fel på gashäll?

7k läst  12 svar

1. F
    Medlem Nivå 4
    Vi har skaffat en gashäll från Smeg. Efter att ha använt den ca en vecka börjar vi undra om något är fel. Då man steker saker tar det tid innan det blir yta, och även vid högsta effekt och lång tid så bränns inte maten. Jag testade att koka 1 l vatten, det tog ca 4min med vattenkokare (Bodum) och ca 7-8 min på hällen. Ska det verkligen vara så? Kan det vara att det är ca 0-4 grader ute?

De som installerade sa att man kan pilla på förgasaren om det sjunker ner till -20 men annars skulle det gå bra. Är detta verkligen ok? Jag hade väntat mig att gas skulle vara snabbare än el, inte ungefär samma. Visst kan man woka, men återigen även om jag lämnar det på max en stund så bränns aldrig ngt. Alltså, det är inte så att jag vill bränna mat, men ibland vill man ha såpass varmt att det kan brännas om man har det för länge.

Ja just ja, vi har P11 flaska på balkongen.

2. K
    Medlem Nivå 7
    Har ni rätt dysor i hällen?
    För små dysor ger de problem du beskriver.

Lyft på alla lock och flammspridare så ser du dysorna. Det är små mässingsmunstycken som bestämmer hur mkt gas som ska komma vid fullt fräs. Det sittor siffror instansade på dysorna. Kontrollera mot instruktionsboken att det är rätt storlekar som sitter där.

http://www.smegtech.com/site/smeg/pdf_libretti/914773173-SE.pdf

En annan sak du kan kontrollera är tryckregulatorn vid flaskan. Den ska reducera trycket till 30mbar.

3. F
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar! Jag hade en gasinstallatör som skruvade på dysorna som kom i ett paket från smeg. Jag hoppas det var rätt, men va bra att det står på, det visste jag inte. Däremot tror jag inte det sitter någon tryckmätare efter flaskan men jag har heller inte kollat så jättenoga på den.

4. K
    Medlem Nivå 7
    Till min Smeg-spis hängde det med massor av dysor. Kanske tog installatören fel?

Regulatorn har inte någon mätare eller inställningsmöjlighet, däremot kan du kolla att det är rätt variant. Det borde stå på den vilket tryck den reducerar till.
    Den sitter någonstans mellan tuben och hällen (antagligen direkt vid tuben) och ser ut så här:

5. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    Det har inte med temperaturen att göra, det är bara vid extrema uttag (utan reducerventil) som man får tryckfall vid låga temperaturer.
    Är det dåligt tryck i alla brännarna eller bara i en?? om det bara är i en tyder det på slagg/smuts i dysorn (alt som tidigare sagts fel dysor), skruva bort och kolla.
    En annan variant kan ju vara att det är fel på reducerventilen, be att få låna en annan och testa.

6. F
    Medlem Nivå 4
    Tack för tipsen! Det var rätt regulator, och vad jag minns gav jag rätt dysor (det stor G30 på påsen) till installatören, men jag ska titta och kontrollera imorgon då jag har lite mer tid. Man måste nämligen ta av hela toppen på hällen. Min teori nu är att det är fel på luftregleringen. Jag jämförde lågan med min handbrännare för creme brulee, och den ser ut som den gör om man stryper luftflödet lite, den har liksom gula toppar ibland. Om någon med gasspis har tid att jämföra har jag en film på hur det brinner. Den är på ca 8 mb och länk finns här.. Är det inte lite väl mycket gult? Jag torkade rent dem igår så det är inget fett som ligger inuti, och de har torkat.

De är ungefär samma på alla, sämre kräm än förväntat, jag har flyttat runt kastruller en del och provat att koka vatten osv.

7. G
    Medlem Nivå 14
    Använder du grytor med tjock botten som till vanliga hällar så kan det ta tid att värma sej genom. Lågan ska vara centrerad under grytan och värma endast gryttbotten utan att synas längst ut på grytans sidor så det är viktigt att grytans diametern passar till brännaren. Lågan ser bra ut enl. mitt minne. Blir den gul så sotar den enormt. Så var det i alla fall med naturgas.

Gas är inte snabbare att värma upp en grytta med tjock botten. Gas är enbart snabbare att värma upp och reglera värmen = öka/minska om du har rätt grytta.

Man brukar använda koppar- och aluminiumgrytor av samma typ som är lämpliga till matlagning ovan öppen eld fex vedköksspis. Stål går också bra men som sagt ska du använda tunnbottnade grytor om du vill få snabbare start och problemfri matlagning med gas.
    Det är mina avdammade erfarenheter från tiden då jag hade en gasspis. Vid omställning till elspis hade jag stora problem och brände maten ofta eftersom den var så slö att reglera och värmde långt efter att jag minskade effekten på plattan. Tyckte att det var svårt att få vatten att enbart sjuda på en elspis :).

Köp rätt grytor och ta dej tid att lära .... så småningom kommer du att uppskatta din gasspis.
    gaia

8. F
    Medlem Nivå 4
    Det är klart det kan vara så att jag gör ngt fel, men ska verkligen en elspis vara snabbare och hålla högre värme än en gasspis?

Jag körde fullt blås på den ganska så tunna kolstålwoken, väntade tills oljan rykte rätt ordentligt, i med räkor och lik förbaskat fick de ingen färg. Det känns som att den kan bli rätt varm om man väntar länge, men den klarar liksom inte att komma tillbaka upp igen i värme under tiden maten steks. Jag ska testa lite till, sen blir det till att klaga på installatör/tillverkare om det inte förändrats.

9. G
    Medlem Nivå 14
    var det också fullt blås när du filmade? Går det inte att få högre / längre flammor? Det på filmen skulle jak kalla medel och det måste man ju kunna få en kortare och en längre flamma. Som jag minns så kunde man täcka hela grytbotten med flammor och också minimera dom till storlek av ljus på födelsedagstårtan vid behov. Underligt att du inte får någon stekyta på maten.
    gaia

10. F
    Medlem Nivå 4
    Tyvärr var det fullt blås :( Jag stekte kyckling idag, det där öronbedövande ljudet då man lägger kyckling i het olja uteblev och det blev ett stilla stekljud. Kycklingen blev ljuspepparkaksbrun... Jag tror jag ringer installatören imorgon.

Däremot går det bra att få mindre flammor, det är inga problem.

11. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Något måste absolut vara fel!! Skall jag woka (med riktig, tunn plåtwok) måste jag absolut stå o passa så oljan inte blir för het o börjar brinna.
    Tycker absolut att du skall reklamera felet till installatören!

12. hugoh
    Medlem Nivå 1
    Bor i England där de flesta kör med gas och installerade nyligen en ny gasspis. De flesta gasspisarna är inte designade för wok. De blir aldrig tillräckligt varma enligt wokexperterna. Men vad du beskriver verkar ju lite konstigt. Kontakta intsllatören.

13. F
    Medlem Nivå 4
    Wokplattan ska ha 5kW totalt så det bör ju räcka för det mesta. Jag fick tipset av gasinstallatören att pilla på reducerventilen, jag skruvade nu ner den till max och får ok effekt. Det blir yta på den wokade kycklingen men inte så där makalöst hög effekt, men jag kanske förväntar mig för mycket. Den yttre flamringen ser lite gul ut måste jag säga, ska påpeka det och se om det går att åtgärda.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: