Ser riktigt bra ut, jag som inte är så gammal älskar enkla former och simpel, minimalistisk design/arkitektur. Så själva exteriören tycker jag om.

- Smart gjort med garderob till entrén, dubblerar som förvaring och som smärtvägg mot vardagsrummet.

Lite frågor bara:

- Hur är själva köket/vardagsrummet/matplatsen tänkt att se ut/möblerat? Ytorna ser bra ut, men svårt att säga något utan att se ungefär hur du tänkt där.
Till exempel köket där du har fönster på två väggar, och fönstren på högra väggen är så pass nära kontorsrummet att du inte får plats med stommar där? eller har jag fel?

- Om jag inte ser helt fel så är trappan vänd så att du direkt höger innanför ytterdörren kan gå upp i trappan? Men på ovanvåningen så är trappan vänd åt andra hållet?
OM det är så att den är vänd så som jag skrev först, att du går upp från ytterdörren så har du möjligheten att utöka sovrum 2 drygt 1.3 meter till kanten på trappen, det ger ju cirka 4-5 kvm större sovrum där (y)

Sovrum 3 och 4 ser ju onekligen små ut när du har ett hus på 218 kvm. Men vet du eller har en bra plan på hur du ska inreda där så ser jag inga problem med det. Men det hade varit kul att kunna få plats med en 1.60 säng i sovrummet.
Det hade jag försökt få till i ett nytt hus. Då finns möjligheten att eventuella barn som bor där att få plats längre om de får en större säng =)
-

• Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
BirgitS
Om man vänder trappan hamnar den precis utanför dörren till sovrum 3 och då behöver den dörren flyttas.

Är det inritat en skjutdörr till trappan i hallen?
Vart ska den skjutas i så fall?

Är det tänkt att tvättstugan ska fungera som den vanligaste ingången för familjen?
I så fall behövs det mer utrymme för jackor och skor där.

Tillägg:
Är det inte trevligare med morgonsol i köket och kvällssol i vardagsrummet än tvärtom?
Dessutom blir då allt vatten och avlopp samlat i en ända av huset.
Men det är klart att det beror på hur huset ligger på tomten och omgivningarna.

Redigerat:
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Jag hade om budgeten tillåter velat satsa på åtminstone ett större fönsterparti eller fönsterpardörr eller skjutparti i vardagsrummet eller matplats för att skapa bättre kontakt mellan inne och ute samt för att markera i fasad att det är en annan typ av rum. Jag gillar att fasaderna är ganska strikta och ordnade men tycker att det vore fint om någon del får bryta av lite enl ovan. Jag kunde tänka mig att göra fasaderna ännu stramare och regelbundna men sedan sätta in ett rejält fönsterparti med glas ner till golv åtminstone 2 meter brett, gärna 3.

• Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Hej alla och tack för feedback!
Här har ni en skiss på kök/matplats/vardagsrum. Där ser ni även hur trappan går upp, med skjutdörr som går in i garderoben på kontoret. Vi vill inte ha trappan vid entrén och då behöva springa genom grus för att komma upp/ner. Samma tanke med toaletten, som man når utan att passera hallen. Sovrum 2/3/4 är ca 10 kvm och det får ungarna klara sig på :-) Vi har låtit större gemensamma utrymmen gå före. Huvudentré är via hallen. Större glasparti var med från början, men har prioriterats bort av ekonomiska skäl (huset byggs av block om 120 cm, så det mest ekonomiska är att ha fonster som är max 100 cm breda).

planskiss_maj.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.