Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Fel på dörr eller fel på mig?

1. Azkel
    Medlem · Stockholms · 230 inlägg

Azkel

Medlem
    Vänner,

Behöver lite feedback. Har monterat innerdörr och den vill inte passa. Vägrade Byggmax "499:- dörr" och gick på en dyrare från Bauhaus för 1500:-/dörrblad och 1000:-/för karm men likväl får jag inte till det.

(https://www.bauhaus.se/innerdorr-finland-kompakt-m8x21.html)
    (https://www.bauhaus.se/professionel-karm-m8x21-93-mm.html)

I korthet, jag tror att dörrbladet är slaget och att det är hela problemet.När jag stänger dörren tar den emot på mitten, dock inte i över eller underkant.Den tar i tätningslisten "på sidan" istället för att stänga mot den. (den går att "vålda" igen)

Köpte de dyrare Proffs-karmarna (se länk ovan) för att få tätningslist och slippa kvistar Har vägt in karmarna i lod och våg med mitt digitala Stabila långvattenpass så jag är 100% säker på att karmen sitter korrekt. Om jag ställer passet mot dörrbladet så spretar det 2-3mm.

Fråga, är detta normalt trots att jag köpt dyra dörrblad och karmar/Kommer det sätta sig om ett par veckor eller är det fabrikationsfel och bör returneras?

// Azkel

2. N
    Medlem · Örebro · 1 510 inlägg

Nils82

Medlem
    Det är inte helt ovanligt att både inner och ytterdörrar slår sig om det står lagrade på olämpligt vis. Enkelt att kolla genom att lägga en rätskiva eller lång passkena mot dörrbladet.

Detsamma gäller även för karmen såklart.

Är blad och karm raka är det monteringen som felar.

3. Azkel
    Medlem · Stockholms · 230 inlägg

Azkel

Medlem
    Tack Nils82, det var lite så jag tänkte. Lägger jag passet på så är dörrbladet tveklöst inte rakt. Detta är ju ett massivt dörrblad så jag gissar att det inte rätar ut sig heller... Ville bara dubbelkolla att det inte är jag som är ute och hojar.

Tror det kan vara transporten som är boven här. I min värld levereras fönster och dörrar på pall, fastsatt i en ram för att hålla dem fina hela vägen. I denna leverans såg det ut så här:

// Azkel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.