Hej,
köpte en nätverkskabel Cat 6 på Jula.
Har dragit den genom ett tomrör så var tvungen att ta bort kontakten.
Nu har jag skalat den men färgerna ser inte ut som jag tänkt mig,
Borde ju vara orange, grön, blå, brun sedan 4 stycken med ett streck av ovanstående färger.
Denna kabel har ju ovan fyra färger men sen enbart fyra kablar som är helvita.
Borde ju vara orange, grön, blå, brun sedan 4 stycken med ett streck av ovanstående färger.
Trådarna är tvinnade två och två, så du ser på det viset vilken av de vita som är Blå/Vit, Grön/Vit osv.J Jonny Andersson2 skrev:Hej,
Aha ok, så i princip är detta samma upplägg?
Blir ju dock svårare att föra in dom rätt så de inte hamnar på fel plats. Men för folk som är vana kanske detta inte är något konstigt.
Tvinna inte upp paren för mycket utan du ser vilka trådar som hör ihop till ett par. Det ser ut som du har en kabel med individuellt skärmade par, så då ser du ju vilken färg den vita hör ihop med.J Jonny Andersson2 skrev:
Dessutom är det ett krav att inte tvinga upp paren om det inte behövs. Håll trådarna tvinnade fram till plinten där de terminernas i kontakten. Allt för att säkerställa god funktion och höga hastigheter.
För ett uttag borde det inte vara något problem.
En platt kontakt för patchkabel däremot kan bli pilligt…
Men det kan lätt bli fel även med bättre färgmarkering på de vita trådarna…
Redigerat:
Du har använt fel kabel.
Om du dragit en kabel som har en färdig kontakt och klippt den för att göra ett uttag där så räkna inte med att bli bra.
Man ska använda kabel med solida ledare för vägguttag.
Dessutom är den skärmad vilket oftast inte heller är rätt om inte miljö och övrig utrustning också avsedd.
Om du dragit en kabel som har en färdig kontakt och klippt den för att göra ett uttag där så räkna inte med att bli bra.
Dessutom är den skärmad vilket oftast inte heller är rätt om inte miljö och övrig utrustning också avsedd.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Vad ska man ha för kabel då?
vad ska jag ha för kabel då? kan du skicka en länk? Tänkte att man bara kunde klippa en befintlig, behöver 25 meterT TheGame skrev:Du har använt fel kabel.