Du behöver uppdatera oss med vad du fick till svar och motivering av elektrikern.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
J J-banan skrev:
Bägge skall man inte använda, då drar man i en ny, iaf det jag skulle ha gjort i den situationen
Men lägg av. Det är inte ens i närheten av lika allvarligt. Har man 40 minuter resa till kund så är det jävligt svårt att motivera kostnaden för kund att åka o hämta FK när regelövertrampet är minimalt och dessutom skulle varit tillåtet om det vore en kabel.

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Problemet är att FK är åldersbeständigt, men ingen vet om tejpen eller bläcket i pennan är det. Det kan dröja 50 år innan en dosa öppnas nästa gång. En FK kommer att se likadan ut då, men tejpen kan ha vittrat sönder till damm.

• Gilla
Allman och 9 till
  • Laddar…
Är ganska pragmatiskt men detta tycker jag var ett ganska slarvigt.

Jag vet ju hur eltejpen ser ur i de gamla uttag jag öppnat när någon "fixare" varit i farten. Den sitter så dåligt att det är lätt att missa vilken tråd den satt på. Även om det är wn god indikation på att man inte ska lita på något i uttaget. Att kunna läsa bläcket och märkningen om 40år är ju högst tveksamt.

Räcker med att en elektriken monterar av och tejpen som åker av när det öppnad om 30 år. När det snare monteras så krävs ett ganska litet misstag har för att spänningsätta jord i uttaget.

Regler finns ju för att minimera misstag och liknande genvägar ökar defenitivt risken att senare misstag ksn ske och få mycket större konsekvenser.

• Gilla
gufor02 och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Men lägg av. Det är inte ens i närheten av lika allvarligt. Har man 40 minuter resa till kund så är det jävligt svårt att motivera kostnaden för kund att åka o hämta FK när regelövertrampet är minimalt och dessutom skulle varit tillåtet om det vore en kabel.
Svårt motivera kostnaden? Snarare svårt motivera varför man använder skyddsjord som tändtråd! Åker man med servicebil så bör man ha minst 3 olika färger fk med sig i bilen, lika självklart som man skulle ha wago med sig. Om man inte har så åker man och skaffar det, jävligt lätt motivera för kund

• Gilla
Allman och 9 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
att åka o hämta FK när regelövertrampet är minimalt och
En elektriker har väl alltid FK i olika färger med sig i bilen för att hantera sådan dragning, men det kanske finns de som alltid kör med "just-in-time".😇

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Svårt motivera kostnaden? Snarare svårt motivera varför man använder skyddsjord som tändtråd! Åker man med servicebil så bör man ha minst 3 olika färger fk med sig i bilen, lika självklart som man skulle ha wago med sig. Om man inte har så åker man och skaffar det, jävligt lätt motivera för kund
Nu var det väl blå som tändtråd som avsågs och inte gulgrön. Det håller jag med om inte är i närheten av lika allvarligt.

• Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Nu var det väl blå som tändtråd som avsågs och inte gulgrön. Det håller jag med om inte är i närheten av lika allvarligt.
Jag tycker det är fel eftersom blå inte skall vara spänningssatt, speciellt när det finns möjlighet att dra in en till ledare. Enligt mig så är g/g skyddsjord och blå neutral, om de inte används så är de reserverade för framtida syfte.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vilken missat affär för denna elektrikern, att kunda åka handla lite mer kabel på övertid… $$$$

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
A AG A skrev:
Som jag varit inne på. Tror du verkligen att det gör någon skillnad för de som inte förstår att något inte är som vanligt, när man lindat en tråd med vit eltejp, samt skriver "lampa" på. Jag tror att en person med så bristande förstånd är en sådan fara för sig själv när det gäller el, att det inte spelar någon som helst roll om trådarna har rätt färg eller inte.

Missförstå mig rätt nu. Jag menar absolut inte att elektrikern gjort ett okej arbete. Men man kan väl ändå ta saker, för vad de är. Men som alltid när det gäller el, så måste det "bli världskrig", "skrivas 18 romaner om ämnet" etc. etc. Istället för att bara lugnt råda TS att ringa elektrikern och be honom göra om det.
Men tänk så enkelt det skulle vara att använda två svarta i stället för G/G och då skulle problemet vara löst.
Och när det gäller antal romaner så är det väl snarare 36 st där hälften förfasar sig över regelbrott och hälften tycker att det inte är så farligt med lite regelbrott då och då.
Själv har jag lite svårt för om som förespråkar (ofta) onödiga regelbrott.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
AJABAJA så gör man inte, G-G är bara för jord. Kan vara hempul av någon tidigare, som inte hade annan kulör i fickan eller för slö att dra i en ny. Men en elektriker ska inte göra så.
"Men en elektriker ska inte göra så."
Ingen ska göra så. Man avsäger sig inte ansvaret eller reglerna bara för att man inte är elektriker.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kanske hade de ingen FK i bilen.
I såna fall kan han ju stryka raden för servicebil på fakturan...

NB. Ja jag vet vet att det tåget har gått.

• Gilla
  • Haha
Willmanh och 5 till
  • Laddar…
S
J J-banan skrev:
Har jag sagt något om skyddsjord eller?
Självklart använder man inte skyddsjord (gröngul) som tändtråd, det är väl ändå alla överens om?

Redigerat:
S
A AndersS skrev:
En elektriker har väl alltid FK i olika färger med sig i bilen för att hantera sådan dragning, men det kanske finns de som alltid kör med "just-in-time".😇
Tro't eller ej, men material kan ta slut :)

• Wow
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har jag sagt något om skyddsjord eller?
Självklart använder man inte skyddsjord som tändtråd, det är väl ändå alla överens om?
Samma gäller blå fk i min värld när möjligheten att dra i en till fk finns.
S SueCia skrev:
Tro't eller ej, men material kan ta slut :)
Då köper man mer och ursäktar sig inte om att min fk är slut. Lätt förklarat till kund att det behövs kompletteras med tändtråd

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.