Byggahus.se
R
C cpalm skrev:
Praktiskt sett beror det ju på beloppets storlek. Två exempel som jag själv råkat ut för;

1. Fick en vattenskada i en lägenhet på den tiden när elräkningen baserade sig på beräknad förbrukning. Så något år blev förbrukningen extremt hög (relativt sett, pga avfuktaren). Detta blev min nya "beräknade förbrukning", vilket resulterade i att jag fick betala in massa pengar varje kvartal fram till avläsning då jag fick ett tillgodohavande motsvarande typ ett års förbrukning. Ergo blev räkningarna noll det kommande året, och sen började det hela om från början. Betala dubbelt vartannat år, noll vartannat år. Försökte förgäves få Fortum att justera min "beräknade förbrukning". Det som till slut satte stopp för detta typ 5 år senare var när de inte längre fick fakturera något annat än avläst förbrukning.

2. Tecknade ett "gratis" mobilabbonemang på den tiden detta fanns, till larmet. Blev felaktigt debiterad för en grej vilket de skulle justera med ett tillgodohavande. Det ville jag inte gå med på då jag visste att jag inte skulle utnyttja den summan inom överskådlig framtid.

Sen har vi den konsumenträttsliga sidan. Klart man inte skall betala för något man inte fått (eller kommer att få).

Okej om man kan strunta i att betala det felaktiga beloppet och att den "skulden" justeras på nästkommande faktura. Men det brukar inte vara så det fungerar. Det brukar bli att man både har en skuld och ett tillgodohavande parallellt.
I båda dina exempel hade jag inte heller velat justera det på en senare faktura, och handlar denna faktura om liknande belopp som elräkningen så förstår jag dig bättre.

Men om en mobilfaktura blivit någon eller några hundralappar fel så hade jag föredragit att detta justeras på nästa faktura. Och det är så jag uppfattat att det fungerar. Hur du skulle kunna ha ett tillgodohavande som du inte kan kvitta mot en skuld/faktura förstår jag inte, och en sådan lösning hade jag inte heller accepterat.

Den konsumenträttsliga sidan du tar upp köper jag däremot inte rakt av. Man behöver inte alltid utnyttja alla rättigheter man har. Speciellt inte om det inte finns någon egentlig vinst med det. Då känns det återigen som om vi är inne på någon sorts rättshaveristisk linje.

Att de kräver att få en dumma som de vet är fel är inte rätt. Vill de inte ändra nuvarande faktura kan de plocka bort den och lägga hela summan på nästa. Men att kräva in pengar de inte ska ha är inte rätt. Om ingen ifrågasätter det så fortsätter de.

Annars håller jag med om att det är smidigt när man kan kvitta det på nästa faktura. Lagom roligt att få både faktura och återbetalningssvi från samma försäkringsbolag när man bytt bil tex. Trotts att jag har fler försäkringar i samma bolag.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Grejen med detta upplägg de kör är att man aldrig får tillbaka några pengar utan att det krediteras som ett tillgodohavande. Håller med TS att detta är ett beteende som inte bör accepteras/uppmuntras, men det är klart, är det småsummor har det kanske inte någon större praktisk betydelse.

För att svara på TS fråga gissar jag att du kommer att få en påminnelse, sedan inkasso. Teleoperatörer i allmänhet verkar inte acceptera några bestridanden enligt min erfarenhet.
Då är det bara att bestrida påminnelse och inkassot. Fortsätter inkassoföretaget till Kronofogden så fortsätt att bestrida, du har rätt. Spara kopior på all kommunikation, Kronofogden kommer inte att driva in en sådan här påhittad skuld. Har själv haft ett liknande ärende med skojjarna på telebolaget Tre, de fick inte ett öre.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du kan säkert krångla och bara betala det rätta beloppet, men det skulle inte förvåna mig om det kommer påminnelser med avgift för sen betalning och liknande efter det som du sedan måste ringa och be dem stryka, etc etc. Du riskerar m.a.o. att skapa dig själv ännu mer jobb.

Är det jättefel (skitdyr) faktura? Annars känns det smartast att bara betala den. Du förlorar ju inget på det mer än att du får ligga ute med pengarna en månad.
Jag hade inte betalat om det är för mycket, och de dessutom har bekräftat det. Betalar du fakturan har du accepterat priset. De betalar säkert tillbaka. Men om de inte gör det..

R
emmschen emmschen skrev:
Jag hade inte betalat om det är för mycket, och de dessutom har bekräftat det. Betalar du fakturan har du accepterat priset. De betalar säkert tillbaka. Men om de inte gör det..
Som sagt, jag skulle inte heller godta det om det handlade om större summor, men för en mobilräkning hade jag aldrig orkat krångla. Men vi är alla olika. Jag har en bekant som bara tycks leva på riktigt när han får tjafsa med företag eller myndigheter.

Cheesen
T TreeView skrev:
Hej,

Halebop har skickat ut en felaktig månadsfaktura för juni, de har bekräftat att den är fel men vägrar skapa en korrekt, istället hävdar man att jag måste betala den felaktiga och att de sen justerar beloppet på nästa månadsfaktura med vad jag betalat för mycket.

Jag försöker driva att de borde göra rätt samt att de inte kan förutsätta/tvinga mig att betala för mycket, även om jag vet att det kommer att korrigeras. De säger tvärtom.

Jag har erbjudit mig att betala det korrekta beloppet på detta fakturanummer alt att de skickar en ny.

Frågan är vad som händer om jag inte betalar det felaktiga beloppet? Finns det något stöd för deras påstående, dvs förväntas en konsument att låna ut pengar för att få det korrigerat i framtiden?

Känner mig lite ställd, vad blir processen framåt om jag inte betalar?
Jag hade då sagt upp bekantskapen med dom och bytt leverantör.

• Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Haha det är väl fan inte en rimlig lösning att betala in för mycket för att dom ger dig en lösning på DERAS problem.

Har det skett på ett sätt när man själv har en del i det så visst då kan man vara behjälplig men är det enbart dom som gjort fel så hade jag betalt in rätt summa och inget annat.

Jag har svårt att tro det skulle bli tingsrätten eller annat av detta.

Ringer du och säger att du vill säga upp ditt abonnemang så kommer dom komma med motbud och ge dig gratis månader ska du se, så går det ! Ring och va trevlig men säg du inte vill vara kvar för att dom felaktigt fakturera utan en bra lösning för dig.

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Det är ju just det, hur beter sig denna typ av bolag i dessa frågor? Problemet är väl att Manson kund är väldigt beroende då de stänger av mobil etc?
Om de stänger av tjänsten utan att skicka fakturan till inkasso agerar de inkassobolag, det är inte tillåtet. Inkassolag (1974:182) 17 §

Fick för lite lön en gång (kommunalt jobb)
Ringde "Vi fixar det" och efter 2 dagar kom pengarna.
Nästa lön :Avdrag förskott på lön.
Ringde igen "Vi fixar det" och pengarna kom.
I 7 månader upprepades detta !!!
Svar på frågan varför "Man har inte lagt in det här scenariot i systemet"

• Haha
  • Gilla
  • Wow
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle bestrida fakturan och meddela att de får skicka en kreditfaktura och en ny korrekt faktura.

Jag gjorde detta mot en bredbandsleverantör som fakturerade tre månader i stöten där jag sagt upp mitt abb. vilket gjorde att jag bara skulle betala för en av månaderna, de önskade att jag skulle betala annat belopp än fakturan var på vilket jag av princip inte gör utan krävde en ny korrekt faktura vilket de inte kunde ordna. Kommunikationen upprepades ett antal gånger och sen slutade jag svara dem. De skickade detta till inkasso till vilka jag meddelade samma ståndpunkt. Inkassobolaget återkopplade efter en tid att de inte fått tag på bredbandsleverantören. Det var ett bra tag sen... Nu är det ju skillnad i ditt fall där du inte vill ha avbrott i tjänsten, men det visar ändå på hur företag har som rutin att göra det som är bäst för dem, oavsett om det är korrekt eller ej.

S Svante Svenson skrev:
Om de stänger av tjänsten utan att skicka fakturan till inkasso agerar de inkassobolag, det är inte tillåtet. Inkassolag (1974:182) 17 §
Det är stor skillnad på att stänga av en tjänst på grund av utebliven betalning och att agera inkassobolag.

Från Halebops allmänna villkor:

7 Stängning av Tjänsten
7.1 Halebop får stänga eller begränsa Tjänsten om:
a) Kunden inte inom angiven tid inkommer med skriftligt avtal till Halebop enligt punkt 1.3,
b) Kunden trots påminnelse inte betalat faktura inom angiven tid,"

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
N
T TreeView skrev:
Hej,

Halebop har skickat ut en felaktig månadsfaktura för juni, de har bekräftat att den är fel men vägrar skapa en korrekt, istället hävdar man att jag måste betala den felaktiga och att de sen justerar beloppet på nästa månadsfaktura med vad jag betalat för mycket.

Jag försöker driva att de borde göra rätt samt att de inte kan förutsätta/tvinga mig att betala för mycket, även om jag vet att det kommer att korrigeras. De säger tvärtom.

Jag har erbjudit mig att betala det korrekta beloppet på detta fakturanummer alt att de skickar en ny.

Frågan är vad som händer om jag inte betalar det felaktiga beloppet? Finns det något stöd för deras påstående, dvs förväntas en konsument att låna ut pengar för att få det korrigerat i framtiden?

Känner mig lite ställd, vad blir processen framåt om jag inte betalar?

Jag använder Halebop och är mycket nöjd med villkor och täckning MEN jag kör med kontantkort. Då riskerar man aldrig något tjafs som det du råkat ut för och - ja jag vet att denna lösning inte passar alla. Har mycket dåliga erfarenheter från Telenor när det gäller just hanteringen av fakturor och felaktiga sådana rättade så det fick bli kontantkort när jag bytte operatör. Känns så smidigt! Jag fyller på med pengar och surf när behovet finns (har alltså ingen månatlig dragning utan använder Halebops "GO").

• Gilla
Sndrus och 1 till
  • Laddar…
C
N Nalleman64 skrev:
Jag använder Halebop och är mycket nöjd med villkor och täckning MEN jag kör med kontantkort. Då riskerar man aldrig något tjafs som det du råkat ut för
Just Halebop "lurade" mig faktiskt på ett liknande sätt med kontantkort. Laddade på 300 eller 500 eller vad det nu var och enligt prislistan skulle man då ha hela beloppet att ringa för. När jag fick saldot fattades dock 20 kr. "Laddningsavgift" enligt kundtjänst. De erkände att det inte stämde enligt prislistan med det var tyvärr "omöjligt" att rätta till eftersom kortet inte var registrerat. Suck! :mad: Orkade inte bråka om det.

• Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Hade ett liknande ärende när jag bytte elhandelsbolag nyligen (första fakturan drogs med fel månads kWh-pris).
Så länge du har det skriftligt eller inspelat så borde det vara OK om du har nog med pengar. Din tid kostar mer än det är värt att bråka med dem om du redan betalar faktura hos dem varje månad. Om jag levde på bidrag och inte fick min budget att gå ihop på grund av felaktig faktura skulle jag bestrida den och enbart betala det rätta beloppet.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är stor skillnad på att stänga av en tjänst på grund av utebliven betalning och att agera inkassobolag.

Från Halebops allmänna villkor:

7 Stängning av Tjänsten
7.1 Halebop får stänga eller begränsa Tjänsten om:
a) Kunden inte inom angiven tid inkommer med skriftligt avtal till Halebop enligt punkt 1.3,
b) Kunden trots påminnelse inte betalat faktura inom angiven tid,"
Frågan blir ju då om de kan åberopa den punkten när det handlar om en (erkänt) felaktig faktura? Känns ju aningen sjukt i så fall, var går i så fall gränsen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.