Planerar att försöka snickra ihop lite utemöbler och dylikt. Har hittar några ritningar på diverse amerikanska diy-sidor, huvudsakligen består planerna av 2x4 vilket verkar motsvara 38x89mm: http://mistupid.com/homeimpr/lumber.htm

Samtidigt har jag hittat ett ställe som säljer lite finare trä, typ ceder och som är smidigt för mig så vill gärna handla där.

Tyvärr säljer de andra dimensioner, den som verkar lämpligast för mitt projekt är 45x150 mm.

Nu kan jag naturligtvis be dom såga till det, alternativt gå till någon annan och be dom. Men det vill jag ju inte, mest för att jag hoppas det blir ett återkommande problem och då köper jag hellre något från start.

Så, vad behöver jag? och är blå boschs variant bra om det finns någon?

Tack!

2"4 är aldrig det råa måttet, det är det råsågade måttet som avses.
Motsvarigheten för hyvlat virke i sverige, 18% fuktkvot benämns som 45*95.
Om du inte har kännedom i hållfastighet gällande plank och brädor samt vill klyva dem med en hobbymaskin så kan det bli en aning svårt med beräkningar.
En klyven 45*150 har i rätt klassning en relativt säker hållfastighet, bärighet oavsett var den inhandlas, om du börjar klyva den, tappar den klassning och kanske inte lämpar sig för möbler.
Tyvärr vet inte många inom sågverk hur man klassar in färdigsågat material, det spottas ut och stämplas, packas och iväg till bygghandeln.
Virket du skall använda är inte vanligt regel, konstruktionsvirke, du skall helst söka upp en lokal mindre såg, tala om vad du behöver och låt dem ordna allt i dimensioner, längden kan du såga själv.

Eller så är du kunnig på området, då kan du gå till vilken bygghandel som helst och plocka igenom tills du har den kvalite du behöver.

Annars rekommenderar jag en makita klyvsåg, finns andra prisvärda, makitan kostar från 8000:- och uppåt om du skall ha långvarigt hållbara maskiner. Vad har du i maskinpark? Hyvel, fräs, sänksåg, domino.... Hur avancerat tänker du bygga?

Mvh P-A

• Gilla
Grodben och 1 till
  • Laddar…
Om du inte vet vad du ska ha för klass på virket men har en skiss eller ritning, lägg upp den så får du flera förslag.
Lycka till med projektet, visa gärna bilder om du känner för det.

S
Bygg inte möbler i ceder för det är för svagt och mjukt.

Pagno skrev:
Om du inte vet vad du ska ha för klass på virket men har en skiss eller ritning, lägg upp den så får du flera förslag.
Lycka till med projektet, visa gärna bilder om du känner för det.
Varför ska han bry sig om klassning på virket för att bygga utemöbler? Det är ju inte takstolar som skall byggas.

För att dimensionera virket så behöver du främst en såg, en bordssåg är väl mest mångsidig. En planhyvel hade också varit ett lämpligt verktyg!

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
2"4 är aldrig det råa måttet, det är det råsågade måttet som avses.
Motsvarigheten för hyvlat virke i sverige, 18% fuktkvot benämns som 45*95.
Om du inte har kännedom i hållfastighet gällande plank och brädor samt vill klyva dem med en hobbymaskin så kan det bli en aning svårt med beräkningar.
En klyven 45*150 har i rätt klassning en relativt säker hållfastighet, bärighet oavsett var den inhandlas, om du börjar klyva den, tappar den klassning och kanske inte lämpar sig för möbler.
Tyvärr vet inte många inom sågverk hur man klassar in färdigsågat material, det spottas ut och stämplas, packas och iväg till bygghandeln.
Virket du skall använda är inte vanligt regel, konstruktionsvirke, du skall helst söka upp en lokal mindre såg, tala om vad du behöver och låt dem ordna allt i dimensioner, längden kan du såga själv.

Eller så är du kunnig på området, då kan du gå till vilken bygghandel som helst och plocka igenom tills du har den kvalite du behöver.

Annars rekommenderar jag en makita klyvsåg, finns andra prisvärda, makitan kostar från 8000:- och uppåt om du skall ha långvarigt hållbara maskiner. Vad har du i maskinpark? Hyvel, fräs, sänksåg, domino.... Hur avancerat tänker du bygga?

Mvh P-A
Kanske något överdrivet? ingen räknar på hållfastheter när man snickrar ett köksbord.

Redigerat:
M
Jag har precis avslutat ett projekt med boschs gröna och det fungerade bra att klyva som jag ville. Så den blå kan jag inte tänka mig annat än att den bör göra jobbet. För möbler vill du nog ha en finare klinga än den som sitter på från början dock Och en planhyvel beroende på hur noggrann du kommer vara. (Tyvärr är boschs gröna förutom sågbordet väldigt plastig. Klingskyddet gick sönder direkt då det är grymt dåligt konstruerat och helt i plast, även infästningsdelarna. Tog kontakt med bosch för utbytesdel och de visade mig till deras beställningssida. Tyvärr blev slutpriset för skyddet efter beställningsavgift, moms, och frakt över 500kr. Då skyddet är helt i plast och märkligt konstruerat och riskerar att snart gå sönder igen så kändes det orimligt med över 500kr när maskinen går att köpa för 3100kr. Jag tog kontakt med bosch men de var helt ovilliga att hjälpa så för mig blir det inga mer bosch.)

Tack för alla svar!

ang ritningar så kommer lite olika alternativ jag är sugen på:

http://www.ana-white.com/2013/06/plans/home-depot-dih-workshop-adirondack-chair

http://www.ana-white.com/2011/03/octagon-picnic-table

https://www.ryobitools.com/nation/projects/outdoor-couch

http://www.ana-white.com/2010/04/plans-simple-outdoor-dining-table.html

(Har en relativt stor tomt med många olika platser så det finns plats för detta och mer)

Ang hållfasthet och liknande så måste jag inte använda ceder, det finns säkert många alternativ även om jag både gillar lukten och utseendet.

Som ni kan se ovan tänker jag inte göra det så svårt, målet är att dels få lite saker vi gillar till en rimlig kostnad/insats och dels att vida mina vyer något.

Om inte allt blir bra på första försöket eller om det inte håller >5 år så är det tråkigt men inte hela världen.

Tack till dig som föreslog bordsåg och planhyvel, skall jag googla närmare!

Mittbygg skrev:
Jag har precis avslutat ett projekt med boschs gröna och det fungerade bra att klyva som jag ville.
Har du lust att posta en länk till exakt den du har vore det mycket uppskattat!

För att kunna använda planhyvel så behöver du säkerställa att ändra sidan är rakt (riktad), antingen med en rikthyvel (maskin eller handhyvel) eller med en såg. Kolla mkcrokattens fönstertråd i möbelsnickeriforumsdelen..
Med en bordssåg och en kombinerad rikt/planhyvel kan du göra vad du frågar om. Men det funkar också lika bra med handsåg och handhyvel (tar dock lite länge tid och med mer svett)

• Gilla
ence
  • Laddar…
Nu med hjälp av de magiska orden planhyvel och bordssåg har det börjat klarna något!

Det känns som att jag behöver en bordsåg, tex en Bosch PTS eller GTS. Då kan jag klyva med rimlig precision. Går det bra med ovan nämnda dimensioner, dvs från 150mm till 89mm?

Därefter behöver jag en planhyvel för att snygga till där jag klyvt.

Har sedan tidigare en metabo kap.

Med dessa tre borde jag väl kunna få till det hjälpligt?

Redigerat:
Har du ett intresse av att fortsätta snickra? En vettig bordssåg och kombinerad plan/rikthyvel går på minst 10.000kr tillsammans. Gör dig själv en tjänst och köp inte skräp, blir så mycket lättare att jobba då.Och det är nog ganska lågt räknat.
Sedan låter det som du inte har andra handverktyg. Så räkna med pengar där också.

Redigerat:
om du har en bra bordssåg och en bra klinga så tror jag knappt du behöver ha nån hyvel. bordssågen jag använder lämnar så fin yta så man tror det är hyvlat.

ence skrev:
Nu med hjälp av de magiska orden planhyvel och bordssåg har det börjat klarna något!

Det känns som att jag behöver en bordsåg, tex en Bosch PTS eller GTS. Då kan jag klyva med rimlig precision. Går det bra med ovan nämnda dimensioner, dvs från 150mm till 89mm?

Därefter behöver jag en planhyvel för att snygga till där jag klyvt.

Har sedan tidigare en metabo kap.

Med dessa tre borde jag väl kunna få till det hjälpligt?
Du klarar dig nog egentligen ganska bra utan både rikt och planhyvel. Detta förutsatt att du använder hyvlat virke till att börja med.

Missförstå mig rätt, självklart får du en helt annan yta från en planhyvel och det är ju att föredra, men det går att komma undan utan en planhhyvel också. Det blir ju en ganska stor investering.

Köp inte skräp!

Om du bara ska ha hyveln för ytans skull funkar det med en putshyvel..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.