Byggahus.se

Fein Multimaster vs Fein Multimaster

1. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Jag ägar redan en multimaster top men det är den gamla modellen med skruvfäste. Jag tänker på att byta ut den till den nya med snabbfäste. Jag har fått ett pris på Multimaster Top på 1850 plus moms.

Känns motorn märkbart starkare i den nya? Eller ska man satsa på en supercut?

Vad kan man få för den gamla? Den är komplett med allt tillbehör.

2. Pingler
    Medlem Nivå 5
    Hej screamin.
    SÅlde min gamla för 1500. Det är definitivt mer pulver i nya Multimastern och tillsammans med stjärnfästet så blir avverkningen grym. Gissar därför att Supercut inte är värd merkostnaden men det vore intressant att höra fr ngn som har erfarenhet av den.

3. L
    Medlem Nivå 9

När köpa tillbehör till den?

Hej!
    Har tittat på videosnuttarna och tycker genast att den verkar oumbärlig. Men, finns det bara en återförsäljare i Sverige?
    Har någon hunnit testa den? Skall man redan f¨ån början tänka över vilka tillbehör man behöver eller köpa dem då behov uppstår?
    Det blir kanske dyrare. (Inget paketpris och fler frakter).

Har hittat lite priser på den här adressen:

http://www.multimaster.nu/

4. phl
    Medlem · Nivå 14
    Jag har sett Feins sortimang i flera "yrkesbutiker", alltså butiker som primärt/endast säljer till andra företag. Vill du titta på en MM i Malmö har Maskinboden/Theofils på Lundavägen en hel del Fein-prylar.

5. L
    Medlem Nivå 9
    Stämmer. Jag har också hittat dem nu här i Östergötland.

Nu ställs man inför det gamla kända valet: Skall jag satsa ett snäpp, eller två, dyrare då jag ända spenderar så mycket?

Man bör väl välja åtminstpne prisläge nr 2, Select, som har snabbspänning.

Förskräckligt så dyra tillbehören är.

6. Springare
    Medlem Nivå 7
    Jag lånade en Multimaster av gamla modellen och blev frälst :)
    Så jag slog till på en TOP sats och kan bara konstatera att snabbspänningen är bara sååå bra :)
    Jag tycker inte längre att en Multimaster är dyr, för det är som att säja att en kap/gir för 995:- är dyr när man kan köpa en fogsvans för 49:-

/Springare

7. ACME
    Medlem Nivå 12
    Min Multimaster används i 95% av fallen till sågning. Någon gång har jag slipat med den, men jag plockar hellre fram min Festool till det ändamålet.
    M.a.o. skulle jag köpa den nya modellen med ett knippe sågblad (de finns i 5-pack som man sparar lite pengar på), och komplettera med resten av delarna när behovet uppstår.

8. ACME
    Medlem Nivå 12
    Just det...Jag tycker inte att Supercut:en är så mycket vassare att den är värd mellanskillnaden. Möjligtvis om man jobbar mycket med karosseriarbeten o.dyl., eller om man kommer att använda den så pass flitigt att man kan tjäna in merkostnaden genom att använda Bosch's billigare blad.

9. B
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag köpte Multimaster TOP men stjärnfäste och snabbkoppling. Och snabbkopplingen är ju underbar!!

Jag har tidigare inlägg ( http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/68121-bosch-tar-fram-egen-multimaster-4.html )
    förordat att göra egna blad och vill även här göra det! Istället för att köpa nya "sågblad" så kan man ju använda det gamla och borra 3 hål i fästet. Sedan köper man sågblad på Clas Ohlson (20-4172) som man delar i lämplig bredd och borrar 3 hål i. Sedan sammanfogar man detta med 3 "små" bult och mutter (Räcker med M3 eller M4). Är kanske inte den proffsigaste lösningen men det medför att ett blad kostar ca 6-10 kr istället för..XXX.00.......och för mig har det fungerat kanon.

Och det gör inget om man sågar i en spik. 7 kr kan man överleva..;-)

/Bastuvagnen

10. L
    Medlem Nivå 9
    Bastuvagnen!
    Hej!

Betyder det att de väldigt dyra tillbehören inte har bättre funktion än Clas i sjöns grejer? Ingen bättre avverkning med originalbladen? Hur är det med slippapper? Kan väl också köpas billigare och modifieras?

De 3 hålen fungerar väl inte på snabbfäste?

A

11. B
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Avverkningen tycker jag fungerar alldelse utmärkt med bladen från Clas. Har kört mest med dessa blad men enligt min uppfattning avverkar det minst lika bra som orginalen. Detta har ju att göra med hur många tänder det är per tum mm (Bladen jag köpt från Clas i sjön har 14 tänder/tum). Men orginalbladen kanske håller längre, vad vet jag!!!!!!!!

Allt går att modifiera.:)
    Förstår faktiskt inte varför inte 3 hål skulle passa på snabbfäste (se bild på föregående inlägg), enda skillnaden mellan snabbfäste och tidigare modellen är väll att man slipper spänna fast bladen med en insektsnykel och att de sitter stadigt tack vara stjärnmönstret. Eller har jag missat något?

/Bastuvagnen

12. L
    Medlem Nivå 9
    Hej!

Nej det är jag som missat något. Var inte med på tråden i augusti men har tittat på bilderna nu. Jag trodde att de snabbfästen man pratar om nu och stjärnformade fästet hängde ihop. Alltså att stjärnmönstret var något nytt. Men, Men.

Har du gjort egna fästen i rostfritt med stjärnmönster? Det måste väl kräva en tuff maskinutrustning.

Jag har antagligen missförstått något mer.

A

13. B
    Medlem Nivå 2
    Tja,
    Japp, jag har gjort egna fästen med stjärnmönster.
    Jag gjorde ritning i AutoCad som jag sedan har fått utskuren med en laserskärare...:)
    Men borde fungera lika bra att göra 3 hål i ett kasserat orginalblad, om man inte vet av något företag som har en laserskärare.

/Bastuvagnen

14. T
    Medlem Nivå 1

Prisfråga!