Byggahus.se

Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??

1. B
    Medlem · Stockholm · 129 inlägg

Björkisvägen

Medlem
    • Laddar…
  2. M
    Verktygstokig · 8 806 inlägg
    Japp.. Men en travare är inte mycket att äta..
    seg och innehåller mycket läkemedel..
    Men hamburger kött är gott och gustafskorv..
    granris rökt(y)

3. bondfia
    Medlem · Västra Götaland · 23 inlägg

bondfia

Medlem
    Jaa du, du bor på landet, förstår jag.
    Det KAN vara så att du ska stå för en del av staketet, om det gränsar till din tomt, men där är jag osäker. Är du rädd för att korna ska komma in? Det gör de sällan, om de har bra staket. Det är trevliga djur, du ska se att det blir bara kul med dem!

4. S
    Medlem · 495 inlägg

skaraborgsfakir

Medlem
    Grejen var att byggnadsnämnden på något konstigt sätt ansåg att byggnaden var byggnadslovpliktig.

5. Nancy Biäng
    Medlem · Vassbacken Västra Götaland · 433 inlägg

Nancy Biäng

Medlem
    Alltså, jag fattar inte varför man bosätter sig på landet och blir upprörd för att man får kossor i närheten.
    1. Markägaren måste ju få bruka sin jord.
    2. Var glad för att marken brukas, det är det den är till för.
    3. Vad var det där när ni flyttade dit, åkermark? Bönder växelbrukar sin jord.

Har en granne som klagar på att det luktar när bonden gödslar, att fönster och utemöbler blir dammiga när han skördar och att höfläkten låter. Jag säget bara... flytta in till stan och njut av doften av avgaser och lyssna till bilarnas surr i stället.

6. P
    Medlem · 7 771 inlägg

pmd

Medlem
    Hade två halvvuxna tjurkalvar i trädgården en förmiddag och kunde inte förstå hur de hade tagit sig in. Jag tog hunden och vallade kalvarna lite (hunden i koppel pga begränsad yta) och fick då veta hur kalvarna hade tagit sig in. :D
    Ingen större skada skedd.

7. M
    Verktygstokig · 8 806 inlägg
    gick som en kalv-dans:rofl:

• Laddar…
  8. P
    Medlem · 7 771 inlägg

pmd

Medlem
    Ja, om man inte besprutar behövs ju inget säkerhetsavstånd.

9. P
    Medlem · 7 771 inlägg

pmd

Medlem
    Jodå. om man vill vara elak finns det många möjligheter. Vore jag spannmålsodlare så skulle jag dock inte gödsla ogräs.

10. S
    Medlem · 495 inlägg

skaraborgsfakir

Medlem
    Det berörde inte mig personligen.
    Däremot gillar jag inte riktigt att kommunens politiker först framhäver det fantastiskt lyckade nya industriområdet norr om stan och samtidigt nekar en jordbrukare/egenföretagare att bygga ut för att driva sin egna verksamhet.

11. P
    Medlem · 7 771 inlägg

pmd

Medlem
    Det finns mycket som bidrar till BNP som inte är kritiskt för vår överlevnad. Icke desto mindre avskaffar vi det inte. Ibland uppmuntrar vi det istället.

12. P
    Medlem · 7 771 inlägg

pmd

Medlem
    Lite som att sitta vid en safari-lodge och titta på bufflarna vid vattenhålet. ;)

13. Ann-lousa
    Medlem · 43 inlägg

Ann-lousa

Medlem
    Det som stör mig med vissa svar är noll tänk. Hade bonden sagt innan de bestämt sig för att flytta dit att räkna med att marken runt fastigheten 2-3.5m närmast tomtgränsen kan arrenderas ut för kobete förr eller senare är jag säker på att man inte flyttat dit alls eller gjort det ändån men att man då inte satsat på badtunna å annat mys. Sedan märkligt att man passar på när de är på semestrr att lägga stängsel och märkligt attman inte informerat dem överhuvudtaget, i vanliga fall INFORMERAR man närmsta granne för eventuella förändringar på sin tomt. Jag undrar om bonden gör på detta sätt för att få dem att flytta. Sedan tycker jag bonden är en feg mes som INTE ÄR KAR NOG att ta ansvar för sitt beslut att arrendera ut GENOM ATT INTE SVARA när de försöker nå han för dialog.

14. Isabelle Pettersson
    Medlem · 2 inlägg

Isabelle Pettersson

Medlem

Får man ens bygga altan 2,5-3m från tomtgräns? Tror du får flytta din altan lite

• Laddar…
  15. Isabelle Pettersson
    Medlem · 2 inlägg

Isabelle Pettersson

Medlem
    Du ber bonde att inte använda en yta som han faktiskt betalar för att använda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.