Försöker skapa en tråd om trevliga fåtöljer. Skriv några rader om en fåtölj du gillar. Inget krav på att den skall kunna köpas ny, men gärna serieproducerad. Inkludera t.ex följande punkter:

• Modell och designer
  • Varför du gillar den (design, komfort etc)
  • Svagheter (om någon)
  • Foto

Jag börjar med en fåtölj som jag köpte för att placera i närheten av kaminen. Den skulle vara enkel att flytta och tåla värme från kaminen.
Råkade sätta mig i en Bröderna Andersson ”Kavaljeren” och slogs av det rogivande gunget i stolen. Perfekt nackstöd och enkel att flytta. Klädseln på min stol är fårull och lär vara samma leverantör som Lamino. Behaglig året runt även varma sommardagar liksom på vintern.
Fåtöljen är ritad av Gustav Axel Berg kring 1930 och är en föregångare till Bruno Mathssons Pernilla serie. I mitt tycke är Kavaljeren bekvämare än Pernilla. Stommen är byggd med böjträteknik vilket ger mjuka sköna former. Eventuellt skulle armstöden gjorts med lite mer finess och gjorts i ett stycke med stommen, men det hade ökat priset.
En nackdel är dock det frihängande benstödet vilket gör det lite svårt att sätta sig i stolen eller ta sig upp. Man måste gränsla benstödet annars tippar stolen framåt, men det är ett pris som måste betalas för att få den efterlängtade gungstolskänslan.
Priset är överkomligt för ca 12kkr vilket är lägre än liknande modeller typ Lamino eller Pernilla. Jag tycker inte att träarbetet är tiptop, men bra. Jag har dragit av stommen med putsduk och behandlat den med hårdvax för att få en hårdare och glansigare yta än den grundoljade som stolen levereras med.
Andrahandsvärdet har jag svårt att uttala mig om. De syns väldigt sällan på blocket trots att de säljs nya hos flera stora möbelhandlare. Med nypris som utgångspunkt tror jag värdeminskningen följer samma trend som t.ex Lamino.

Svårt att inte sitta och smågunga lite och mysa i värmen från kaminen.

Vilken är din favorit?

kavaljer2_s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
S
Åsa Lund skrev:
Jetson är jätteskön att sitta i
Och snygg :-)
[länk]
Håller med och med detaljer som att underredet har minne som gör att fåtöljen ställer sig rätt.

Renoveringsobjekt brukar ligger på 3000-5000kr.

20160117_132235-2.jpg
Skapa konto

Fjädrarna kaputt. Sliten. Möggig. Men sagolik skön att sitta i - utmärkt för barnbarnsläsning. Tyvärr sällan tillgänglig då den alltid är upptagen.

• Gilla
hnurre och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
[länk]
Nja - den passar främst för långbenta. För mig används den främst som "fotpall" pga lämplig höjd.

Åsa Lund skrev:
Mängden begagnade Jetson på blocket i diverse skick indikerar att detta är en av Sveriges populäraste fåtöljer och de håller värdet bra. Förutom att de är snygga och sköna att sitta i är de nätta vilket gör de lätta att placera.

Ja, den håller än idag. Dagligt bruk sedan 1968 - om än numera bara som fotpall ... idag får dock jycken inte ligga i den (hans föregångare slet mycket på skinnet).

Lite trist bara att den numera finns i alla mäklarannonser.

Som fjortonåring förälskade jag mig upp över öronen i en — i mitt tycke — fantastiskt vacker fåtölj:
LC4 Chaise Lounge av Le Corbusier (Pierre Jeanneret) och Charlotte Perriand. De ritade den 1928 men jag upplever den i stort sett som hypermodern.
1987 gick jag på KomVux och då fick jag äntligen möjlighet att köpa en; jag tog hela mitt studielån och gick till Möbelgalleri Anna i Göteborg och beställde en LC4 med svart skinnsits från Cassina. Lite drygt 21 000 gav jag. När jag gick därifrån var jag närmast euforisk!

Jag använder den dagligen (äter bland annat frukost i den), sover ibland middag i den och läser och lyssnar på musik i den. Det är en fantastiskt skön fåtölj och tack vare sittkurvan och möjligheten att justera sitt-/liggvinkeln sitter och sover min fru i den när hon har ryggskott...

Svagheter? Trots att jag tycker den är superskön kunde den ändå fått vara någon eller några procent större, då hade den passat min kroppslängd ännu bättre. Annars inga. Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet och jag älskar den fortfarande.

(Bilden har jag lånat från Cassinas hemsida, kan ev byta när jag kommer hem.)

//Ronnie

• image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Robert63 och 5 till
  • Laddar…
LC4:an är så jäkla snygg! Det är en personlig dröm att få äga en sådan. Jag hittade en begagnad för ett tag sedan med ponyhud som var väldigt snygg och välbevarad, men det gick inte hem hos sambon som är hästintresserad... :rolleyes:

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Jag vill så gärna ha en LC4 Chaise Lounge av Le Corbusier. Men jag får inte för min fru. :( Snälla, kan ni inte övertala henne?

• Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
MrPlow
Åh kul tråd!

Här min favoritfotölj att sitta i:
Lamino_sheep_greystool_1.jpg
Skapa konto

Bild från Swedese

Modellen är Lamino (här i grått fårskinn och stomme av bok) med design från 1956. Förgångaren hette Anders och Kurva och modellerna har inspirerat många fotöljer. Finns i olika träslag och sits av olika fårskinn, skinn och tyg.

Designern är Yngve Ekström som tillsammans med sin bror Jerker startade Swedese som tillverkar och säljer stolen än idag. Den har tillverkats i över 250000 exemplar och går idag loss på c:a 15000 kr med fotpall. Finns även en liten variant för barnrummet som heter Lamini.

Stolen blev 1999 utsedd till "Århundradets svenska möbel” av tidningen Sköna hems läsare.

Det enda negativa man kan säga om fotöljen är att den inte är så snygg bakifrån!

• Gilla
MrMalte och 4 till
  • Laddar…
MrPlow
Per Eskilsson skrev:
Jag vill så gärna ha en LC4 Chaise Lounge av Le Corbusier. Men jag får inte för min fru. :( Snälla, kan ni inte övertala henne?
Kan du inte ge den till henne i present?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag håller Pernillan komfortmässigt högst, har dock inte provat alla fotöljer som finns.
Tycker dessutom lamellimningen är second to none. En vacker fåtölj.

Dock har besökare tyckt att "det var en ful fåtölj du har" då var jag i 25 års åldern och besökarna jämngamla.

Dux SuperSpider

Ofantligt skön att ligga i. Följsam för kroppen, mjuk och skön i lädret

Dessutom en ögonsten att vila ögonen på.

Hade en i svart läder med kromade ben. Fick tyvärr sälja den men suget finns finns...
image.jpeg
Skapa konto

• image.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.