Byggahus.se

Fel faktura från Halebop - de vägrar korrigera

1. M
    Renoverare · Norrköping · 552 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Jovisserligen. Men de har ingen laglig rätt att kräva felaktig mängd pengar och man har mig veterligen laglig rätt att få en korrekt faktura. Att det orsakar extrakostnader hos företagen... taskigt läge för dem. Då får de antingen bita i det sura äpplet de gånger det händer eller byta system som lätt klarar av det.
    Frågan är dels hur mycket man själv orkar bråka och dels hur gärna man vill ha tjänsten som företaget erbujder.

Ett alternativ är ju att antingen göra som TS gjort,
    Betala in rätt summa på senaste fakturans OCR
    Så vill företaget bråka om pengar de inte har laglig rätt till senare så bråkar man tillbaka med ARN, bestridanden osv osv.

Ett annat alternativ (om man vill vara bufflig tillbaka) är att säga,
    "Visst jag kan låna ut dessa extra pengar till er, jag tar en ränta på 15% / år plus 500kr i uppläggningsavgift. Kommer att dra av det från fakturorna ni skickar om ni godkänner att ni faktiskt vill låna dessa pengar av mig. Annars har ni alternativet att skicka ut en korrekt faktura "
    Givetvis ska man se till att få någon typ av skriftlig uppmaning att de ändå vill att man ska betala in för mycket. Muhahahahahahaha ;)

2. T
    Medlem · 2 576 inlägg

tergo

Medlem
    gör det och bestrid resten av summan

3. N
    Husägare · 2020 · 83 inlägg

Nucky

Husägare
    Såhär skriver dom i sina villkor. Se punkt 5.7.

• Laddar…
  4. T
    Husägare · Stockholm · 622 inlägg

TreeView

Husägare
    Intressant men detta måste ju utgå ifrån att det avser ett korrekt belopp?

5. S
    Besserwisser · 304 inlägg

sjoelund

Besserwisser
    Se punkt 5.7. Du tvistar om beloppet som överstiger det ni båda anser är rätt (och betalar det du anser att du ska). Deras villkor säger att ränta utgår på beloppet om du blir skyldig att betala, men ni har ju båda kommit överens om att du inte ska betala det. Så om du vill bråka ska du kunna peka på deras egna avtal.

• Laddar…
  6. Forlowt
    Medlem · 797 inlägg

Forlowt

Medlem

Har du ringt uppsägning och pratat med dom ? Dom har befogenhet att lösa mååånga bekymmer och samtidigt ge plåster ..

• Laddar…
  7. T

TreeView

Husägare
    Ringt?! Detta gäller Halebop, där kan man inte ringa nån!

8. Forlowt
    Medlem · 797 inlägg

Forlowt

Medlem

Haha ja fel ordval för detta skitbolag men provat säga upp för att få fördelar.

Man får ju använda systemet till sin fördel om man kan, finns ju inga garantier såklart..

Typ vanliga kundtjänst är dönickar som bara svarar på enkla frågor och/ eller säljer.

Uppsägning jobbar med något som man kalla winback på min tid, alltså ett "behålla kund" poäng och då med vissa rabatter eller liknande när något vill säga upp..

9. B
    Medlem · 31 inlägg

Boktoken

Medlem
    Ditt fall har ingen gemensam nämnare med TS där de vill att han ska betala för mycket. I ditt fall är det bara dumt att hålla på en princip eftersom bolaget redan korrigerat felet och för båda er skull ville minimera onödig administration och handläggning genom att dra av den felaktiga summan och ge dig korrekt summa att betala mot samma OCR. I fakturasystemet var det redan korrigerat. Vad ska du med en ny papperslapp till? Det är sopor som tidigare var träd.

Hade du direkt betalat den rätta summan hade det varit över nu, istället bråkar du och gör av med energi i onödan. Luktar lite rättshaveristtendenser.

10. R
    Medlem · 1 992 inlägg

RoAd

Medlem
    Kan knappast vara en överraskning om man valt ett budgetalternativ?

11. Forlowt
    Medlem · 797 inlägg

Forlowt

Medlem

Av allt jag skrev så blev det det man hängde upp sig på, personen vill bara se fel.

12. T

TreeView

Husägare
    Vad menar du? Tecknade ju detta fysiskt i en Teliabutiken på deras rekommendation?! Hur fan ska jag veta att de inte går att ringa till? Tror aldrig jag mött det scenariot tidigare med en avtalspart.

13. R
    Medlem · 1 992 inlägg

RoAd

Medlem
    Om det är viktigt kollar man upp sådant innan man tecknar en tjänst. Någonstans behöver förstås de billigaste operatörerna kapa kostnader. Att de enbart har support via chatt och mejl framgår tydligt på deras hemsida.

• Laddar…
  14. T

TreeView

Husägare
    Men nu är det ju inte viktigt för mig, så vänligen somna om igen tills du känner att du kan tillföra något adekvat i grundfrågan.

15. P
    Medlem · 248 inlägg
    Gör som många redan sagt. Skriv och förklara att du vill säga upp. Och förklara att du inte har råd att ligga ute med pengar.

Det viktigaste för dem är att behålla dig som kund och du kommer få detta fixat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.