161 708 läst · 688 svar
162k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
Du har redan fått flera svar på ditt inlägg, men jag måste ändå skriva.Ann-lousa skrev:
Det som stör mig med vissa svar är noll tänk. Hade bonden sagt innan de bestämt sig för att flytta dit att räkna med att marken runt fastigheten 2-3.5m närmast tomtgränsen kan arrenderas ut för kobete förr eller senare är jag säker på att man inte flyttat dit alls eller gjort det ändån men att man då inte satsat på badtunna å annat mys. Sedan märkligt att man passar på när de är på semestrr att lägga stängsel och märkligt attman inte informerat dem överhuvudtaget, i vanliga fall INFORMERAR man närmsta granne för eventuella förändringar på sin tomt. Jag undrar om bonden gör på detta sätt för att få dem att flytta. Sedan tycker jag bonden är en feg mes som INTE ÄR KAR NOG att ta ansvar för sitt beslut att arrendera ut GENOM ATT INTE SVARA när de försöker nå han för dialog.
Du säger att lantbrukaren skall informera närmsta granne vid eventuella förändringar. Hur tänker du rent praktiskt att det skall gå till? För det första så är hela bonderiet en stor förändring hela tiden. Marken brukas på olika sätt under hela året. Över tid byter/bryter man av o ändrar markanvändningen.
Vissa lantbrukare mer o andra mindre.
När sådden är klar o det är dags att tröska, skall man informera alla då?
Plöjningen?
När man sprider flytgödsel?
Eller som i detta fallet, man stängslar o släpper kritter på bete.
Har man dessutom en gård med lite mer mark än en hobbylantbrukare där bebyggelsen börjat krypa närmare så har man kanske en hel del (läs en jävla massa) grannar att kontakta.
Det säger sig själv att det är fullständigt orimligt att göra så.
Då kan vi lägga ned i stort sett alla lantbruk i vårt land o importera all livsmedel vi förbrukar.
Nej, vi måste vara rädda om våra bönder, för de ger oss det vi behöver.
Sedan finns det självklart regler, riktlinjer o allmänt hyfs som även de behöver följa. Det är inte alltid det är så, men det är en anna femma.
Men att tro att grannar skall informeras när lantbrukaren gör något på sin mark är naivt.
Det är inte i närheten jämförbart med om grannen i villakvarteret skulle bygga något.
Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt hur du tänker. Marker för djur fanns nog innan ni flyttat dit. Man köper inte ett hus på landet, med öppna landskap, utan att djur varit inblandade och gjort det möjligt. Om man flyttar staketet försvinner deras möjlighet till skugga alltså. Det vill djur gärna ha. Om de inte går där, kommer det växa upp buskar också, när marken inte betas. Är det något önskvärt?
Som jag ser det, har ni två val. Hör om ni kan få köpa marken, är den er, kan ni förfoga/önska/bestämma över den. Absolut inte annars. Erbjud en rejäl summa pengar och betala kostnaden för Lantmäteriet.
Alternativ 2, det finns hus inom detaljplanerat område, om man har koskräck...
Som jag ser det, har ni två val. Hör om ni kan få köpa marken, är den er, kan ni förfoga/önska/bestämma över den. Absolut inte annars. Erbjud en rejäl summa pengar och betala kostnaden för Lantmäteriet.
Alternativ 2, det finns hus inom detaljplanerat område, om man har koskräck...
Varför ens börja bråka, oftast när man sätter igång något sådant så får man 10ggr tillbaka. Bara gilla läget, vill man bo lite utanför så får man räkna med att det kan komma betesdjur mm. Annars kan han alltid börja odla på marken och sprida flytgödsel på midsommar mm...
Du menar att bonden borde veta hur han skall utnyttja sin mark mer än 10 år i framtiden och då avge ett löfte som gäller i all framtid. Dessutom vet vi inte vem som gav löftet. Mäklaren? Man får vara extremt naiv för att tro att ett sånt löfte gäller. Ibland får man tänka själv.Ann-lousa skrev:
Det som stör mig med vissa svar är noll tänk. Hade bonden sagt innan de bestämt sig för att flytta dit att räkna med att marken runt fastigheten 2-3.5m närmast tomtgränsen kan arrenderas ut för kobete förr eller senare är jag säker på att man inte flyttat dit alls eller gjort det ändån men att man då inte satsat på badtunna å annat mys. Sedan märkligt att man passar på när de är på semestrr att lägga stängsel och märkligt attman inte informerat dem överhuvudtaget, i vanliga fall INFORMERAR man närmsta granne för eventuella förändringar på sin tomt. Jag undrar om bonden gör på detta sätt för att få dem att flytta. Sedan tycker jag bonden är en feg mes som INTE ÄR KAR NOG att ta ansvar för sitt beslut att arrendera ut GENOM ATT INTE SVARA när de försöker nå han för dialog.
Har du kollat om du kan arrendera det område som du vill undanta? Det finns ju ingen anledning för bonden att flytta om det inte finns någon fördel för honom.Anonymiserad 242012 skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 202 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 202 inlägg
Generellt är det ju inte direkt så att husspekulanter pratar med grannarna innan de flyttar in. De tenderar att lägga bud i alla hast, skriva kontrakt och sen har de ju köpt huset eller tomten. Kontakt tas med grannarna efter tillträdet. Vad gäller obebyggd mark som jordbruksmark är det nog ytterst ovanligt att man pratar med markägare eller de som arrenderar marken.D Dr Jumping Jack skrev:
Jag har god statistik från alla hus- och tomtförsäljningar i närområdet. Ingen har i princip gjort någon koll större innan köp, man har känt in i stunden och köpt.
Men om köparna är försedda med fungerande ögon så borde de rent okulärt se om angränsande mark är tex en villatomt eller en skogs/jordbruksmark. Är det de senare så kan tex nötkreatur dyka upp där.Claes Sörmland skrev:
Generellt är det ju inte direkt så att husspekulanter pratar med grannarna innan de flyttar in. De tenderar att lägga bud i alla hast, skriva kontrakt och sen har de ju köpt huset eller tomten. Kontakt tas med grannarna efter tillträdet. Vad gäller obebyggd mark som jordbruksmark är det nog ytterst ovanligt att man pratar med markägare eller de som arrenderar marken.
Jag har god statistik från alla hus- och tomtförsäljningar i närområdet. Ingen har i princip gjort någon koll större innan köp, man har känt in i stunden och köpt.
Rätt enkelt.
Nu köptes ju tomten av den som äger marken där kossorna nu går och betar, så nog pratades det med markägaren.Claes Sörmland skrev:
Generellt är det ju inte direkt så att husspekulanter pratar med grannarna innan de flyttar in. De tenderar att lägga bud i alla hast, skriva kontrakt och sen har de ju köpt huset eller tomten. Kontakt tas med grannarna efter tillträdet. Vad gäller obebyggd mark som jordbruksmark är det nog ytterst ovanligt att man pratar med markägare eller de som arrenderar marken.