thullen skrev:
Netonnets köpvillkor (Som man troligast godkänner med ett kryss i nån ruta innan man skickar beställningen) säger såhär, se rödmarkerat:

2. Priser och betalsätt

Samtliga priser anges inklusive moms eller exklusive moms, beroende på hur du valt att visa dem. Eventuella avgifter för frakt och postförskott kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.
I TS fall är ju beställningen inte bara bekräftad, köpet har ju gått igenom...

Skillnad om man lagt beställning och butiken uppmärksammar felet innan betalning och leverans...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det är fortfarande 'Efter att en beställning bekräftats', så dom kan fortfarande ändra priset. Iallafall rent juridiskt, men det är kanske inte genomförbart av andra skäl...

Nu vet jag i och för sig svaret men måste ändå fråga. Varför köpte du fem stycken?

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag har gjort samma sak...fast då handlade det om att JULA sålde ut ett ekolod av äldre modell, så priset var löjligt lågt men korrekt. Köpte upp alla de hade och sålde dem på Blocket med lite avans...tror jag tjänade ett par tusenlappar.

dof skrev:
Nu vet jag i och för sig svaret men måste ändå fråga. Varför köpte du fem stycken?
För dryga tvåhunkan styck så kan jag ha en i stugan, en i snickarboa, perfekt förödelsedagspresent till en vän, brorsan behöver säkert en och den sista kan jag sälja så går jag plus på hela kalaset :)

• Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.