Byggahus.se

Fel kvar att åtgärda, men vill aldrig mer se entreprenören

7k läst  21 svar

1. K
    Nybyggare Nivå 7
    Hej,

Vi har nyligen flyttat in i vårt nya hus och hela projektet har varit en nattsvart mardrömsresa med en entreprenör som är inkompetent, försöker lura oss på pengar, höjer rösten när man pratar med dem, inte betalar anställda eller underentreprenörer, skyller kraftiga förseningar på andra trots att de inte själv jobbar osv osv.

Husleverantören som rekommenderade denna entreprenör tar inget som helst ansvar utan påpekar bara att vi själva skrivit avtal med entreprenören (generalentreprenad).

Jag har varit flitig med minnesanteckningar och dokumentation, och jag kommer redogöra för hela projektet när allt är över. Men nu till min fråga;

Entreprenören var här och fixade några anmärkningar 2-3 veckor efter besiktningen, men sedan har de bara skitit i resten och vill istället att jag betalar sista fakturan.

Det kommer vi givetvis inte göra förrän allt är klart, men faktum är att vi inte vill ha hit dem alls längre. I princip allt de har gjort har blivit fel och nu vill vi att kompetenta hantverkare ordnar det sista så att det blir bra.

Hur går jag tillväga rent praktiskt för att göra detta? Hur kan jag hävda att entreprenören har haft sina chanser att göra rätt men inte lyckats (jag har dokumenterat mängder med fel)? Jag kommer bestrida sista fakturan igen (fick nyss en påminnelse) men sen då? Jag vill ju använda de pengarna för att anlita duktigt folk.

2. G
    Medlem Nivå 7
    Enligt konsumenttjänstlagen (som brukar gälla för småhusentreprenader utifrån ABS 09/18) har entreprenören 2 månader på sig från slutbesiktningen att avhjälpa felen, du som beställare är skyldig att ge entreprenören tillträde för att göra detta. Vad som händer efter 2 månader är jag inte säker på, men rimligtvis borde du då ha rätt att på entreprenörens bekostnad själv låta avhjälpa felen. Så är det åtminstone i entreprenader utifrån AB04 eller ABT06.

3. K
    Nybyggare Nivå 7
    Men gäller detta även om de missköter sig upprepade gånger? Det har inte gått två månader ännu, men enligt kontraktet ska alla anmärkningar ha varit åtgärdade nu vilket de inte är. Så det tickar ett vite för varje vecka.

I det här fallet är de så inkompetenta att vi är rädda att de ställer till mer elände än gör nytta.

Redigerat 27 aug 22:35
  4. T
    Medlem · Nivå 15
    Och du borde informera entreprenören om detta, att du kommer att anlita andra firmor att åtgärda felen efter den givna tidsfristen. Och att detta ske på entreprenörens bekostnad. Då är det bra att innehålla med pengar för det.
    Kör hårt!
    Kan du vara därstädes när entreprenören försöker åtgärdar så du kan dokumentera detta elände från första parkett?

5. K
    Nybyggare Nivå 7
    Det kan jag göra men de kommer inte gå med på det, och jag är rädd att behöva betala dubbelt i slutändan.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Om de inte har åtgärdat när fristen gått ut, så kan du skriva att de måste färdigställa inom ex. 3v (tiden måste vara rimlig, men du behöver inte ta hänsyn till att de har andra uppdrag), annars kommer du att låta en annan firma åtgärda på deras bekostnad. För att var säker på att det blir rätt, bör du låta en jurist hjälpa dig med formuleringen.

Men du kan inte neka dem att åtgärda nu, i så fall kan de bara kräva in slutbetalningen utan ytterligare åtgärder.

7. G
    Medlem Nivå 7
    För att kunna neka dem tillträde under dessa två månader måste du nog häva kontraktet. Om du har laglig grund för det är mer tveksamt. Är det något särskilt avtalat gällande hävning får man titta på det, annars är det konsumenttjänstlagen som gäller. Är det mkt pengar det handlar om borde man ta juridisk hjälp för detta men om det mest är småfel och mindre pengar så är det nog inte värt det. Ge dem chansen att åtgärda felen inom 2-månadersfristen, men kräv att få veta hur de kommer att göra detta så att det går att bromsa om det inte känns bra. Besiktningsmannen har också en viktig roll, involvera denne.

8. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    I vissa lägen kan det ju vara så att även entreprenören heller vill sätta sin fot i huset då det har blivit jobbigt med alla som den tycker är orimliga krav. Sant eller faskt spelar ingen roll. Men med detta i bakhuvet kanske det går att göra en deal med att komma ur kontraktet genom att prata ihop sig om att de slipper fixa det sista och ni slipper betala.
    Jag gjorde en sådan deal med den firman som drännerade då det rörde ihop sig med det sista som va mot min granne som inte gav tillträde och hade konstiga ideer. I det läget hade ju jag och grävaren goda relationer och kunde då avföra den sista delen av kontraktet med att jag slapp få en slutfaktura på det kvarstående jobbet och lite extra jobb som tillommit under vägen.
    Det viktigta är att det skrivs papper på att båda parter är med på detta upplägg så att ingen kan klaga på kontraktsbrott senare.

9. K
    Nybyggare Nivå 7
    Jag ska prata med en jurist och först se om det finns skäl för hävning. Jag har verkligen ingen lust att dels ge dem ytterligare tid, och sedan sannolikt få fler dåligt utförda jobb.

10. K
    Nybyggare Nivå 7
    Det finns ingen speciell del av avtalet som reglerar hävning. Om drygt två veckor har det dock gått två månader, så jag kanske ska avvakta tills dess och sedan bara meddela kort att återstående pengar kommer inte betalas utan användas för att täcka vite och kompetenta hantverkare som får ordna det sista.

11. K
    Nybyggare Nivå 7
    Det här företaget har stora problem med likviditeten (de betalar varken löner eller underentreprenörer i tid och ber sina kunder betala i förskott), så de kommer tyvärr aldrig gå med på att avstå sista betalningen mot att någon annan färdigställer.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Njaa. Du måste skriva ett brev där du ger dem ytterligare en rimlig period att färdigställa, annars kommer du att anlita annan på deras bekostnad. Det räcker alltså inte att de passerat en deadline. Det måste vara klart att en annan firma tas in i så fall.

Det är möjligt att man kan skriva detta brev redan innan första fristen (2 månader) är passerad. men det får du kolla med en jurist, alltså om man kan skriva redan idag att om de inte färdigställt inom två månaders perioden så kommer en annan entreprenör att färdigställa.

Du kan också behöva oberoende besiktningsutlåtande om vad som är färdigt eller inte. Firmor av den här typen kan ofta skicka dit någon för att fixa felen, den personen drar två drag med en pensel. och sedan tycker de plötsligt att det är ditt fel att de inte vet att mer återstår. Firman anser att nu är allt klart. Kostnaden för besiktningar utöver en första slutbesiktning kan du dra på slutbetalningen (kolla med jurist).

jag tror att här också finns en liten fallucka. Om de nu får ex. 2 veckor att färdigställa. De fixar något litet bagatellfel, och anser sig klara. Då tror jag (men kan ha fel) att du måste förnya hotet, och ge dem en ny rimlig period för färdigställande, kanske med en ny besiktning som visar på brister, osv. Rent hypotetiskt så kan ju firman faktiskt ha anlitat en annan firma själv för åtgärden, och blivit blåsta av den firman.

13. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Vad är det för fel som är kvar och hur mycket pengar håller du inne.

14. N
    Medlem Nivå 1
    hej
    jag skulle gått tillbaka till husbolaget som rekommenderade entreprenören så att dom är med vetna om vad dom rekommenderar och försöka få hjälp. Vilket hus bolag byggde ni med?

15. B
    Medlem · Nivå 8
    Det verkar som att den vägen redan är testad, from TS första post i tråden:

• Laddar…