11 492 läst · 90 svar
11k läst
90 svar
Fel faktura från Halebop - de vägrar korrigera
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 407 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 407 inlägg
Någon laddningsavgift har jag aldrig råkat ut för. Det som fick mig att välja Halebop (förutom Telias nät med suverän täckning) var just deras "GO-abonnemang". Man tankar på helt valfri summa och sedan kostar ett samtal två kronor oavsett längd (ringer ytterst lite) och SMS 50 öre/st. (SMS:ar knappt alls utan använder som de flesta Messenger). Surf laddar man på separat (finns flera olika nivåer att välja på) men eftersom jag till 95 % surfar via WIFI är surf en liten utgiftspost. Jag gillar skarpt att inte behöva betala en viss summa varje månad utan att bara kunna fylla på när behovet uppstår.C cpalm skrev:Just Halebop "lurade" mig faktiskt på ett liknande sätt med kontantkort. Laddade på 300 eller 500 eller vad det nu var och enligt prislistan skulle man då ha hela beloppet att ringa för. När jag fick saldot fattades dock 20 kr. "Laddningsavgift" enligt kundtjänst. De erkände att det inte stämde enligt prislistan med det var tyvärr "omöjligt" att rätta till eftersom kortet inte var registrerat. Suck!Orkade inte bråka om det.
De åberopar nog ingenting, det här är ju saker som tuffar på enligt deras interna rutiner och system. Rätt eller fel spelar ingen roll, och som kund är det helt omöjligt att få en dialog med någon som kan agera utanför detta.tveksamt skrev:
Det är klart, drar man dem till tingsrätten så får man säkerligen rätt, men vem orkar göra sådant?
Nog tror jag att en eller två skulle kunna tänka sig att iaf gå till ARN för en sådan sak.
Och jag skulle gissa att de faktiskt aviserar att de kommer att stänga av ens abonnemang också, i alla fall någon kontakt lär de ha med en.
Och jag skulle gissa att de faktiskt aviserar att de kommer att stänga av ens abonnemang också, i alla fall någon kontakt lär de ha med en.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 266 inlägg
Va händer om du betalar in det rätta beloppet denna månaden istället då? Till det ocr så får dom lösa ditt egna problem
Ett gott samarbete är endast bra för samhället om det leder till handling och problemlösning. Ett samarbete utan handling är egalt. Se bara på S, C och MP. Landet är påväg åt hlvt, men det verkar inte röra dom i ryggen. Dödsskjutning av polis i natt i GBG. Tyvärr får nog TS göra som flertalet skriver. Betala och invänta kreditering på nästa faktura. Därefter byt leverantör.R RoAd skrev:Jag tycker att ett gott samarbete mellan olika parter är viktigare för samhället än principer. Att lösa ett problem så bra som möjligt för båda parter är för mig viktigare än att "hava rätt". Så att driva saker bara för sakens skull slutade jag med för länge sedan.
Håller inte med i detta fallet. När det är en felaktig faktura (på ett litet belopp får man förmoda) från ett företag som det görs betalningar till varje månad så ser jag inget annat än fördelar med att justera nästkommande faktura. Att ta emot en betalning från företaget kommer säkerligen innebära ett visst jobb medans en justerad faktura betalas på precis samma sätt som en ojusterad (jag har själv valt den metoden när jag av misstag betalade för mycket på en elräkning och blev tillfrågad hur jag ville lösa det).
Ett undantag är ju förstås om man inte kan ligga ute med pengarna, men då anser jag att det är företaget som bör visa sin smidiga sida och se till att justera skulden skyndsamt.
Jag har tre olika Halebop abonnemang. Fördelen är att de är dotterbolag till Telia och använder deras nät. MEN nackdelen är att de inte ha någon kundtjänst. Ingen riktig. Bara en chatt. Funkar för de mesta enkla ärende men sådana här komplicerade grejor är orimligt svåra att reda ut i chatt. det finns ingen att ringa till. Bara en med manus i andra sidan chatten.
Hade samma problem fast med sophämtningen, fick en felfaktura på någon hundralapp för mycket, fick betala och det skulle dras av på nästa räkning. Nästa räkning kom och det felaktiga beloppet var mycket riktigt upptaget, tyvärr inte avdraget utan de ville ha betalt ytterligare en gång. Löste sig på tredje fakturan då de lärt sig plus och minus. 
fello har kundtjänst ägs av teliaOlssoniVallby skrev:
Jag har tre olika Halebop abonnemang. Fördelen är att de är dotterbolag till Telia och använder deras nät. MEN nackdelen är att de inte ha någon kundtjänst. Ingen riktig. Bara en chatt. Funkar för de mesta enkla ärende men sådana här komplicerade grejor är orimligt svåra att reda ut i chatt. det finns ingen att ringa till. Bara en med manus i andra sidan chatten.
Byt till ett mobilabonnemang med sunt förnuft och schyssta villkor | Fello.se
Tråkigt att du försöker blanda in politik i detta (speciellt när det är mot forumsreglerna), det är om jag minns rätt inte första gången du håller på med det. Jag höjer mig över din nivå och lämnar det därhän.S Stego1 skrev:Ett gott samarbete är endast bra för samhället om det leder till handling och problemlösning. Ett samarbete utan handling är egalt. Se bara på S, C och MP. Landet är påväg åt hlvt, men det verkar inte röra dom i ryggen. Dödsskjutning av polis i natt i GBG. Tyvärr får nog TS göra som flertalet skriver. Betala och invänta kreditering på nästa faktura. Därefter byt leverantör.
I övrigt håller jag inte med dig heller. Så klart samarbete är bra för samhället om det leder till mindre jobb för den ena eller båda parter utan att skapa merjobb för någon annan. Din uppfattning misstänker jag mest handlar om att du var sugen på att dra ovanstående (irrelevanta och politiska) exempel.
Vill bara notera att det alltså inte är något konstigt att be dem kreditera den felaktiga summan på aktuell faktura och sedan betala in mellanskillnaden, utan att de skickar ut en ny korrekt faktura.
För att skicka ut en ny korrekt faktura måste man i många system makulera originalfakturan och manuellt skapa en ny, vilket ställer till det om det är ett abonnemang med automatiska fakturor.
För att skicka ut en ny korrekt faktura måste man i många system makulera originalfakturan och manuellt skapa en ny, vilket ställer till det om det är ett abonnemang med automatiska fakturor.
Jo du har rätt. Jag som läste slarvigt. Rör det sig bara om en månadsfaktura hade jag nog inte heller brytt mig, utan bara antagit att de faktiskt betalar tillbaka överskjutande, alt drar det på nästa månads faktura.R RoAd skrev: