Hej!

Vi har borrat efter vatten och ska nu installera ett pumppaket jag köpt från Debe i ett pumphus/tvättstuga. Huset har tidigare haft sommarvatten men ska nu bli permanentboende med vatten året runt. Jag har bara hempulat lite VVS innan så jag har dålig koll på tillverkare/material men vill gärna lära mig. Huset ligger på en ö så det är inte alltid så lätt att få hem en rörmokare.

Kallvatten och varmvatten kommer gå från pumphuset i en kulvert in i krypgrunden i bostadshuset (vilket jag att att försäkringsbolag inte gillar finns inga bra alternativ dock. Tänkte isolera + värmekabel). Tanken är att det sen ska gå till ett fördelarskåp i badrummet och sen distribueras vidare till gästtoalett och kök. Vid varje handfat och i köket tänkte jag installera en liten nibette för att buffra varmvatten. Kall- och varmvatten ska också dras till tvättstugan som ska byggas vägg-i-vägg. Kallvatten kommer sen dras till ett gästhus med om ngt år.

Många har förklarat för mig att det är dumt att installera VVBn utanför bostadshuset, problemet är dock att det egentligen inte finns någon bra plats i bostadshuset. Tidigare var den installerad i en garderob som ledde till en stor vattenskada när den gamla VVBn frös sönder en vinter innan huset var i vår ägo.

Istället för att köpa hydropress köpte jag en glasfiberhydrofor med automatisk avluftning och en luftinjektor. Detta då nästan samtliga grannar har problem med svavelväte.

Jag har skissat på en lösning och tar gärna all feedback jag kan få. Vid dimensionering har jag tittat på Uponors lathund där det ser ut som att jag ska ha åtminstone 20mm PEX för kallvatten och 15/16mm för varmvatten (ärligt talat vet jag inte hur rätt jag ligger här dock).

Utöver generell feedback har jag lite frågor som jag hoppas någon kan svara på :)

1. Jag hade tänkt använda Loctite 5331 rörtätning mellan plast/plast och plast/metall. Är det en vettig produkt eller har ni andra tips? För metall/metall hade jag tänkt använda lin/pasta. Eller går det att använda 5331 även där?

2. Jag har förstått att det ska vara 50cm rak väg före och efter luftinjektorn men att mjuka böjar går bra. Jag funderade om det gick att montera på förgreningsröret enligt skiss. Ngn som vet om det går bra? Går det att montera backventil rakt framför som på min skiss eller ska man ha 50cm rör mellan?

3. Mellan förgreningsröret och hydrofor (ledning 2 på skissen) samt mellan hydrofor och fördelare (ledning 3 på skissen) funderar jag på att använda stålomspunnen anslutningsslang, framförallt för att det är lite vinklar och annat att hantera. Är det vettigt eller ska man använda ngt annat, ex PEX, LKs PAL, ngt annat?

4. Givet att vi haft en vattenskada verkar det vettigt att montera in en vattenfelsbrytare. Jag har tittat på LKs Bicubic, LKs WSS och Vatette. Generellt gillar jag grejer där mekaniska delar är separata och kan ersättas när de tar slut (som i WSS och Vatettes lösning) och inte integrerade i en pryl där hela prylen behöver bytas. Priset gör dock att jag lutar åt Bicubic. Ett annat problem är att alla vattenfelsbrytare är G20 (med lösa delar verkar man kunna bygga en WSS-lösning med G25). Kommer det vara ett problem med en sån "strypning"?

5. För kallvatten har jag tittat på Uni-25-fördelare för att ha tillräckligt dimensionerat för kallvattnet som ska vidare till bostadshuset. Är det overkill? ska jag titta på en fördelare med r15 ut istället?

6. Jag hade tänkt gå vidare från fördelarens sida till VVBn via en kulventil. Det blir lite färre böjar men känns lite "ghetto". Är det bättre att sätta ihop en 2-fördelare med en 2-fördelare och att gå ut under vidare till VVBn kanske?

7. Vilka kulventiler rekommenderas för in(G25) och ut (G20) till uni-25-fördelare?

8. Varmvattenberedaren (som vi redan har, nibe eminent 120) har cu15-anslutnung men vi kommer ev. ersätta den med en värmepumpsberedare i framtiden med cu22. Jag har varit lite kluven om val av fördelarstorlek på varma sidan. Med cu22 borde en "vanlig" fördelare med g20 in passa bra och iom att ledningen ut till bostadshuset är 15/16 PEX borde det funka med uttag på G15 med. Men det "känns" vettigt att ha samma storlek som för kallvattnet, men det kanske bara är overkill? En annan fördel är att man kan montera fördelarna på samma konsol om man kör med likadana, men det kanske bara är ett skitargument :). Hur hade ni gjort?

9. Enklaste sättet att koppla in VVB verkar vara anslutningsslangar. Är det dumt? Är det bättre att köra prisol, PAL, PEX eller ngt annat?

10. Jag funderar på att köra PEX både för kall- och varmvatten in till huset (ledning 7 och 8 på skissen), med värmekabel tejpad utanpå (kommer ligga grunt pga av bergig tomt) och isolerad med rörisolering/rörskål i ett dike med isodrän runt. Har även tittat på "riktig" kulvert men dimensionerna på den inbyggda PEXen är då lite off. Är det vettigare att köra PEM för kallvatten? Eller köpa två "riktiga" kulvertar, jag kanske bara är dumsnål?

11. Jag tänkte köpa från Rinkabyrör, men de skickar inte PAL längre än i 1m-längder. Det gör att jag dragit mig mot PEX och anslutningsslang istället. Inbillar mig att PAL kan ge en prydligare installation. Kanske finns det ngn annan webbbutik som säljer PAL i längre längder?
 
  • Slide2.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slide3.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är anläggningen på plats med lite förändringar.

Satte tryckvakten efter hydroforen för att minska tryckslag med följande på-/avslag av pumpen (läste att det var bra ngnstans). Vred 7-grens-röret från DEBE 90 grader och matar det "framifrån". Satte en union mellan hydroforen och 7-grens-röret istället för anslutningsslang eller så av platsskäl. Satte avtappningen på 7-grensröret istället för på hydroforen. Tryckte in ett filter mellan 7-grensrör och fördelare och satte avstängningar kring detta.

Ett proffs hade nog fått till en elegantare lösning, men detta verkar funka helt ok.

För att svara på mina egna frågor:
1. Använde Loctite 55 då 5331 bara funkar bra plast mot plast enligt Rinkaby Rörs kundtjänst. Använde Loctite 55 på allt vilket har fungerat bra. Fick göra om två plast-mot-plastkopplingar bara

2. Jag körde det säkra före osäkra och satte pemkoppling->backventil->anslutningsslang->luftinjektor->anslutningsslang->hydrofor. Tillverkaren av luftinjektorn rekommenderar att man använder unioner kring den för att enkelt kunna ta lös och göra rent den om det kommer bös i den. Nu har jag anslutningsslangarnas två lekande muttrar med planpackning mot luftinjektorn så den kan enkelt tas lös utan att man river hälften av systemet.

3. Blev anslutningslsang genomgående, kanske ser lite hempul ut men gör det lätt att montera isär i delar

4. Blev LKs bicubic. WSS är på väg ut tydligen och Vatettes avttenfelsbrytare har en impeller som inte gillar höga flöden över tid. Bicubic var dessutom billigast. Problemet med LKs bicubic är att den är appstyrd och är beroende av att LK tycker att det är en vettig produkt att hålla vid liv, ingen lösning jag gillar alls egentligen.

5. Jag körde på uni25, men det är säkert overkill

6. Har skippat VVB för stunden, den sitter i huset tills vidare

7. Jag gjorde misstaget att köpa LK kulventil 801. Iom att uni25 är cc50 går det inte att gänga på flera då de tar i varandra. Jag köpte då 276 istället som har lekande mutter ihop med lks planadapter. På matande sidan använde jag kulventil 434.

8. VVBn är inte inkopplad men kör nog uni25 här med när det blir av.

9. Har inte bestämt mig, lutar mot LKs PAL.

10. Kör PEM på 20mm för tillfället med värmekabel i (använder tidigare matning nu) men kommer gå över till 25mm PEX efter att ha räknat på det. Lutar åt ghettokulvert i form av pex i flexrör med rörisolering ovanpå i en låda av isodrän, ev ngt skydd för att hindra rörisoleringen från att bli mosad. Tänkte tejpa värmekabeln utanpå pexen och styra värmekabeln med termostat så att den bara går när det är ritkigt kallt.

11. Köper nog PAL på rulle, eller så plockar jag upp ett par längder när jag passerar bauhaus vid tillfälle
 
  • Vattenanläggning med hydrofor, tryckvakt, filter och olika anslutningar. Verktyg och material på en bänk bredvid installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.