Byggahus.se
Jag är skeptisk till att det finns någon ai bakom.

• Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är skeptisk till att det finns någon ai bakom.
Ja, AI betyder ju Artificiell Intelligens.
Men lika ofta handlar det kanske om AD, Artificiell Dumhet.
(Vet inte vad det heter på utrikiska, kanske AS = Artifical Stupidity)

Jag tror att det det i allmänhet bygger på enkla algoritmer snarare än AI. Men jag kan ha fel.

H
B banjoatte skrev:
Kollade merinfo och fick läsa att mitt relativt nya hus var värt 800 000 under inköpspriset. Gjorde en värdering på Booli och då var det plötsligt värt 1 miljon över inköpspriset. Sanningen ligger nog mitt emellan. Merinfo bygger sin gravt felaktiga uppgift på uppgifter från en sajt som heter bostadsuppgifter.se. Till saken hör också att mitt hus ligger i ett tämligen nybyggt område där det två försäljningar hitintills. Och skulle man bygga på priset från dessa så skulle mitt hus definitivt inte vara värt merinfos pris.
Ponera att man nu vill sälja sitt hus och i vart fall ha inköpspriset och en potentiell kollar merinfo. Då luras han att tro att det begärs ett kraftigt överpris.
Då bläddrar han nog vidare på hemnet eller booli.
Slutsatsen är att dessa så kallade sajter med prisvärderingar är till stort förfång om man ska sälja.
Du har kanske betalt ett överpris för ditt hus?

K
Inte mycket till ai, vårt hus värderas till 2,3 milj enligt merinfo och 5,5-8 milj på booli :)

En stor skillnad är ju att man själv får fylla i uppgifterna på booli. Merinfo vet ju inget om vår havsutsikt exvis.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Dom där värderingarna kan även hoppa kraftigt mellan två tillfällen.. dom har väl aldrig stämt speciellt bra, dom ska vara en fingervisning men är knappt det.

Jag beräknar att mitt hus är värt ca 2.5-3M, merinfo säger 3.82M, booli "2.9-4.8M", ett ganska stort spann..

Edit: Enligt "bostadsuppgifter.se" är det värt mellan 4.34-5.09M..

SBAB använder tydligen samma metod. Vi ville flytta vårat huslån till dem, men de behövde en värdering av vårt hus eftersom deras siffror sa att vårt hus var värt 75 000 kr eller nåt åt det hållet. Det var vad husen i området senast sålts för enligt dem. Kanske sant för 20 år sen.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Bostadsuppgifter.se är ju ett skämt. Grannhuset som såldes i våras värderades 6 Mkr under priset det gick för. Alla hus på vår gata är totalt felvärderade baserat på de senaste försäljningarna.
Booli är långt ifrån perfekt, men ligger oftast betydligt närmare sanningen.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.