Fastighetsskatt+Interimistiskt slutbesked, slutvärdering

2k läst  27 svar

1. T
    Medlem · Nivå 6
    Hej!

Vi kommer bygga vårat hus i år på tomten, redan betalat fastighetsskatten för 2019 på tomten.

Dock kommer vi få ett interimistiskt slutbesked, som sträcker sig in i 2020. Men vi kommer kunna få flytta in när huset är klart 2019.

Kommer skatteverket att se detta som att huset ej är "klart" och vi kommer få betala fastighetsskatt för 2020 även då? Eller räknas det som att huset står där och vi slipper fastighetsskatten för 2020?

Sedan undrar jag över slutvärdering, är det något problem för mäklaren att göra detta fast det är ett interimistiskt slutbesked? Vi behöver ju detta för att få lägga om till bolån.

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Värderingen lär ju vara sämre på ett interimistiskt sliutbesked. Vad är det som inte är klart?

3. G
    Medlem · Nivå 5
    Jag gissar att det är så pass klart att det är brukbart och då är det nog dags att betala fastighetsskatt.

4. R
    Medlem · Nivå 11
    Vad kommer inte vara klart ? Eftersom ni vet redan innan bygget.

5. T
    Medlem · Nivå 6
    Det som är ej kommer vara klart är energimätningen.

6. T
    Medlem · Nivå 6
    Oavsett vad det beror på?

7. T
    Medlem · Nivå 6
    Tydligen ett nytt krav frpn 1 jan 2019 att man måste verifiera förbrukningen av själva huset. Så antingen får man provtrycka, eller så får man mäta energibehovet under 1 år. Jag väljer att gå på det senare då man ändå måste lämna in denna uppgift till boverket inom 2 år.

8. H
    Medlem · Nivå 19
    Ja det skulle jag tycka i alla fall.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är tvärtom.

Innan huset är klart så betalar du skatt för tomten, när huset är klart så betalar du fastighetsavgift för alltihop. Skatten på tomten är ofta mycket högre än fastighetsavgiften. Så man vill att huset skall anses klart så tidigt som möjligt.

10. T
    Medlem · Nivå 6

Pratade med mäklaren. Detta påverkar ej värderingen.

11. T
    Medlem · Nivå 6

Och då blir min fråga följande: Kommer skatteverket beskatta huset eller tomten om jag har en interimistiskt slutbesked och bor i huset? Eller kommer dom endast godta en slutbesked?

12. T
    Nybyggare Nivå 2
    När vi nu flyttat in i huset så skrev jag till skatteverket och frågade hur jag ska göra så öppnade dom upp för mig att deklarera fastigheten igen, dvs att fylla i alla nödvändiga uppgifter för att dom ska kunna fastställa ett taxeringsvärde. Så nu ska jag inte längre betala en fastighetsskatt för en obebyggd tomt. Vi har också ett interemistiskt slutbesked.

Men sen är väl nybyggnationer skattebefriade i 15 år nu så det blir väl 0kr då?

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Vet ej. Men eftersom de nya reglerna för energibiten ser ut som de gör, så skulle ju det innebära att väldigt många tvingas betala fastighetsskatt i ett extra år, om inte interimsbeslutet godkänns. Jag skulle gissa på att det räcker med interimsbeslutet. Fast gissa är nog inte bra nog här.

Prova att ringa skattemyndigheten, deras service är bäst av alla myndigheter.

Jag brukar säga att skattemyndigheten är min bästa service provider i min firma, bara synd att de är så attans dyra.

14. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Eftersom huset är färdigbyggt och ni flyttar in 2019 så är detta ett värdeår och ni behöver endast betala fastighetsavgift för 2019 och framåt.

15. T
    Medlem · Nivå 6
    Ok, och detta är du säker på? Trots att jag har ett interimistiskt slutbesked?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: