1 998 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Fastighetsförsäkring - bara fastighet, men komplett?
Hej!
Jag heter Mikolaj och är ny i Sverige, så förlåt feler i mitt svenska språket.
Jag är ägare tre veckor sedan, så förlåt mina dumma frågor.
Första fråga är om fästighetsförsäkring. Går det att teckna en försäkring som endast täcker byggnaden och som inte täcker inbrott, ansvar, etc? Hur får man en försäkring högre än 1,5mln SEK?
Mnga hälsningar!
Browning
Första fråga är om fästighetsförsäkring. Går det att teckna en försäkring som endast täcker byggnaden och som inte täcker inbrott, ansvar, etc? Hur får man en försäkring högre än 1,5mln SEK?
Mnga hälsningar!
Browning
Moderator
· Stockholm
· 50 139 inlägg
Man behöver nog förstå situationen lite bättre. OM du redan har en hemförsäkring som täcker ex. ansvarf, stöld osv. Då är det vanligt att man kan teckna en ytterligare försäkring för ex. ett fritidshus. Som då så att säga hänger på din hemförsäkring. Så om vi antar att du redan har en hemförsäkring så är det inget problem att försäkra extra byggnader. Det borde gå att teckna en sådan försäkring även om man saknar hemförsäkring, men det är jag osäker på.
Sedan beror ju mycket på vad du skall ha huset till. Om du ex. tänker hyra ut det, så kan du behöva en lite annan typ av försäkring.
Du skriver att du äger huset sedan 3 veckor? I så fall bör du genast lösa försäkringsfrågan, om du har lån så brukar det ex. vara ett villkor i låneavtalet att du skall ha en fullvärdesförsäkring. Och med genast, menar jag nu direkt i eftermiddag!
Sedan beror ju mycket på vad du skall ha huset till. Om du ex. tänker hyra ut det, så kan du behöva en lite annan typ av försäkring.
Du skriver att du äger huset sedan 3 veckor? I så fall bör du genast lösa försäkringsfrågan, om du har lån så brukar det ex. vara ett villkor i låneavtalet att du skall ha en fullvärdesförsäkring. Och med genast, menar jag nu direkt i eftermiddag!
Hm... jag förstår verkligen lite...
"OM du redan har en hemförsäkring som täcker ex. ansvarf, stöld" Jag har ingen försäkring för det, vill ingen försäkring för det.
Jag har ingen försäkring ännu, för vi hade en försäkring från fästighetsförmedlingen, den slutar nu. Jag trodde inte att teckna en _fästighets_ försäkring kunde vara ett problem. I landet varifrån jag flyttade, Tyskland, tar det 5 minuter.
"... att du skall ha en fullvärdesförsäkring ..." det förstår jag, men var kan jag tecka den?
Det händer om en villa som vi bor i permanent, inget fritidhus.
"OM du redan har en hemförsäkring som täcker ex. ansvarf, stöld" Jag har ingen försäkring för det, vill ingen försäkring för det.
Jag har ingen försäkring ännu, för vi hade en försäkring från fästighetsförmedlingen, den slutar nu. Jag trodde inte att teckna en _fästighets_ försäkring kunde vara ett problem. I landet varifrån jag flyttade, Tyskland, tar det 5 minuter.
"... att du skall ha en fullvärdesförsäkring ..." det förstår jag, men var kan jag tecka den?
Det händer om en villa som vi bor i permanent, inget fritidhus.
Redigerat:
Alfredo
Besserwisser
- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 20 217 inlägg
- 31 589 gillningar
- 2 729 bilder och filmer
Hos de flesta försäkringsbolag exempelvis Länsförsäkringar, Skandia, Trygg Hansa, Folksam och Dina. Du ska ha en "vanlig" villahemförsäkring som finns i lite olika varianter.B Browning74 skrev:
Det finns tjänster som tar in offerter från många bolag, exempelvis https://www.compricer.se/forsakring/villa/
Och som sagt, detta är inget du kan vänta med till i kväll utan teckna en försäkring omedelbart!
Och välkommen till forumet!
Tack så mycket. Compricer ser ut verkligen hjälpande!
Men, jag förstår inte ännu, varför måste jag tekna rättskyd och lösöre med mitt hus. Exempel:
Vad ingår i försäkringen? (och vad jag behöver i italics)
- Stöld och skadegörelse - nope
- Brand och explosion - yes
- Läckageskada - yes
- Översvämning, storm, hagel och snötryck -yes
- Annan naturskada - yes
- Skada orsakad av vilda djur - yes?
- Skada på hushållsmaskin m.m. - kanske?
- Merutgifter - vad är det?
- Reseskydd - hur hänger det tilsammans med huset???
- Överfallsskydd - nope
- Ansvarsförsäkring - never in my (...) life
- Rättsskyddsförsäkring - never in my (...) life
Varför måste jag betala för produkter som jag inte behöver?
Men, jag förstår inte ännu, varför måste jag tekna rättskyd och lösöre med mitt hus. Exempel:
Vad ingår i försäkringen? (och vad jag behöver i italics)
- Stöld och skadegörelse - nope
- Brand och explosion - yes
- Läckageskada - yes
- Översvämning, storm, hagel och snötryck -yes
- Annan naturskada - yes
- Skada orsakad av vilda djur - yes?
- Skada på hushållsmaskin m.m. - kanske?
- Merutgifter - vad är det?
- Reseskydd - hur hänger det tilsammans med huset???
- Överfallsskydd - nope
- Ansvarsförsäkring - never in my (...) life
- Rättsskyddsförsäkring - never in my (...) life
Varför måste jag betala för produkter som jag inte behöver?
Det känns ju bra att du har så god ekonomi att du har råd att vara utan försäkring för sådant som potentiellt kan kosta miljoner (ansvar och rättskydd).
Ingen vettig person som äger hus är utan hemförsäkring, det kostar för lite i förhållande till risken.
Att det ingår en del moment som du tycker är onödiga (men vi andra tycker är toppenbra) är en del av begreppet försäkring.
Ingen vettig person som äger hus är utan hemförsäkring, det kostar för lite i förhållande till risken.
Att det ingår en del moment som du tycker är onödiga (men vi andra tycker är toppenbra) är en del av begreppet försäkring.
Alfredo
Besserwisser
- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 20 217 inlägg
- 31 589 gillningar
- 2 729 bilder och filmer
De flesta vill nog ha ersättning vid inbrott. Varför är du så negativ till det?B Browning74 skrev:
Inte alls egentligen. I Sverige är det dock normalt att reseförsäkring ingår i hemförsäkringen, ofta de första 45 dagarna. Jag tror att "marknaden" konstaterat att väldigt många inte skulle skaffa en speciell reseförsäkring annars, vilket kan bli oerhört dyrt vid skada utomlands, och att det därför ingår i det "baspaket" som en hemförsäkring är. Den kan sägas skydda mot livslång ekonomisk invaliditet...B Browning74 skrev:
Varför så negativ till dessa?B Browning74 skrev:
Så är det väl ofta vad man än köper? Bilen har onödiga och obegripliga finesser som aldrig används. Tvättmaskinen har program som aldrig körs. TV-abonnemanget inkluderar kanaler som aldrig tittas på. Kulturbilagan till morgontidningen kastas alltid oläst...B Browning74 skrev:
Tanken är nog att en "vanlig hemförsäkring" ska ge ett rimligt skydd för de flesta i de situationer som de flesta ibland kan hamna i. Jag gissar också att "merkostnaden" för de delar du vill plocka bort är låg och att en väldigt anpassningsbar försäkring skulle bli avsevärt dyrare än en standardprodukt.
Ok så jag förstår, det finns ingen fösäkring i Sverige som täcker bara byggnadens risker.
Många tack för alla, jag kunde lerna mig mycket.
Många tack för alla, jag kunde lerna mig mycket.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 528 inlägg
InsidersUnited
Medlem
- Västra Götaland
- Medlem okt 2010
- 2 528 inlägg
- 2 062 gillningar
- 134 bilder och filmer
Jodå, du ringer till ett försäkringsbolag och ber om att teckna enbart en brandförsäkring. Den täcker vid brand översvämmning men inte för något annat. När säljaren på försäkringsbolaget frågar dig om du inte vill ha X X X eller X så svarad du bara Nej, Nej och Nej. Till slut har du bara brand kvar =)
Att ha en brandförsäkring är ett krav från din bank (om du har lån) , i övrigt så finns det inga krav att ha andra försäkringar i Sverige. Hemförsäkring som täcker lösöre är helt frivilligt.
Jag har flera hyresvillor där jag som fastighetsägare bara har brandförsäkring, vill hyresgästen teckna hemförsäkring är det upp till dem.
Att ha en brandförsäkring är ett krav från din bank (om du har lån) , i övrigt så finns det inga krav att ha andra försäkringar i Sverige. Hemförsäkring som täcker lösöre är helt frivilligt.
Jag har flera hyresvillor där jag som fastighetsägare bara har brandförsäkring, vill hyresgästen teckna hemförsäkring är det upp till dem.
Moderator
· Stockholm
· 50 139 inlägg
Jag skulle tro att det är extremt ovanligt idag, att man inte har någon hemförsäkring. Är det någon form av principiella skäl?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 528 inlägg
InsidersUnited
Medlem
- Västra Götaland
- Medlem okt 2010
- 2 528 inlägg
- 2 062 gillningar
- 134 bilder och filmer
Är ju rätt onödigt i exvis en sommarstuga där det finns begränsat värde i lösöret.
Rättsskydd för fastigheten kan vara bra att ha med tanke på Svensk lagstiftning.
Kommer en försäljare och halkar på din icke sandade uppfart kan du bli skadeståndsskyldig.
Och om det skulle gå via rätten så blir extrakostnaderna extrema (ca 2000kr / timme och saltade räkningar är standard för advokater i detta land tyvärr)
Kommer du att bo i huset/fastigheten så teckna en standard villahemförsäkring. De brukar inte vara dyra.
Du behöver inte ta en massa lull-lull som de flesta bolag erbjuder. Dessa extra försäkringar har en tendens att kosta.
Kommer en försäljare och halkar på din icke sandade uppfart kan du bli skadeståndsskyldig.
Och om det skulle gå via rätten så blir extrakostnaderna extrema (ca 2000kr / timme och saltade räkningar är standard för advokater i detta land tyvärr)
Kommer du att bo i huset/fastigheten så teckna en standard villahemförsäkring. De brukar inte vara dyra.
Du behöver inte ta en massa lull-lull som de flesta bolag erbjuder. Dessa extra försäkringar har en tendens att kosta.
M
mnils
Medlem
· Skåne
· 2 297 inlägg
Det går utmärkt att teckna en fastighetsförsäkring utan hemförsäkring jag gjorde det för huset så länge jag var skriven i lägenheten och huset var under renovering. Därefter ändrade jag på det så att huset fick en vanlig villaförsäkring med hemförsäkring samtidigt som bostadsrätten bara hade bostadsrättsförsäkring tills den var upprenoverad och såld.
Medlem
· D
· 282 inlägg
B Browning74 skrev:Hej!
Mnga hälsningar!
Browning
Det finns inga dumma frågor
Dum är bara den som inte ställer frågor, och sen får ett problem tackvare detta

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 19 337 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 19 337 inlägg
- 33 693 gillningar
- 1 617 bilder
Har också haft bransskyddsförsäkring några månader innan vi flyttade in i huset.
Men jag prissättningen kanske inte alltid är till fördel jämfört med att lägga till huset på den vanliga hemförsäkringen som nog nästan alla har i alla fall?
Men jag prissättningen kanske inte alltid är till fördel jämfört med att lägga till huset på den vanliga hemförsäkringen som nog nästan alla har i alla fall?
Liknande trådar
-
Tjänligt vatten med anmärkning- odlingsbara mikroorganismee
Vatten & Avlopp -
Ännu "Är denna vägg bärande"-tråd?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skarva internetkabel - blir bara fel?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Vem kan häng-skjut-portar? Kan jag bara göra STÖRRE?
Byggmaterial & Byggteknik -
Franska gångjärn - men bara ena halvan (karmdelen)?
Fönster & Dörrar