1 863 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Fel att dra el till belysning från utanpåliggande vägguttag?
Jag ska sätta några frihängande halogenspottar mot en dimmer för att belysa väggarna snyggt men har problem att komma åt apparatdosan till övrig takbelysning. Är det helt fel att sätta en kulodosa i anslutning till ett vägguttag, dra upp fas, nolla och jord till dosan, sedan gå därifrån till dimmer respektive armaturer?
Dosa ja, beror lite på om kabelkanal duger som skydd för lösa trådar, dvs skippa kulo upp till dimmern men köra kulo vidare från eluttaget. Då behöver jag skarva och jag tycker att det känns fel att göra det i ett vägguttag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Det är i princip inte fel. Om det är lämpligt och riktigt i just detta fall är en annan sak. Men är det ett uttag för allmänbruk i t.ex ett vardagsrum så torde det inte finnas några hinder.
Edit: Väldigt sen på bollen.
Kabelkanal för FK ska vara godkänd för FK, öppningsbar endast med verktyg etc. Vad menar du med att skarva i uttaget, du måste ju ansluta din kabel på något sätt.
Edit: Väldigt sen på bollen.
Kabelkanal för FK ska vara godkänd för FK, öppningsbar endast med verktyg etc. Vad menar du med att skarva i uttaget, du måste ju ansluta din kabel på något sätt.
Redigerat:
Liknande trådar
-
”Dolda fel”, dräneringspump gav vika. Rätt till ersättning?
Försäkringar -
Skatteverket nekar enskild firma avdrag för villalarm, rätt eller fel?
Villalarm & Hemautomation -
Felsökning (som alla andra ;)) vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
HD-DOM: Fel i badrum ger köparen rätt till prisavdrag
Juridik -
Du som köpte fel mutterdragare...med batteri...
Verktyg, Maskiner & Fordon