Byggahus.se

Fel höjd på sockeln mot bygglov....

1. K
    Medlem · 260 inlägg

Kicksan

Medlem
    Såg idag i vårt kontrollbevis över läget på vårt hus på tomten att lägsta golvhöjd är +43,40 m. Enligt bygglovet går lägsta höjd vara +43,80 m.
    Vad händer nu ??? Finns det någon felmarginal som är ok ?

Vill ha tag på någon _nu_ som kan svara !! Men jag får väl snällt vänta till imorgon och ligga sömnlös och fundera ! :p

/ Kicki

2. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Re: Fel höjd på sockeln mot bygglov....

Kolla hur grannarna ligger, och hur vägen utanför ligger. Det jag fick lära mig på stadsbyggnadskontoret var att sockeln inte fick ligga får lågt eftersom det då finns risk att dagvattnet rinner åt fel håll (eller hur han nu uttryckte sig). Kolla upp detta ordentligt så det inte blir problem! Har däremot ingen aning om felmarginaler, det kanske är helt lugnt! Men kolla det noga för säkerhets skull innan du godkänner något...

Lycka till! :D

3. N
    Medlem · 542 inlägg

Nybyggare

Medlem

Jag kontaktade kommunen så snart det gick upp för oss att det var lämpligt att höja sockelhöjden något. I vårat fall rörde det sig om upp till 1 meter. Kommunen ansåg detta var okej men ville ha besked om den slutgiltiga sockelhöjden när detta vara klart. Jag har för mig att vi lade oss +80 cm utifrån ursprungliga angivelsen i bygglovet.

Så förmodligen inga problem.

4. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Kicki hur har det gått? ???

5. K
    Medlem · 260 inlägg

Kicksan

Medlem

Ärligt talat vet jag inte riktigt..... vår markentreprenör sa att det inte skulle bli några problem , det gick att ändra i efterhand. Men vi får väl se vad kommunen säger......

/ Kicki

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.