Byggahus.se

Feedback på altan önskas!

1. S
    Medlem · 28 inlägg
    Hej,

Håller på att dimensionera en altan som skall byggas till våren.

Tänker följande:
    Plintar grävs ned och gjuts med ett avstånd på 2 meter (blåa kvadrater på bilden)
    Bärlinor fästs i huskroppen där möjligt annars på plintar, virke 45x195 (lila linjer på bilden)
    Golvreglar sätts med cc 60, virke 45x145 (vita linjer på bilden)
    Trall kommer att bli impregnerat virke 28x120.
    Total yta 82 kvadrat altan.

Ser detta vettigt ut eller har jag gjort nån tankevurpa på vägen?

Förslag på förbättringar?

Se pdf för bättre bildkvalitet

Tacksam för hjälp! :)

Redigerat 8 feb 2009 17:54
  2. joflopp
    Medlem · 2 577 inlägg
    Som jag tolkar det har du två meter mellan plintarna och även två meter i spännvidd för golvbjälkarna. I så fall verkar dimensionerna räcka med lite marginal.

3. R
    Medlem · 16 inlägg
    hej,

jag skall bygga ett projetk som till stor del liknar ditt. (se tråd i samma forum. Uterum på trädäck.)

Har räknat med ungefär samma spännvidd som du men med 120*45 som reglar istället.

4. S
    Medlem · 28 inlägg
    2 meter mellan plintar & 2 meters spännvidd stämmer.

Man vet ju aldrig i framtiden om man kommer ställa ngt tungt på däcket och det vore ju rätt skönt att veta att det håller. :)

5. R
    Medlem · 16 inlägg
    om man väljer reglar i storleken 120 istälet för 145 och lägger dem c/c 55 mot 195mm bärlinor med ett avstånd på knappa 2 meter. Vad säger ni om den spännvidden. Tillräcklig?

6. joflopp
    Medlem · 2 577 inlägg
    45x120 "klarar" 1,9 m så det borde vara ok. Tänk dock på att det är K18 som man utgår ifrån i tabellen. Konstruktionsvirke få oftast beställas och det som finns på brädgården är möjligen K12 om det alls är klassat.