Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni? Gulgrön kabel märkt "lampa" syns kopplad till strömbrytare i en vit vägg; person håller brytaren, visar ovanlig användning av kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elinstallation i vägg med gulgrön kabel märkbar "lampa", strömbrytare hänger ut från väggen, exponering av koppartrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Workingclasshero och 24 till
  • Laddar…
Ja, så får det absolut inte se ut, reklamera direkt.

• Gilla
Kildal och 33 till
  • Laddar…
A
Jo jag hade reklamerat det. Det var oseriöst gjort.

• Gilla
Kildal och 20 till
  • Laddar…
AJABAJA så gör man inte, G-G är bara för jord. Kan vara hempul av någon tidigare, som inte hade annan kulör i fickan eller för slö att dra i en ny. Men en elektriker ska inte göra så.

• Gilla
  • Haha
Kildal och 13 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jo jag hade reklamerat det. Det var oseriöst gjort.

Enligt elinstallationsreglerna så får inte den grön/gula användas till annat än skyddsledare. Och jag tror de flesta elfirmor utför sina installationer enligt den standarden.
Lugn. Det är endast ett problem av akademisk natur. Det går tydligt att se såväl på märkningen som anslutningspunkten att det inte är en jordkabel.
Frågan är väl hur ser det ut i andra änden?

• Gilla
  • Arg
Kildal och 42 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Lugn. Det är endast ett problem av akademisk natur. Det går tydligt att se såväl på märkningen som anslutningspunkten att det inte är en jordkabel.
Likväl ett mycket allvarligt övertramp, folk har dött pga sådana här tilltag.

• Gilla
PUFFO och 38 till
  • Laddar…
Det blir en reklamation på detta. Suck, jobbigt att man inte kan lite på att hantverkare gör sitt jobb 😡

• Gilla
  • Haha
Borlange och 14 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Eller en dosa på vägen, eller en senare omkoppling. Just gul-grön är helig och får ALDRIG spänningssättas.

• Gilla
redep och 51 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Eller en dosa på vägen, eller en senare omkoppling. Just gul-grön är helig och får ALDRIG spänningssättas.
Jag känner till det.
Föreslog bara att det ibland är klokt att vara lite pragmatisk ifall förutsättningarna för det infinner sig. Även heliga kor slaktas ibland.

• Arg
  • Gilla
Workingclasshero och 11 till
  • Laddar…
A asundelius skrev:
Det blir en reklamation på detta. Suck, jobbigt att man inte kan lite på att hantverkare gör sitt jobb 😡
Skriv gärna hur det gick!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ja jag säger så här !

Skulle jag ha gjort något sådant här så skulle jag få sparken innan bläcket hunnit torka.

Sedan så vore det inte mer än rätt att få ett mångårigt fängelsestraff.

Man gör aldrig någonsin så här.

Den som inte begriper det har ingen rätt att arbeta med el!!!

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 47 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag känner till det.
Föreslog bara att det ibland är klokt att vara lite pragmatisk ifall förutsättningarna för det infinner sig. Även heliga kor slaktas ibland.
Ja, och det var ett duktigt dåligt förslag för just detta fallet. Men nog om det nu.

• Gilla
redep och 11 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
Magnus E K och 59 till
  • Laddar…
Är gul/grön uppmärkt på samma sätt i andra änden?

• Gilla
azellen och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
så anmäl dem:
Varför driva något till sin spets, bättre då att säga, kom och gör om i stället. Är den elektrikern anställd eller är det innehavaren själv. Då kan det nog bli en pekpinne så dom gör rätt nästa gång.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
batsan och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.