1 081 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Fel jordfelsbrytare löser ur
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Nu om jordfelet är borta, fungera det då? Eller löser fortfarande Jfb2 ut?
Nu har jag en lite långsökt men tänkbar teori:
Antag att du drar ex. 10A i en grupp under JFB1. returströmmen i nollan är ihopkopplad med nollan till JFB2, ström kan gå via nollan genom JFB2 ut till felstället där strömmen går över till jord, och til ökta jord i markien vid stolpen. Eftersom du då har ström genom nollan i JFB2, men iunte motsvasrande ström på fasen så löser den ut.
Antag att du drar ex. 10A i en grupp under JFB1. returströmmen i nollan är ihopkopplad med nollan till JFB2, ström kan gå via nollan genom JFB2 ut till felstället där strömmen går över till jord, och til ökta jord i markien vid stolpen. Eftersom du då har ström genom nollan i JFB2, men iunte motsvasrande ström på fasen så löser den ut.
Nåt sammankopplat måste det vara, Jfb 1 grupper skall inte ha någon kontakt med Jfb 2 grupper, så de ska inte kunna störa varandra.keneri1960 skrev:
Kollade inte elektriker på det när han ändå var där?
Vet inte om jag missförstår dig?H hempularen skrev:Nu om jordfelet är borta, fungera det då? Eller löser fortfarande Jfb2 ut?
Inkommande PEN ledare är väl gemensam på båda jfb men noll ledarna är separerade ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 141 inlägg
Jordfelet du hade är här överledning mellan N-PE, vilket gör att JFBn löser av normal belastningsström pga av att strömmen i nollan får två vägar att gå.
Två JFBer under samma TN-S-ledning, t.ex två JFBer i samma elcentral, kan råka ut för detta om belastningsströmmen i N kan fördela sig, vilket den kan i den korta neutralledaren till JFB2.
Två JFBer under samma TN-S-ledning, t.ex två JFBer i samma elcentral, kan råka ut för detta om belastningsströmmen i N kan fördela sig, vilket den kan i den korta neutralledaren till JFB2.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Om vi tänker oss att det går en relativt stor ström i nollan från den ena jordfelsbrytaren mot PEN ledaren. Då kan det gå en ström bakvägen genom neutralen via den andra jordfelsbrytaren, och ute vid felstället mot sann jord. OM den sanna jorden har något lägre potential än den belastade PEN ledaren ut från huset. liite av strömmen hittar en "enklare" väg mot jord än via PEN ledaren.
Och utomhusbelysningen kan mycket väl ha god kontakt med sann jord.
Och utomhusbelysningen kan mycket väl ha god kontakt med sann jord.
Klicka här för att svara