Byggahus.se

Fått glipor i klickgolvet - på kortsidan. Vad göra?

1. nizzehult
    Allvetare Nivå 7
    Vi bytte golv i kök och hall för två år sen. Först hade vi tänkt slipa Tarkettgolvet som låg där (15mm ljus ask) men insåg att det faktiskt blev billigare att byta ut hela rasket! Fick tag på ett tyskt parti på Bygg-Max till bra pris.
    Även detta golv är ett 15mm laminatgolv i ljus ask och hade bra finish. Var heller inte särskilt svårlagt.
    Men! Vi har en lång hall + ett kök sammanbyggt utan trösklar så sammanlagda längden totalt är ca 12 meter. Tror det är runt 35-40 kvm golv sammanlagt.
    Vad som nu har hänt är att på 3-4 ställen så har det bildats glipor i kortsidan, dom har alltså helt sonika åkt (torkat) isär. Men förra vintern hände inte detta alls. På ett ställe - som dessutom är precis utanför köksbordet - är glipan säkert 3 mm!
    Skulle tro att glipan försvinner eller minskar till sommaren men finns det nåt man kan göra? Vax, silikon? Att riva upp golvet är givetvis inte att tänka på. Har en bekant som råkade ut för samma sak så han försökte banka från ena hållet men då sprack hela golvet i den längsgående skarven! :eek:

Redigerat 21 feb 2015 17:10
  2. A
    Medlem Nivå 12
    Hade samma problem. Tillverkade ett eget verktyg. Vinkeljärn som var lika bredd som en planka. Kofot och tryckte till. Utan att banka. Och inget gått sönder.
    Har inga andra förslag.

3. nizzehult
    Allvetare Nivå 7
    Jag förstår hur du menar men var ska man då sätta in detta verktyg? Om jag använder det i glipan blir den ju ännu större? Längan slutar under köksskåpen och det är givetvis inte lagt golv ända fram till väggen och visst skulle jag kunna ta bort sockeln och tillverka något slags mothåll mot väggen och försöka knixa till men vågar jag det? Ena glipan är kanske 3 m från detta och nästa 6 m. På samma rad.

4. S
    Anonym
    du måste plocka bort en list på en sida och bända hela vådens/brädornas längd

5. A
    Medlem Nivå 12
    Så gjorde vi. Ja.