Vi byggde om köket i vår nya hus och tog bort en öppenspis och ersatte den mot en kamin. Den går i befintlig murstock men är flyttad till ny håll som går till de befintliga kanalen så att den kommer rätt i linjen med köksön.
Det har funkar bra men vi tycker den är svårt att tända och det rycker in vilket gör att det luktar ganska mycket rök i början tills draget har kommit igång. Bolaget som installerade den var här och gjorde en kontroll efter vår påpekande och hittade inget fel så vi fick en faktura på dryg 2000 för att de var hit. För ett tag sen var en kille här som jobbar lite med detta och påpekade röret till kaminen inte är rakt och att anslutningen är fel… han är tyvärr sjuk och kan inte komma för att kontrollera detta. Vem kan man vända sig till för att kolla detta? Vill inte Ri ha till samma bolag för ytterligare en kontroll.
Vad tycker ni när ni ser detta?
Det har funkar bra men vi tycker den är svårt att tända och det rycker in vilket gör att det luktar ganska mycket rök i början tills draget har kommit igång. Bolaget som installerade den var här och gjorde en kontroll efter vår påpekande och hittade inget fel så vi fick en faktura på dryg 2000 för att de var hit. För ett tag sen var en kille här som jobbar lite med detta och påpekade röret till kaminen inte är rakt och att anslutningen är fel… han är tyvärr sjuk och kan inte komma för att kontrollera detta. Vem kan man vända sig till för att kolla detta? Vill inte Ri ha till samma bolag för ytterligare en kontroll.
Vad tycker ni när ni ser detta?
Väldigt vaga svar från "killen som jobbar lite med detta". Vi har en liknande installation som ni, och att "röret till kaminen inte är rakt" är absolut inga problem.
Jag förmodar att ni har haft en sotare där som kontrollerat installationen, och att rökkanalen har rätt volym?
Berätta steg för steg vad som händer när ni försöker tända en brasa. Vad gör ni från början till slut?
Jag förmodar att ni har haft en sotare där som kontrollerat installationen, och att rökkanalen har rätt volym?
Berätta steg för steg vad som händer när ni försöker tända en brasa. Vad gör ni från början till slut?
Att röret inte är rakt borde inte påverka draget. Om anslutning är fel så kan det påverka beroende på vad som är fel.
Men om det drar bra när den är varm så låter det mera som att det är problem med tillluften. Har ni någon ventilation igång när ni tänder? Är det likadant om ni har ett fönster öppet?
Men om det drar bra när den är varm så låter det mera som att det är problem med tillluften. Har ni någon ventilation igång när ni tänder? Är det likadant om ni har ett fönster öppet?
Är det tätt mellan rör och murstock? Att täckplåten inte går ända intill murstocken är troligen bara ett estetiskt problem. Undersök genom att hålla en tändare intill ifall det drar.
Annars är det troliga grundproblemet att murstocken är kall när ni börjar elda. Det är den om ni väntar flera dagar mellan brasorna.
Annars är det troliga grundproblemet att murstocken är kall när ni börjar elda. Det är den om ni väntar flera dagar mellan brasorna.
Dålig tilluft och kall murstock gör det svårare att tända. Draget blir även sämre på sommaren då temperaturskillnaden mellan inne och ute är mindre än vad den är på vintern. Men då eldar man ju normalt inte heller så mycket.
Du kan tex installera en rökgasfläkt på skorstenen som hjälper till att få igång brasan.
Men det är billigare och hälsosammare att fixa bra tilluft i huset.
Du kan tex installera en rökgasfläkt på skorstenen som hjälper till att få igång brasan.
Men det är billigare och hälsosammare att fixa bra tilluft i huset.
Det kan också vara för kort skorsten. Moderna kaminer behöver ofta längre skorstenspipor för att du ska få bra drag. Kolla kaminens behov och mät din befintliga. Rökgasfläkt eller skorstenssnurra kan hjälpa.
Ja du…vi tänder små pinnar från början med hjälp av kuddar eller de där nya rullar med träflis sen när det har tagit sig så lägger vi en större ved bit, när man öppnar för att lägga in en vedklabbe så rycker det många gånger då man öppna luckan.K Kanotisten skrev:Väldigt vaga svar från "killen som jobbar lite med detta". Vi har en liknande installation som ni, och att "röret till kaminen inte är rakt" är absolut inga problem.
Kaminen får tilluft underifrån och det är bra drag, vi känner med handen innan man lägger in ved.
Vi har luckan lite öppet ett tag tills det tar sig men ibland börjar det rycka efter bara någon minut som om det inte drar uppåt liksom… förra vinter eldade vi varje kväll men det var samma varje gång så det kan inte vara för att den är för oanvänd typ… vi får nog hålla framdörrarna öppet så det blir korsdrag men känns onödigt när det finns tillluft underifrån…???
Vart kommer tilluften ifrån? Är det hål ner i en krypgrund?L Lichy68 skrev:Ja du…vi tänder små pinnar från början med hjälp av kuddar eller de där nya rullar med träflis sen när det har tagit sig så lägger vi en större ved bit, när man öppnar för att lägga in en vedklabbe så rycker det många gånger då man öppna luckan.
Kaminen får tilluft underifrån och det är bra drag, vi känner med handen innan man lägger in ved.
Vi har luckan lite öppet ett tag tills det tar sig men ibland börjar det rycka efter bara någon minut som om det inte drar uppåt liksom… förra vinter eldade vi varje kväll men det var samma varje gång så det kan inte vara för att den är för oanvänd typ… vi får nog hålla framdörrarna öppet så det blir korsdrag men känns onödigt när det finns tillluft underifrån…???
Har ni haft sotare som inspekterat?L Lichy68 skrev:Ja du…vi tänder små pinnar från början med hjälp av kuddar eller de där nya rullar med träflis sen när det har tagit sig så lägger vi en större ved bit, när man öppnar för att lägga in en vedklabbe så rycker det många gånger då man öppna luckan.
Det märkliga är att ni har luckan öppen under uppstart och ändå så ryker det ut rök.
Jag får ha lucka på glänt under uppstart ett bra tag och kör igång elden långsamt.
Alltså, kaminen behöver luft in från utsidan av huset.
Om inte så skapar ni ett undertryck i huset som hindrar rökgaserna att fritt gå upp genom skorstenen. Det ryker då in.
Hur har Ni ordnat detta förutom att
t ex ställa ett fönster på glänt? Detta blir kallt på vintern.
I både förra huset och nuvarande ordnade jag så att friskluft utifrån matades in via ett isolerat 125 mm ventilationsrör rakt in under eldstäderna från utsidan av husgrunden.
Röret i första huset gick att stänga med ett spjäll, när elden falnat.
Då stängdes även ett spjäll i röret till skorstenen. (Spjället hade ett uttag, så det aldrig går att stänga helt.)
Röret i nuvarande går rakt in under ugnens eldstad. Alltså under asklådan o roster.
Ugnen är tät, så när vi eldat färdigt stänger vi spjället mellan ugn och skorsten. Även detta spjäll har ett uttag, för att alltid garantera ett minsta drag.
Draget är då minimalt, liksom tillförsel av kall luft från utsidan av huset.
Trots av att vi alltid har ett litet undertryck i huset, skapat av FTX, så ryker det inte in.
Visst, är inte ugnen eldad på längre tid än typ en vecka, så brukar vi elda något tidningsblad i skorstenen genom sotluckan till denna, innan vi tänder en brasa.
Kan även behövas vid viss väderlek.
Vid normal eldning, eller då vi stängt spjället, ryker det aldrig in. Inte ens om vi kör köksfläkten på max.
Om inte så skapar ni ett undertryck i huset som hindrar rökgaserna att fritt gå upp genom skorstenen. Det ryker då in.
Hur har Ni ordnat detta förutom att
t ex ställa ett fönster på glänt? Detta blir kallt på vintern.
I både förra huset och nuvarande ordnade jag så att friskluft utifrån matades in via ett isolerat 125 mm ventilationsrör rakt in under eldstäderna från utsidan av husgrunden.
Röret i första huset gick att stänga med ett spjäll, när elden falnat.
Då stängdes även ett spjäll i röret till skorstenen. (Spjället hade ett uttag, så det aldrig går att stänga helt.)
Röret i nuvarande går rakt in under ugnens eldstad. Alltså under asklådan o roster.
Ugnen är tät, så när vi eldat färdigt stänger vi spjället mellan ugn och skorsten. Även detta spjäll har ett uttag, för att alltid garantera ett minsta drag.
Draget är då minimalt, liksom tillförsel av kall luft från utsidan av huset.
Trots av att vi alltid har ett litet undertryck i huset, skapat av FTX, så ryker det inte in.
Visst, är inte ugnen eldad på längre tid än typ en vecka, så brukar vi elda något tidningsblad i skorstenen genom sotluckan till denna, innan vi tänder en brasa.
Kan även behövas vid viss väderlek.
Vid normal eldning, eller då vi stängt spjället, ryker det aldrig in. Inte ens om vi kör köksfläkten på max.
För mig tog det tre år innan jag lärde mig elda rätt med kaminen i vårt uterum. Fick ofta in rök och pga astma är jag extra känslig för rök.
För att jag ska få upp draget i vår skorsten så trycker jag upp en tidning i kanalen och tänder på. Har du provat det?
För att jag ska få upp draget i vår skorsten så trycker jag upp en tidning i kanalen och tänder på. Har du provat det?