Fastnat på planlösning i kök

1k läst  31 svar

1. Emil Stenqvist
    Självbyggare Nivå 6
    Hej!

Jag håller på att totalrenovera en tvåa på 60 m2. Jag har rivit det mesta, men har nu fastnat helt på hur jag ska lösa planlösningen köket. Jag gillar att laga mat och vill därför ha bra arbetsyta med en fungerande kökstriangel.

Problemet är var jag ska placera kyl/frys! De alternativ jag labbat med är:

1. KF i hörnet, och sen resten på en rad. Det här lämnar väldigt lite arbetsyta mellan ho och häll. I övrigt luftigt och snyggt. Hade det funnits lite mer utrymme för bänk hade jag kört på det här.
    2. KF mellan fönstrena. Ser inte särskilt bra ut i praktiken.
    3. KF vänd mot köket med avslutande bardisk.
    4. KF placerad borta vid ingången istället. Det är ca. 2 m från häll till kylen. Bardisk kan man skippa, men det ger en rätt naturligt avdelning av rummet. Lutar mest åt detta alternativ.

Alternativ 1-3 är vanligast i likadana lgh. som jag sett. Jag skulle väldigt gärna vilja få till alt. 4 – då det ger ett så luftigt kök med bra arbetsytor. Jag kan ändra hela planlösningen, men inte klädkammarväggen pga. stam- och ventilationsschakt.

Den som klurar ut det här får tre önskningar från en helig påskande och min eviga tacksamhet!

2. B
    Medlem · Nivå 14
    1. Vad säger du om att ha ett smalt skåp (20 cm?) till höger om kylen och ha DM på andra sidan hon? Då får du en längre arbetsbänk mellan hon och hällen.
    2 och 3. Det ser väldigt trångt ut för matbordet när kylen står mellan fönstren. Hur lång är fönsterväggen?
    Det bör ju inte vara för smal passage mellan bänkytorna heller så att en utdragen låda blockerar passagen. Rekommenderat mått är 120 cm, fast det är klart man kan dra ner lite på det i ett litet kök men inte för mycket.
    4. Man tappar lite av den öppna känslan i lägenheten när öppningen till köket blir smalare. Blir det inte bättre om du byter plats på hon och hällen?

Det finns ju arbetsbänkar på hjul som man kan flytta runt (ex. https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/10471/ ) och det kan ju vara ett sätt att få mer bänkyta när kylen är som i alternativ 1 och det ger lite köksö/bardisk-känsla men samtidigt kan man flytta arbetsbänken så att det blir gott om plats vid matbordet när man äter.

3. Emil Stenqvist
    Självbyggare Nivå 6
    Många bra idéer Birgit!

1. Det skulle hjälpa, men då blir DM att blockera hela köket när den är öppen.
    2 och 3. Håller helt med! Tycker därför att de går bort eg. Har varit inne i grannars kök med den lösningen och känns väldigt malplacerat och trångt.
    4. Förstår hur du menar. Slängde ihop några bilder med bänkskåp inritade. Tänker att det hjälper öppna lite! Och en bild med din idé – då skulle jag flytta upp DM till hörnet också.

4. B
    Medlem · Nivå 14
    1. Jag har haft diskmaskinen mellan hon och spisen i många år, det är inte optimalt men det går eftersom det är ju rätt korta perioder som man tömmer maskinen resp. fyller den. Man får väga för och nackdelar. En fördel är att man kan vara två som tömmer och står på varsin sida om DM och tar hand om de prylar som ska till ens "egen" sida.

4. Vad blir det för avstånd på varsin sida om kökshalvön?
    Går den att använda till något vettigt när den blir så smal?
    Det lär väl vara för trångt för gäster att stå på utsidan av den när matbordet är så nära.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Gör dig av med lite prylar och riv klädkammaren.

6. Emil Stenqvist
    Självbyggare Nivå 6
    Exakt det var min plan. Till jag upptäckte att det löper ett schakt i bakre klädkammarväggen, så den sticker ut 2 dm från övriga köksväggen (är inritat i bilden) samt att den nydragna avloppsstammen löper ytterligare 3-4 dm ut från väggen.

7. Emil Stenqvist
    Självbyggare Nivå 6
    Haha, känner jag min egen lathet rätt kommer det bli mycket svärande då disken lik förbannat kommer lämnas i maskinen och plockas allteftersom.

Mycket sant! Skulle kunna skippa den helt faktiskt – eventuellt ersätta med den på hjul som du postade. Lutar mest åt det nu.

8. Emil Stenqvist
    Självbyggare Nivå 6
    En tanke – bygga in KF en aning, så den linjerar med fönstret, och inte sticker ut lika mycket.

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Detta är väl den ursprungliga layouten?
    Jag tycker att du skall stanna kvar vid den, och inte fylla det lilla köket med en massa köksöar och extra bänkar.
    Det kommer ju bara att bli trångt och kyffigt.
    För övrigt går det alldeles utmärkt att sitta vid matbordet och skära grönsaker och skala räkor om man inte tycker att platsen vid köksbänken räcker till.

Det är ju trots allt bara en liten tvåa, inte ett konferenshotell ;)

Sylvestris gillar
  10. B
    Medlem · Nivå 14
    Ja, någon sorts inbyggnad bör man ju göra så att det från ytterdörren ser ut som att väggen fortsätter förbi kylskåpet. Däremot tror jag inte att det är viktigt att det linjerar med fönstret och definitivt inte om det innebär att man får konstiga svårutnyttjade hörn i hallen eller badrummet (fast du kanske menar något annat med senaste bilden).
    Om du ska ha kylen där tror jag att köket fungerar bäst med hon och DM närmast kylen eftersom det är vanligare att saker från kylen ska till hon än direkt till hällen, dessutom slipper du dra avloppet så långt, vilket kan vara lite knepigt.

11. Emil Stenqvist
    Självbyggare Nivå 6
    Ursprungliga är faktiskt såhär – en vägg mellan kök och matsal och ett smalt korridorskök. Jo, du har en poäng! Så bardisken går nog bort. Tänker att jag kan se hur det känns när är byggt, och bestämma om den då.

KnockOnWood gillar
  12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja om det t.o.m var din första plan så kommer jag med en trevlig lösning här.

Riv klädkammaren.
    Sätt köksutrustning hela vägen, sätt 80cm bred bänkskiva i den del som är i nuvarande köket och sen 60 cm bred skiva, eller vitvaror i den del som är i gamla klädkammaren.

Det är otroligt lyxigt med 80 cm bred bänkskiva som arbetsyta. Jag funderade skarpt på 70 eller 80 cm hela vägen, men nöjde mig sen med 80 cm på kökshalvön.

13. Emil Stenqvist
    Självbyggare Nivå 6
    Absolut! Det var mest för principen. Jag kan ju t.ex. flytta bak badrumsväggen så man slipper hörnet. Att dra tillbaka den lite öppnar ju upp från vardagsrummet sett.

Det är god poäng. Avloppet är faktiskt redan draget bort till fönstersidan, men har rören exponerade så kan lätt dra om det till andra sidan.

14. Emil Stenqvist
    Självbyggare Nivå 6
    Det här var en radikal men sannerligen inte dum idé! :cool:

Frågan är om det funkar med stammen. Den skulle behöva byggas in i nån slags passbit. Alt. en inte särskilt djup hylla. Gjorde en skiss med mer mått.

Och här hade man precis förlikats med kompromissplanen och tänkt sätta igång byggandet.:sweat:

15. B
    Medlem · Nivå 14
    Fast badrummet ser ju ut att vara rätt smalt redan.

Den ursprungliga planlösningen för kök och matrum liknar den vi hade i första BRF:en men det var max 90 cm gång mellan kyl och arbetsbänk så det var ju nästan omöjligt att vara två stycken i köket. Vi gjorde också L-kök men gjorde arbetsbänk framför fönstret med underskåp mellan fönstren, satte kylskåpet mot det som motsvarar klädkammaren i ditt fall och matbordet med kortsidan mot badrumsväggen (i alla fall när vi var fler än två vid bordet) för då kunde man ha ett långt bord ända bort mot spisen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: