Vi har en spisfläkt som ska ta oset upp i en skorsten som bara används för detta ändamål. Tidigare om åren när jag gjort rent spisfläkten har både filtret/gallret och själva "fläktsnurran som ska leda upp oset i skorstenen varit fulla med fett. Numer är det inte ett uns fett på "fläktsnurran" men väldigt mycket på filtret/gallret som det brukar vara. En annan skillnad från tidigare är att det börjar droppa ner fett på spisen från fläkten redan en månad efter rengöring..

När vi testar att sätta ett papper under fläkten när den är igång så sitter pappret kvar så det verkar ju som fläkten funkar..!? Spisfläkten är ganska gammal i och för sig.
Först tänkte jag att vi kanske måste köpa ny spisfläkt, men nu börjar jag fundera på om det kan ha blivit något stopp i skorstenen..?

Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
Om det skulle vara stopp i skorstenen skulle det kunna orsaka detta..

Tacksam för svar...:rolleyes:

Hade det varit stopp i kanalen hade ju inget os sugits ut köket vid matlagning och ni hade då känt den ökade mängden os som bildas. Det verkar för mig som att det är filtret som är igensatt; inget os tar sig ju mot "fläktsnurran" utan stannar i filtret och dessutom droppar ner.
Hur har ni fläkten på när ni lagar mat? Om ni startar fläkten en stund innan ni börjar steka/osa så byggs det upp ett undertryck som hjälper till att få en bra luftströmning huset. Jag har många vänner och inom familjen som lagar mat med spisfläkten helt av med resultat att oset och fukten synbart går vid sidan om spiskåpan. Och då fyller den ingen funktion.
Gör filtret en rengöring a la flyttstäd så borde det bli bättre. Nästa åtgärd är nytt filter eller se över motorn.

• Gilla
Vonne48
  • Laddar…
Jag sätter alltid på fläkten när jag ska steka något. Filtret har jag gjort rent i diskmaskinens varmaste program så fort det börjat droppa fett. Tidigare höll en sån rengöring åtminstone ett halvt till trekvarts år. Nu håller det ca 1 månad.

• Gilla
Vonne48
  • Laddar…
Tack för tipset! Ska testa!

Lite beroende på vilket filter du har, så kan det helt enkelt vara så att det nya filtret är mer effektivt. Jag har kolfilter (ej aktivt) mot mekanisk frånluft, där jag byter kolfilter (har flera uppsättningar) och rengör gallret samt diskmaskinsdiskar filtret varannan till var tredje vecka. Mer sällan än så så börjar det hamna fett inne i fläkten vilket inte är något vidare och jag vill inte ens att det ska börja riskera droppa något fett från gallret. Brandförsvaret rekommenderar byte och rengöring långt innan det börjar droppa.

Tidigare hade jag cirkulationsfläkt med aktivt kol och ett fettsamlingsgaller, då rengjorde jag gallret var till varannan vecka för att inte riskera att kolfiltret sattes igen av fett och att det skulle börja osa i huset.

• Gilla
Vonne48
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.