1 081 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Fel jordfelsbrytare löser ur
Sida 1 av 2
Jag har 2 jordfelsbrytare i centralen.
Nu löser jfb 2 ut när man ansluter apparat i gruppen för jfb 1 ?
Nu löser jfb 2 ut när man ansluter apparat i gruppen för jfb 1 ?
Om neutralen ligger genom en annan jordfelsbrytare än fasen på en grupp brukar det innebära att båda jordfelsbrytarna löser. Sedan är ju inte detta någonting som uppstår av sig själv. Därför är frågan om det fungerat tidigare eller om det är något som uppstått. Är det bara en grupp som det uppstår med? Vad är anslutet på den gruppen? Spelar det någon roll vilken apparat du ansluter till gruppen?
Tack för alla input.A Avemo skrev:Om neutralen ligger genom en annan jordfelsbrytare än fasen på en grupp brukar det innebära att båda jordfelsbrytarna löser. Sedan är ju inte detta någonting som uppstår av sig själv. Därför är frågan om det fungerat tidigare eller om det är något som uppstått. Är det bara en grupp som det uppstår med? Vad är anslutet på den gruppen? Spelar det någon roll vilken apparat du ansluter till gruppen?
Vi håller på och renoverar så det är en grovdammsugare som orsakar problemen nu. När jag ansluter till gruppen för den felande jfb 2 kan jag inte återställa (jordfel i dammsugare?) Men som sagt om jag ansluter via andra jfb 1 löser jfb 2 men går att återställa. Att jfb 2 inte går att återställa kanske beror på summan av jordfel där ?
Är det någon som ändrat i centralen? Kanske blivit flyttad medan ni renoverar? Har du testat koppla dammsugare till en annan grupp?keneri1960 skrev:
Tack för alla input.
Vi håller på och renoverar så det är en grovdammsugare som orsakar problemen nu. När jag ansluter till gruppen för den felande jfb 2 kan jag inte återställa (jordfel i dammsugare?) Men som sagt om jag ansluter via andra jfb 1 löser jfb 2 men går att återställa. Att jfb 2 inte går att återställa kanske beror på summan av jordfel där ?
Finns det något uttag skyddat av jordfelsbrytare där grovdammsugaren fungerar?keneri1960 skrev:
Tack för alla input.
Kan du koppla andra apparater i uttagen utan att jordfelsbrytare löser?
Med den sparsamma information som finns låter det som att det är ett fel i grovdammsugaren. Men kanske att det finns underligheter i installationen också.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Om det är felkopplat, ex en nolla sitter på fel nollplint, så är det helt normalt om en jordfelsbrytare inte går att återställa.
Men, har detta fungerat tidigare, är något ändrat i centralen nu vid renoveringen?
En sådan felkoppling är ett väldigt allvarligt fel, i just det här fallet verkar det "bara" lösa ut en jordfelsbrytare, men det kan orsaka "flytande nolla", vilket kan ge 400V i dina uttag. Hus har brunnit ned pga liknande felkopplingar.
Men, har detta fungerat tidigare, är något ändrat i centralen nu vid renoveringen?
En sådan felkoppling är ett väldigt allvarligt fel, i just det här fallet verkar det "bara" lösa ut en jordfelsbrytare, men det kan orsaka "flytande nolla", vilket kan ge 400V i dina uttag. Hus har brunnit ned pga liknande felkopplingar.
Redigerat:
HejH hempularen skrev:Om det är felkopplat, ex en nolla sitter på fel nollplint, så är det helt normalt om en jordflesbrytare inte går att återställa.
Ska kolla upp att noll ledarna sitter på rätt ställe
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 141 inlägg
Det låter som ett jordfel under JFB2. Kolla upp det.
Så var det, jordefel i en belysningsstolpe.Bo.Siltberg skrev:
Men varför JFB 2 löser ur när jag ansluter till grupp under JFB 1 kvartår.
Jag har kollat upp att inga noll ledare ligger fel i centralen.
Jag har också kontaktat elfirma som också ställer sig frågande.
Info: JFB 2 ligger först efter inkommande och är byglad till JFB 1
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Hur menar du "byglad"? Ligger de efter varandra, eller är de parallella?
Om inkommande N ledare till jfb 2 är byglad på inkommande sida vidare till Jfb1 inkommande så är det inga problem, men om Jfb 1 N ledare övervakas av Jfb 2 så blir det konstigtkeneri1960 skrev:
Så var det, jordefel i en belysningsstolpe.
Men varför JFB 2 löser ur när jag ansluter till grupp under JFB 1 kvartår.
Jag har kollat upp att inga noll ledare ligger fel i centralen.
Jag har också kontaktat elfirma som också ställer sig frågande.
Info: JFB 2 ligger först efter inkommande och är byglad till JFB 1