ClasseClas
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det verkar som att Dilato tänker på att de installationssituationer där man önskar att man hade en 3x1,5 kabel, dvs med brun, svart och blå, (men ingen gulgrön).

Där jag själv saknat detta är t.ex. som Dilato skrev, matning och tändtråd tillbaka från skymningsrelä. Kabel till kronströmbrytare, kabel till LED-drivdon med push-dim, kabel till uttagtimers.

Ja det var några exempel.
Men till Dilato, ja marknaden tillfredsställer inte elektrikernas behov av denna kabel, för att det blir ändå en alltför smal produkt.
Lika gör marknaden över "vårt" behov av enpolig strömställare, utan vi blir alltid tvungen att köpa den något mer avancerade trappomkopplaren.
Redan 2019 hade jag samma frågeställning angående kabel 3x1,5 (ej 3G1,5) och det löstes med en 4G1,5. Det var aldrig fråga om att fuska med att använda den gulgröna som tändtråd.
https://www.byggahus.se/forum/threa...el-utan-gul-groen-ledare.350657/#post-3381940

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Där jag själv saknat detta är t.ex. som Dilato skrev, matning och tändtråd tillbaka från skymningsrelä. Kabel till kronströmbrytare, kabel till LED-drivdon med push-dim, kabel till uttagtimers.
För ett skymningsrelä läser jag SS 436 40 00 som att det i praktiken alltid krävs framdragen jord (att komplettera en installation i ett isolerad miljö med ett skymningsrelä låter inte som något som rimligen inträffar i praktiken):
------
412.2.3.2
Förutom där avsnitt 412.1.3 gäller ska en krets som matar klass II-materiel ha en skyddsledare
framdragen och avslutad vid varje anslutningspunkt.
ANM –
Denna fordring är avsedd att ta hänsyn till att utbyte från klass II-materiel till klass I-materiel kan behöva göras.
------

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I 412.1.2 står det följande:

"Där denna skyddsåtgärd används som enda skyddsåtgärd (t ex där en krets eller en del av en installation är dubbelt eller förstärkt isolerad), ska det verifieras att installationen eller kretsen ifråga kommer att stå under effektiv övervakning i normal drift så att ingen ändring görs som kan komma att försämra effektiviteten hos skyddsåtgärden.

Denna skyddsåtgärd ska därför inte tillämpas på kretsar med uttag som har skyddsledarkontakt."

Men även om man får dra en 3x1,5 till ett ljusrelä/rörelsevakt så är "dumt" att inte dra en 4G1,5, ifall någon framöver vill gå vidare med matning/tändtråd från ljusrelät.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det verkar som att Dilato tänker på att de installationssituationer där man önskar att man hade en 3x1,5 kabel, dvs med brun, svart och blå, (men ingen gulgrön).

Ja det var några exempel.
Men till Dilato, ja marknaden tillfredsställer inte elektrikernas behov av denna kabel, för att det blir ändå en alltför smal produkt.
Lika gör marknaden över "vårt" behov av enpolig strömställare, utan vi blir alltid tvungen att köpa den något mer avancerade trappomkopplaren.
Priset på de här speciella produkterna skulle vara skyhögt eftersom att efterfrågan är begränsad.
Skulle de finnas så hade vi säkert haft trådar här i stil med "Elektrikern använde en kabel som var fem gånger så dyr som på Biltema) 😉

• Gilla
  • Haha
  • Älska
useless och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I 412.1.2 står det följande:

"Där denna skyddsåtgärd används som enda skyddsåtgärd (t ex där en krets eller en del av en installation är dubbelt eller förstärkt isolerad), ska det verifieras att installationen eller kretsen ifråga kommer att stå under effektiv övervakning i normal drift så att ingen ändring görs som kan komma att försämra effektiviteten hos skyddsåtgärden.

Denna skyddsåtgärd ska därför inte tillämpas på kretsar med uttag som har skyddsledarkontakt."

Men även om man får dra en 3x1,5 till ett ljusrelä/rörelsevakt så är "dumt" att inte dra en 4G1,5, ifall någon framöver vill gå vidare med matning/tändtråd från ljusrelät.
Jag ser det inte som ett realistisk fall att man istället för att dra fram jordledare inför en övervakningsfunktion.

Minns att det på 80-talet även fanns EKK 2x1,5. Antar att även den är utdöd sedan länge.

Tvåledare typ tex EQQ 2X1,5 är även det en udda fågel men finns att köpa,den fyller lika liten funktion som 3X1.5

A asundelius skrev:
En kort uppdatering gällande reklamationen. Efter ett stort antal påminnelser på mail och telefon så hade jag idag en elektriker här som drog om tändtråden och då med rätt färg.

Dock så hävdade han att installationen inte var farlig och att de hade märkt tändtråden. Jag svarade att färgstandarden ska följas och att jag förväntar mig en korrekt installation när man anlitar en hantverkare.
Skulle helt klart ha anmält företaget för detta. Folk dör av såna här misstag.

B Benniee skrev:
Skulle helt klart ha anmält företaget för detta. Folk dör av såna här misstag.
Det är väl det de inte gör. Tror någon i tråden hittat ett fall.
Samtidigt dör det åtskilliga av andra arbetsrelaterade orsaker. I mitt jobb dog fyra, bara förra året. Tidigare var det ett tiotal som strök med årligen.
En, är naturligtvis en för mycket. Men så länge människor är inblandade kommer folk att dö. Dock, inte vad det verkar som, av förväxling av jordtrådar.

Intet Intet skrev:
Men så länge människor är inblandade kommer folk att dö. Dock, inte vad det verkar som, av förväxling av jordtrådar.
Kan iofs till viss del bero på att de flesta verka tycka att dylika avsteg vad gäller gul/grön är idiotiska...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.