Byggahus.se

Fel i dödsbo hus?

1. Maxpayne
    Medlem · Göteborg · 148 inlägg

Maxpayne

Medlem
    Hej,
    Vi köpte 2010 vårt hus som såldes som Dödsbo. Vi dränerat om huset i somras och upptäckte att dräneringsröret ligger över källare plattans nivo samt att dräneringsröret går under plattan enligt ritningen som jag har här
    1- gula är dräneringsröret som ligger ovanför huset plattansnivo
    2- Gröna är dräneringsröret som ligger under huset plattan
    3 -himmel blåa är gammal tegelröret inte bytt
    4- blåa fyrkantiga är en halvmeters berg högre än plattans nivo
    det är en firma som har dränerat och gjort tillbyggnaden frågan om man kan klaga eller inte eftersom detta är en dödsbo hus?

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 838 inlägg

useless

Lök.
    Klaga kan man alltid, men frågan är om dödsboet ens finns kvar 7 år senare?

3. T
    Medlem · Blekinge · 7 621 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Garantier på arbete övergår till nya ägare oavsett dödsbo eller inte.
    Frågan är bara vad du vill klaga på. Vet du vilket uppdrag firman har fått? Vet du när arbetet utfördes?
    Eller vill du göra gällande dolt fel? Det tror jag du kan glömma.

4. Maxpayne

Maxpayne

Medlem
    Varför jag ställde frågan är vi hade tänkt oss en rakt dränerings jobb slutade vi med en saftig nota efter all berg borrning och snigel dynamit.
    MVH

5. A
    Medlem · Värmland · 1 059 inlägg

AG A

Medlem
    Jag förstår ingenting?
    Ni har alltså nu i somras dränerat om ert hus, som ni köpte 2010. I samband med att ni dränerade om, upptäckte ni att den gamla dräneringen var felaktigt utförd?
    Fastän ni nu har en korrekt utförd dränering, vill ni alltså klaga?
    Är detta korrekt uppfattat?

6. T
    Medlem · Blekinge · 7 621 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Vem vill klaga på att det ligget ett berg i backen? Jordens Skapare?

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 838 inlägg

useless

Lök.
    Klagomålet handlar väl om att man inte gjorde en ränna i berget vid den första dräneringen?

8. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Jag har också svårt att se problemet. Ni håller på att utföra en dränering själva. Då ni upptäcker att tidigare dränering inte var korrekt utförd?
    Er motpart är dödsboet, om du vill driva ett fel som dolt måste du ansöka om att väcka upp dödsboet igen. Jag vet inte exakt vad som krävs. Är er förhoppning att företaget som skulle ha dränerat om hela huset så värdelöst som du säger, det känns inte så troligt att de kommer att vara så lätt arbetade när det gäller eventuella garantier. Dessutom vill du ha dessa i den dränering å klampa?
    Vet du att huset skulle vara dränerat? Det känns inte som de dränerat runt hela huset. Med tanke på att de gamla rören är kvar.

9. L
    Husspekulant · Skåne · 211 inlägg

Lidd

Husspekulant
    Dödsbon brukar i regel säljas med friskrivningsklausul, och om så är fallet har du inget att hämta

10. H
    Moderator · Stockholm · 44 304 inlägg

hempularen

Moderator
    Men hur gammal är den ursprungliga dräneringen?

Om vi för tillfället bortser från det försvårande med att detta var ett dödsbo.

Om vi antar att huset tidigare dränerades för ex. 40 år sedan. Då är värdet av den dräneringen i princip noll idag. Man får räkna med att den är gammal, med diverse felaktigheter.

Dolda fel handlar dels om att ett fel skall vara omöjligt att upptäcka vid en undersökning av huset, dels att det skall vara ett fel som man som köpare "med fog inte väntar sig". Om ett hus är gammalt eller allmänt i dåligt skick så skall man räkna med att vissa felaktigheter finns.

Detta med dödsbo, där finns det lite motstridiga uppgifter om man kan kräva ersättning för dolt fel.

Ett dödsbo är en juridisk person, ungefär som ett bolag. Det existerar tills tillgångarna skiftats ut ur dödsboet till arvingarna. En juridisk person som upphört att existera kan man normalt inte kräva på pengar.

Vissa jurister hävdar att arvingarna kan tvingas betala tillbaka en del av sitt arv för att täcka skulder som visar sig finnas i dödsboet, dvs. dolt fel. Det är helt klart att man kan tvingas betala tillbaka om det visar sig att man missat en skuld vid boupteckningen, någon som upptäcker efter ett par år att Kalle som lånat pengar av mig har avlidit. Då kan jag komma även efter arvskifte och få mina pengar. Men det dolda felet representerar en skuld som inte fanns vid dödsfallet.

Därmed uppstår en osäkerhet på om arvingarna verkligen kan krävas även efter att dödsboet har upphört.

Men "bottom line" är att dolda fel är svåra att få ersättning för även i normala fall, om den "skyldige" är ett avslutat dödsbo, blir det mer komplicerat, och därmed osäkrare.

Och standard är att det skrivs friskrivningsklausul när dödsbo säljer. Sedan kan man iofs. hävda att friskrivningen är ogiltig (de är ofta inte skrivna på ett korrekt sätt). Men då ökar man komplexiteten och osäkerheten ännu mer.

11. Maxpayne

Maxpayne

Medlem
    Ni har helt rätt det känns inte så lätt att driva detta vi nöja oss och vill tacka er alla som svarade

Ni som undrade dräneringen är utfört 1996 det ligger endast plast rör ingen duk runt om eller platonmatta

12. Bästa svaret

ylven
    Medlem · Kalmar · 1 641 inlägg

ylven

Medlem
    Jag hade ett liknande problem med ett hus som jag hade köpt. Det utgavs för att vara omdränerat sedan ett tag tillbaka med platon. Vi valde ändå att dränera om (pga putssläpp i källaren) och fann när vi grävde upp att dräneringen var felaktigt gjord, de hade bara grävt dit en platonmatta och inte bytt dräneringsrören som dessutom låg för högt. Jag hävdade dolt fel och att jag borde få ersättning. Minnet är inte det bästa, jag vill minns att jag utgick från vad det skulle kosta att göra en korrekt platondränering vid aktuellt datum, men minns att jag sänkte beloppet till hälften eftersom dräneringen var 10 år gammal. Jag köpte också av dödsbo. Pengarna kom i små summor från de olika dödsbodelägarna...

Jag tycker du kan försöka. För faktum är att det fel de gjorde då inte är så gammalt att man kan anta att de inte visste bättre och om de hade gjort rätt så hade du haft lägre kostnader nu.

13. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Reklamera en dränering som är från -96? Försöka? Väcka upp ett slumrat dödsbo? En garanterad process i rätten. Med en hel del kostnader som följd? Har du fler bra tips? Du om någon borde veta vad som krävs för att återväcka ett dödsbo.
    Men din idé är alltså att man ska kunna kräva ersättning för det extra arbete som det innebär att dränera huset? Men eftersom TS väljer att dränera om så måste vetskapen vara att det var en felaktig dränering. På det ska alltså TS kräva ersättning för extra kostnader som uppstått? Bara för att du lyckats vinna ett fall om dolda fel, Vilket är jätte bra för dig. Så är det inte samma sak som att alla kan vinna eller att det är lätt att vinna.

Till TS, skippa tanken på att försöka få ersättning för extra arbetet som uppstod. Det är ett dödsbo som är säljare, vilket innebär en hel del arbete för att få till det hela. Det kommer nästan garanterat att bli ett besök i tingsrätten. Det är något som kostar tid och pengar. små pengar blir snabbt stora. Eventuell vinst? Ytterst liten chans enligt mig. Däremot kommer det garanterat att kosta på både psyket och plånboken. Det är inte värt besväret.

Du har köpt ett hus med det så har du fått en vän som kan vara väldigt busig ibland. (du lär inte uppskatta busen lika mycket:) ) Bättre att du ger den tiden som det tar med att bråka på huset istället. Det ger mer tillbaka. Det bästa du kan göra åt de bus och hyss som huset hittar på är att skratta åt det, det blir inte bättre av att bli förbannad. Jag har själv valt att skratta åt de hyss som mitt hus hittar på! Det känns så mycket bättre att skratta åt det.
    Men man bor i hus!

• Laddar…
  14. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 824 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Bryt ihop å gå vidare! Odjuret har 100% rätt om du frågar mig.

15. S
    Medlem · Västernorrland · 6 788 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Jag är mest nyfiken på om ni har märkt av nå problem med dräneringen så att det var därför ni gjorde om det? Tänkte om det har varit problem i källaren med fuktig platta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.