1 423 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Feedback/hjälp på plan för plank och framförallt räkna på plintar
Hej,
Bygglovsansökan är inne för att bygga ett 1.8m högt plank runt 3 sidor av tomten.
Södra sidan av tomten vätter mot grannens långa skaftväg, hela sidan är 28m lång men har 2 tråd i vägen så modulerna kommer bli 5m, 4m, 17m. I ena änden av 17m delen finsn möjlighet att färtsa i fasaden på ett uthus. Marken är plan.

Östra sidan är 20m,teoretisk möjlighet att använda ett träd för infästning. Det som oroar mig är att det är ca 40cm stödmur till grannen som är 'nedanför'.

Norra sidan är 23m, inga direkta saker att fästa i. Här är ca 70cm L-fundament ner till grannen, mindre orolig för denna sida än den östra.

Själva planket är i draft-läget och ser ut såhär. Det finns en del gjutna plintar sedan något tidigare steket, de sitter som berget, så jag kommer att använda dem - förutom de jag själv måste fixa. Det närmsta en ritning på planket jag har idag är nedan:

Jag är livrädd för att planket ska luta om något år eller förstära stödmurarna. Tar tacksamt emot alla tips, hur jag ska resonera, och ftramförallt gällande bärighet och hur stora plintar, och tätt, jag måste tänka...
#bärighet #gjuta #hjälp #plank #plankor #plint #plintar #räkna #staket #vind +
Bygglovsansökan är inne för att bygga ett 1.8m högt plank runt 3 sidor av tomten.
Södra sidan av tomten vätter mot grannens långa skaftväg, hela sidan är 28m lång men har 2 tråd i vägen så modulerna kommer bli 5m, 4m, 17m. I ena änden av 17m delen finsn möjlighet att färtsa i fasaden på ett uthus. Marken är plan.

Östra sidan är 20m,teoretisk möjlighet att använda ett träd för infästning. Det som oroar mig är att det är ca 40cm stödmur till grannen som är 'nedanför'.

Norra sidan är 23m, inga direkta saker att fästa i. Här är ca 70cm L-fundament ner till grannen, mindre orolig för denna sida än den östra.

Själva planket är i draft-läget och ser ut såhär. Det finns en del gjutna plintar sedan något tidigare steket, de sitter som berget, så jag kommer att använda dem - förutom de jag själv måste fixa. Det närmsta en ritning på planket jag har idag är nedan:

Jag är livrädd för att planket ska luta om något år eller förstära stödmurarna. Tar tacksamt emot alla tips, hur jag ska resonera, och ftramförallt gällande bärighet och hur stora plintar, och tätt, jag måste tänka...
#bärighet #gjuta #hjälp #plank #plankor #plint #plintar #räkna #staket #vind +
Lägg in vinkar i själva planket så blir det stadigare. Antingen i själva planket t ex en meter breda inbuktningar där du kan ha några snygga växter eller t ex odlingslådor på insidan. Två odlingslådor a en halv kubik styck och en bänk mellan blir ett minst ett ton i vikt dvs lite mer än en plint.
Ett skärmtak (byggnadslov) på insidan eller en pergola (ej byggnadslov) är andra förslag.
Ett skärmtak (byggnadslov) på insidan eller en pergola (ej byggnadslov) är andra förslag.
Tack, , klock idé, ska spinna vidare på om vi kan göra några bra krusiduller som gör att planket inte blir helt rakt.Z z_bumbi skrev:Lägg in vinkar i själva planket så blir det stadigare. Antingen i själva planket t ex en meter breda inbuktningar där du kan ha några snygga växter eller t ex odlingslådor på insidan. Två odlingslådor a en halv kubik styck och en bänk mellan blir ett minst ett ton i vikt dvs lite mer än en plint.
Några funderingar/reflektioner från en som byggt ett 50m långt 2,10 högt plank.
Sätt hellre stolpjärnen på insida och utsida, det blir stabilare.
Sätt rejäla stolpjärn och gör stora armerade plintar. Skulle inte köra på sådana där små köpeplintar. Där jag hade gjutna plintar så var de ca 1m djupa och 0,5 m diameter.
Hur tätt har du mellan stolparna? Jag skulle inte ha längre avstånd än 2,5 m.
55x75 låter i underkant för regeln. Denna bör även vara snedsågad så att vatten och snör rinner av lättare.
Skall planket målas?
Om inte planket målas med fasadfärg (utan lämnas omålat eller målas med slamfärg) så skulle jag definitivt köra på sågat virke (ex. 25x150). Det är det normala och ger ett fint liv i ytan.
Givetvis så vänds "finsidan" utåt.
Det är ju en stor konstruktion och kan lätt "ta över". För att undvika/minska det effekten skulle jag plantera mass klätterväxter (ex. murgröna, vildvin).
Sätt hellre stolpjärnen på insida och utsida, det blir stabilare.
Sätt rejäla stolpjärn och gör stora armerade plintar. Skulle inte köra på sådana där små köpeplintar. Där jag hade gjutna plintar så var de ca 1m djupa och 0,5 m diameter.
Hur tätt har du mellan stolparna? Jag skulle inte ha längre avstånd än 2,5 m.
55x75 låter i underkant för regeln. Denna bör även vara snedsågad så att vatten och snör rinner av lättare.
Skall planket målas?
Om inte planket målas med fasadfärg (utan lämnas omålat eller målas med slamfärg) så skulle jag definitivt köra på sågat virke (ex. 25x150). Det är det normala och ger ett fint liv i ytan.
Givetvis så vänds "finsidan" utåt.
Det är ju en stor konstruktion och kan lätt "ta över". För att undvika/minska det effekten skulle jag plantera mass klätterväxter (ex. murgröna, vildvin).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
hjälp med mått på planlösning
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hjälp med planer för uterum/orangeri – var börjar vi?
Altan & Uteplats -
Världens minsta badrum(?) - hjälp att planera inför renovering
Badrum -
Önskar feedback och hjälp rita denna planlösning
Planlösningar -
Hjälp med badrumsplanlösning (behöver feedback på ritning)
Badrum