Feedback på planlösningar vore uppskattat

661 läst  10 svar

1. J
    Medlem Nivå 3
    Vet att det finns nackdelar med alla allt handlar i slutänden om val och prioriteringar men det vore ändå super med feedback från andra ögon. Något är kanske sämre än vad vi tänkt och något kanske vi inte alls tänkt på osv. Kökets placering är väldigt önskat då det är sjöutsikt från den sidan men det har tyvärr ställt till problem att få till övriga lösningar.

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Varför 3 WC ?

3. xerbee
    Medlem · Nivå 4
    2 WC, en stor och en mindre borde väl räcka?

1. Bäst lösning enligt mig.
    2. VP mot sovrumsvägg är tveksamt
    3. Tvätt långt bort från förråd/ingång känns mindre bra.

• Laddar…
  4. B
    Medlem · Nivå 15
    Alternativ 1: Vardagsrummet ser väldigt litet och inklämt ut medan det i de andra alternativen känns luftigare.

Är det verkligen nödvändigt med köksö?
    Det tar mycket plats, och det ser ut att bli trångt mot matbordet. Det ser ut att vara tillräckligt med arbetsyta även utan köksön.

• Laddar…
  5. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 11
    Om ni har ambitionen att bygga så rationellt som möjligt för att hålla nere kostnaderna, så är raka väggar och viss symmetri att föredra samt att "samla vattnet". Utifrån dina tre ritningar har jag försökt göra ett alternativ att jämföra mot. Det kanske kan hjälpa i beslutsprocessen? Men framförallt tycker jag det är dags att ta kontakt med en arkitekt som kan hjälpa er att få till en kostnadseffektiv och för era behov och förutsättningar praktisk lösning... :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2018-06-10 kl. 01.41.42.png

6. J
    Medlem Nivå 3
    Personliga skäl, orkar inte gå in på det här :)

7. J
    Medlem Nivå 3
    Den ena ritningen kommer faktiskt från en arkitekt. Men Supertack för ditt förslag, jag ska verkligen kika vidare på det idag. Känner igen din användare, du verkar ha många bra idéer och infallsvinklar.

8. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 11
    Det är lite svårt att ta ställning till en planlösnings vara eller icke vara när man inte kan se helheten med tomtens och omgivningens betingelser. Det spelar ju som sagt roll var utsikten, vägar och andra hus, garage och grannar är runtomkring för att det ska kännas bra att vistas i huset. Även tomtens utformning i förhållande till väderstreck är ju något att ta hänsyn till. Samt fönsterplacering och storlek påverkar ju i viss form även utseendet på fasaden och hur den upplevs. Alla dessa aspekter bör ju samverka för att huset ska kännas och se bra ut. Men det här har ni med all säkerhet redan full koll på, men det kan var värt att ha i tankarna att vi forumbesökare som erbjuds komma med feedback inte har det...;)

9. J
    Medlem Nivå 3
    Självklart, jag förstår, blir bara så mycket info ni måste ta in Jo vi har sjöutsikt från köket som det är placerat, (och framifrån men då måste man nästan vara ute på uteplatsen) framsidan av huset är sydväst kan man nog säga och baksidan nordöst. Vi måste ha infart på vänster sida av huset sett framifrån, detaljplan. Mycket prickad mark att ta hänsyn till också Vi har varit inne på att bygga i många år men man kunde aldrig riktigt föreställa sig allt man måste ta hänsyn till.

10. J
    Renoverare · Nivå 15
    Av din text att läsa så bör ju sovrummen ligga på baksidan, av klimatskäl.

Du säger att på dagens ritning så är det köket som har sjöutsikt. Hade det inte varit bättre att placera köket på "baksidan" av huset då för att möjliggöra stora fönsterpartier på framsidans vägg? Och dra nytta av utsikten till fullo?

Har hela framsidan utsikt?

Är ni i behov av 7 RoK eller är det mer att ni safear?

Finns det någon anledning till varför huset är rektangulärt eller är det av kostnadsmässiga skäl?

Är 1.5-plans helt uteslutet? Jag brukar förespråka 1-planshus men med tanke på allt ni vill husera med så tror jag nästan det hade blivit enklare med ett 1.5-plans.

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Är det köket som måste ha utsikt, eller är det snarare matplatsen? Det är ju inte riktigt samma sak. Jag tänker att det är viktigare med utsikt när man äter än när man står och skär gurka eller fyller diskmaskinen? Att lägga köket mot den sida som har bäst utsikt gör snarare att man inte alls utnyttjar utsikten.

Sedan bör man ju ha framtiden i åtanke också, dvs att huset ska kunna säljas. Då måste det finnas ett vardagsrum. Det finns i Gammelnördens förslag, och i ett av era, 14 eller 17 eller 11 kvm är totalt meningslöst i det avseendet, det funkar möjligen som TV-hörna eller arbetshörna.

3 toaletter/badrum är ju okej, det har de flesta husen på vår gata, vi har dock byggt om vår gäst-WC till pannrum/städskrubb, en granne har en minimal tvättstuga där.

En tanke är ju att ha entrén på vänster sida istället för ett oanvändbart allrum, och istället ha en altandörr exempelvis mellan kök och vardagsrum.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: