Byggahus.se

Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??

1. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 4 752 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Nu var ju frågan vad hästnäringen bidrar med till samhället i jämförelse med jordbruket. I detta fallet är det ju jordbrukets kor det handlar om.

Hästar är väl mer att jämföra med motorsporter etc. De får också flytta på sig om de är för nära bebyggelse. Och de omsätter sannolikt mycket stora summor, och sysselsätter många människor.

Kor är som sagt något som bidrar till något samhället inte kan vara utan. Ingen skulle svälta om alla hästar försvann plötsligt… men ta bort jordbruken så…

Redigerat 11 aug 15:11
  2. LorangaMazarinDartanjang
    Medlem · 8 inlägg
    Jag håller med dig till fullo. Jag skulle själv inte bli störd på djur, tvärtom! Men vi är alla olika och ts vill kanske ha olika input och hur de kan gå tillväga tänker jag. Att anmäla till Länsstyrelsen är inte det smartaste ur jantelags-synpunkt och grannsämja men det är en rättighet alla har och en väg man kan gå om det inte går att lösa på annat att och om man blir störd av grannens djur.

3. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 880 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Arrendeavtal brukar vara på minst fem år så det lär dröja innan det går att arrendera för någon annan. Möjligen har dessutom nuvarande arrendator förtur när kontraktet löper ut.
    Det är inte säkert att tomtgränsen blir favorittillhållet för kossorna så avvakta och se hur det blir. Om det visar sig att kossorna stör så inled en försiktig diskussion om buffertzon med arrendatorn med utgångspunkten att han eller hon sannolikt har lagen på sin sida.

4. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 3 033 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Jag förstår inte problemet.
    Flyttar man ut på landet får man räkna med att lantbrukarna använder sin mark till djurhållning eller odlar på den.
    Man flyttar inte ut på landet om man inte vill ha djurhållning eller växtodling i närheten.

• Laddar…
  5. M
    Verktygstokig · 9 408 inlägg
    fanns en man här som hade utegrisar..
    En stadsbo anmälde detta till kommunen, de fick honom att lägga av totalt med djuren..
    dåligt med jobb och i sina 57 år, så tog han livet av sig... stadsbon blev nästan hängd av byborna för att orsakat detta..
    Och vi blev av med en leverantör av kultingar och kött... bättre att prata om saken och förstå att myndigheter eller domstolar är ett elände för sig själv...

6. M
    Jo en del gör ju det... Och försöker hellre ändra området än att begripa att det är de som är nya och inflyttade...

7. Matte001
    Medlem · 168 inlägg

Matte001

Medlem
    eller så kan man tolka det som att huset inte borde fått bygglov så nära jordbruksmark…

Om du läser dessa riktlinjer så är de främst riktade till planarbetet och att kommunerna inte skall planlägga utan ordentliga buffertzoner för det blir ofta problem och osämja i randen mellan bostäder och hästverksamheter

Hela denna debatten med respekt avstånd är sprungen ur den ökande hästhållningen, dåligt kunskapsläge om allergener, luktproblem från stall och gödselhantering.

I TS fall rör detta betesmark (inte stall eller rasthage) och rättsläget är tyvärr att bonden har rätt att ha sina djur där enligt min bedömning.
    Tror inte TS kommer vinna en juridisk seger om de tar det spåret.

Jag vet knappt vilken lagstiftning man skulle luta sig mot när det gäller att man har problem med att ”kor glor på en när man badar”. Skulle snarare vara någon slags förargelseväckande beteende från kornas sida. Att stämma en ko blir rätt intressant och än mer intressant att utröna uppsåt och motiv…

• Laddar…
  8. T
    Medlem · 2 inlägg

Tandgumle

Medlem
    Håll dig väl med markägaren! Annars kanske han planterar gran på marken istället. Då får du skugga och ingen utsikt istället. Var tacksam till bönderna som håller landskapet öppet.

9. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 3 033 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Jo jag vet.
    Det är precis som dom inte förstår innebörden av "landet"
    Det finns djur, det odlas spannmål och luktar när dom sprider flytgödsel.
    Man får liksom ta seden dit man flyttar.
    Man får vara glad det är kor för dom gör inte mycket väsen av sig utan är riktigt trevliga och sociala.

10. M
    När jag började med höet igen efter att far la ner bonderiet för ca 25 år sedan så fick jag massor av anmälningar emot mig..
    Jag förstörde marken..
    Jag spred konstgödsel..
    Jag slog för hö 2 gånger per år..
    Lät vissa skördar ruttna ner..
    Jag slog busk, slog ut till banvallen..
    lejde grävmaskiner för att rätta till åkrar mm..
    Så höll det på i 3 år innan kommunen tröttnade och ville att jag skulle skaffa plank emellan mig och sommargästerna..
    lösningen blev att jag sågade ner allt och visade mina åkrar mer för dessa människor istället.. nu plockar de blommor och njuter av alla blommande träd och växter som inte finns någon annanstans här.

Förstår inte varför man måste börja med att bråka om något man inte äger..

11. D
    Medlem · 27 inlägg

Dunvillan

Medlem
    Tror kommunen gjort fel från början då de beviljat bygglov närmare än 15 meter från åkermark. De verkar inte ha koll på dessa regler alltid…

12. Matte001
    Medlem · 168 inlägg

Matte001

Medlem
    Ett plank hade varit en spännande lösning
    …hade nog inte minskat klagomålen.

Hur kom du på andra tankar?

13. M
    Medlem · 6 inlägg

Maria.S

Medlem
    Är själv markägare och för att inte säga för mycket är man ganska trött på grannar som har hus mot marken som brer ut sig mer och mer utanför sin tomtgräns och tar sig friheter m.m. och mat på bordet eller en fin stek att lägga på grillen ska folk dessutom ha till ett billigt pris när de är på Ica och handlar.. man blir trött på respektlösheten som finns i samhället mot bönder.
    Mitt förslag är att du går till bonden och erbjuder dig att arrendera den biten du inte vill ha djuren på och då inte till det pris bonden med kossorna betalar utan ett mycket högre, det är ingen stor yta så totalkostnaden för att du ska kunna njuta ostört på din tomt blir inte stor, det höga priset är bara för att visa lite extra respekt!

14. A
    Medlem · 37 inlägg

Ankmamma

Medlem
    Hagen är troligen anmäld till Jordbruksverket som beteshage och måste då betas annars bli bonden ersättningsskyldig för EU stöd.

• Laddar…
  15. M
    slutat lyssna på kommunen och grannarna sedan dag 1 jag tog över...
    Jag ser hur tjänstemän bara smörar för stadsfolket...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.