Byggahus.se

Fastighetsköp till taxeringsvärde

1. Ecke92
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag ska köpa en nära släktings villa och har följande funderingar..

Jag vet att om jag köper en fastighet till under taxeringsvärde blir det per automatik en gåva..
    Men en frågeställning jag inte hittat något svar på är, kan inte de jag köper fastigheten av betala sin vinstskatt direkt så jag slipper "ärva" deras anskaffningspris? Och på så sätt skatteverket får sin del.

Alternativt att jag köper till taxeringsvärde och få mellanskillnaden till det priset vi kommit överens om vid sidan av? Som ett förskott på arvet? Eller lurar man skatteverket då?

2. nino
    Medlem · Nivå 20
    Du kan så klart köpa till vilket pris du vill
    Om din släkting sen väljer att ge dig en gåva i form av kontanter ska väl inte ha någon betydelse?

Dom har alltså köpt för långt under taxeringsvärdet?

3. Ecke92
    Medlem Nivå 1
    De byggde huset under 60 talet för runt 100 tusen idag är taxeringsvärdet nästan 3 miljoner

4. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Då är det ju förmånligare att du köper för 2 632 0000 än att du köper för 3 000 000 och säljaren betalar skatten.

5. Ecke92
    Medlem Nivå 1
    Men då blir det ju gåva?
    Och säljer jag det för säg 4 miljoner blir det ju vinstskatt på 3900000?

• Laddar…
  6. nino
    Medlem · Nivå 20
    Räknas det alltid som gåva under taxeringsvärdet?
    Är ju en hel del pengar i extra skatt om du köper för säg 2.7 och du ärver taxvärdet

7. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Ja, då har du ju de pengarna. Det blir exakt samma resultat för säljaren. Men du får ha pengarna tills du säljer i stället för att skattemyndigheten har dem. Dvs. Det blir mindre lån för dig.

8. M
    Medlem · Nivå 9
    Beloppet som dina släktingar vill ge dig utlöser ju en skatt, om den betalas idag eller när du säljer är upp till hur ni väljer att göra affären. Som jag ser det så vet du idag vad som gäller. Vad som gäller imorgon vet du inte men kommer garanterat få veta i förhand. Och precis som nån skrev innan, det är ju förmånligare att ha pengarna kvar än att ge skatteverket dom idag.
    Idag vet du som sagt vad som gäller med gåva osv., skattesatser mm. Imorgon kan man besluta om att sänka reavinsten, bra för dig när du ska sälja om vinsten ligger kvar i huset. Ska man höja skatten så vet du det månader i förväg och kan agera utifrån det.
    Jag ser det som solklart att låta vinsten ligga kvar i huset och avvakta vad som sker med skatter i framtiden. Vet att det pratats lite om att ändra skattereglerna kring reavinst för att det skapar in inlåsningseffekt bland äldre som vill flytta till en lägenhet men ogärna slantar upp flera miljoner i reavinst. Man har väl bla. höjt, eller ska höja (nån som vet?) uppskovsbeloppet för reavinst vid försäljning.

9. P
    Medlem Nivå 1
    Vi har precis sålt vår fastighet som vi köpte av släkt till under taxeringsvärdet, vi får dra av den senaste köpeskillingen innan vår, som är 1700 kr, plus de renoveringar vi gjort. Så för oss blir det em fin skatt på lite över miljonen.

10. C
    Medlem Nivå 1
    Finns ju ytterliggare en parameter att ta hänsyn till när det gäller det skattemässiga.
    Citat:
    "Om man vill att mottagaren av gåvan ska slippa betala stämpelskatt när lagfart utfärdas måste vederlaget vara mindre än 85 procent av taxeringsvärdet året före det år då lagfart beviljas."
    När det gäller uppgörelsen om pris så behöver man ju göra en nettokalkyl, som anger behållning för säljaren efter en tänkt försäljning till full pris = marknadsvärde. Räkna av mäklararvode (100.000,- i allafall i Sthlm) reavinst = nettovinst (behållning för ev arv)
    Gåvo alternativet med bestämt pris (med eller utan stämpelskatt) och se mellanskillnaden, som antagligen ger vid handen att skillnaden i betalning (=gåva) ger utrymme att senare betala vinstskatt och ändå ha gjort en bra affär.
    Dessutm kommer säljaren ha fått samma behållning som en försäljning till fullt pris - vinstskatten!

11. M
    Medlem · Nivå 9
    Edit, svarade lite för snabbt:D

Fast frågan är om en nettokalkyl till fullt pris är nödvändig i detta fallet då jag misstänker att släktingen inte har intresse av att erhålla fullt pris då gåva diskuteras.
    Kan nog med 100% säkerhet skriva under på att ett gåvoalternativ är det absolut bästa ur alla perspektiv då säljaren/givaren inte verkar ha intresse att få ut något större kapital av affären.

Redigerat 27 jan 11:39
    • Laddar…
  12. C
    Medlem Nivå 1
    Helt riktigt att Nettokalkyl används som komplement till övriga släktingar för att vid köpetillfället nollställas allas framtida intresse av arv (eller förlorat arv). Då tas nettokalkyl - gåvoförsäljning som värde på gåvan. Utan hänsyn till inneboende vinstskatt i affären.
    Värdet på den uträknade gåvan bör ju sedan ges till alla som annars skulle varit arvtagare till fastigheten ifråga.
    Detta är ju av vikt för att inte starta framtida diskussioner om rättvisa gällande gåvan vid försäljningen!
    Tog inte upp detta då det inte framgick av beskrivningen att det fanns flera arvtagare till fastigheten.

13. M
    Medlem · Nivå 9
    Helt irrellevant och absolut inget som ingår i frågeställningen!

14. Ecke92
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar.

För att tala lite mer klarspråk.
    Det är mina farföräldrars hus.
    Dom har bott där sen det byggdes nytt för 100.000
    Fått erbjudande om att köpa det för 2,2 miljoner.
    Taxvärde 2,7
    Marknadsvärde säkert 3,5

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 17
    Har dina farföräldrar fler barn än din pappa? För då kan det komma surt efter, när arv skall regleras, om man inte tar hänsyn till det.

Vinstskatten om du köper det för 2,7 miljoner blir 0,22 * (2,7-0,1) = 0,57 miljoner som dina farföldrar skall betala (om de inte ha rnågra andra avdrag såsom förbättrande utgifter). Och då slipper du latent skatteskuld. Eller så köper du det för 2,2 och får en skatteskuld på 0,22 * (0,22 - 0,1) = 0,46 extra den dagen du säljer igen.

Det är väl något bättre för bägge parter om du köper för 2,2, och övertar deras ingångsvärde.

(Med reservation för att ingångsvärdet kan vara ltie högre än 100 kkr, det måste man ta reda på. Finns väl schablonvärde?)