Vad tycker ni om detta.
Vi blir husägare den 22 mars om inte världen rasat sönder innan.
Har mycket funderingar över värmesystemet och det är en grej jag ska lägga krut på så småningom.
Men jag reagerar på en speciell grej, nuvarande ägare sa "luftvattenpumpen stänger jag av om det blir varmare än 5 plus utomhus, man vill ju spara på elen" den är till exempel av hela sommaren.

Alltså då går ju elpatronen igång i ackumulatortanken om den går ner under 30 grader, 30 grader ger i princip kalla element. Sen när det blir kallare på kvällen startar han pumpen igen.

Jag tänker att de måste väl gå att istället ställa ner tempen på pumpen, eller bästa av allt att de styrs genom någon ytter tempgivare. Sparar han verkligen el på detta

Pannan har en shunt men den får man styra manuellt, ser ut att ha funnit en äldre styrning till den men den används ej heller, det finns en pelletsbrännare med men den används ej pga de var för dyrt och krånglade ofta.
Så i nuläget har värmen gått på endast luftvärmepump och elpatron då, varmvatten går genom en varmvattenberedare. Kåken är 430m2 boyta.

En kollega till mig tyckte det var fel redan med att endast köra med luftvattenpump som huvudkälla.

Jag jobbar som anläggare så detta är ganska nytt för mig men jag försöker läsa in mig på ämnet.

• Gilla
Tomlub
  • Laddar…
B
En luftvatten värmepump får fantastiskt bra cop vid utomhuslufttemp över 5C, och låg framtemp. Så det är verkligen ingen besparing att stänga av den. Sänk temp inomhus sparar energi, men det låter fel att stänga av vid plus 5. Möjligtvis kan man stänga av vid plus 15.

Pellets är nog klart billigare än värmepump just nu. Har man 430 kvadrat att värma är det nog värt att försöka skaka liv i det.

Värmepump borde gå mot flytande kondensering, dvs att framtempen varierar med utomhustempen. Troligen borde shunten i ett sådant läge stå fullt öppen jämnt, men en ritning plus detaljer om värmepumpen I fråga behövs innan man säger något.

Du kanske borde plocka dit nån kunnig vän, eller bra rörmokare/värmepumpskunnig person? Låter som nuvarande ägare inte kommer kunna ge dig rätt info om systemet.

• Gilla
Elajomannen och 14 till
  • Laddar…
A
Håller med ovanstående fullständigt.

• Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
En luftvatten värmepump får fantastiskt bra cop vid utomhuslufttemp över 5C, och låg framtemp. Så det är verkligen ingen besparing att stänga av den. Sänk temp inomhus sparar energi, men det låter fel att stänga av vid plus 5. Möjligtvis kan man stänga av vid plus 15.

Pellets är nog klart billigare än värmepump just nu. Har man 430 kvadrat att värma är det nog värt att försöka skaka liv i det.

Värmepump borde gå mot flytande kondensering, dvs att framtempen varierar med utomhustempen. Troligen borde shunten i ett sådant läge stå fullt öppen jämnt, men en ritning plus detaljer om värmepumpen I fråga behövs innan man säger något.

Du kanske borde plocka dit nån kunnig vän, eller bra rörmokare/värmepumpskunnig person? Låter som nuvarande ägare inte kommer kunna ge dig rätt info om systemet.
Håller helt med, jag hade en plan över att köra pellets nästa vinter, som du säger när det blir kallare.

Ja jag har kollat på lite shunt styrningar men som du säger får jag nog ta hjälp av någon kunnig.

Kan lägga lite bilder här i eftermiddag så kan ni få se hur det ser ut

A
A Alexander Nyman skrev:
Håller helt med, jag hade en plan över att köra pellets nästa vinter, som du säger när det blir kallare.

Ja jag har kollat på lite shunt styrningar men som du säger får jag nog ta hjälp av någon kunnig.

Kan lägga lite bilder här i eftermiddag så kan ni få se hur det ser ut
så länge du kör fastbränsle och har fungerande termostater på radiatorerna så är inte shuntautomatik viktigt

En röd pannas kontrollpanel med en tidur och temperaturinställningsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd vedpanna i källare med anslutna rör och eldstad, omgiven av VVS-utrustning och verktyg.
Skapa konto
Utomhusvärmepump i mörker med belysning på locket och isbildning på galler.
Skapa konto

stänga av och demontera är 2 olika saker, det där är bortkopplat...

Det är inte sommar än. De elavtal du kan ta 22 mars är svindyra så försök få ett timdebiterat avtal, titta på https://elspot.nu/. Går bundna avtal ned i sommar (knappast) så kan du då ta ett fast avtal.
Läs in dig på Janffire Flex A och sätt igång pelletsbrännaren så har du både varmvatten och värme. Luftvattenpumpen vet jag inte hur den är kopplad men shuntstyrningen som är monterat på pannan hör nog till pannan.
Ser ut att vara den nya styrningen till Flex A
https://www.janfire.com/wp-content/uploads/Manualer/Flex/Gamla/BA_BrännareFlex2-a_R2_SV.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
A Alexander Nyman skrev:
Vad tycker ni om detta.
Vi blir husägare den 22 mars om inte världen rasat sönder innan.
Har mycket funderingar över värmesystemet och det är en grej jag ska lägga krut på så småningom.
Men jag reagerar på en speciell grej, nuvarande ägare sa "luftvattenpumpen stänger jag av om det blir varmare än 5 plus utomhus, man vill ju spara på elen" den är till exempel av hela sommaren.

Alltså då går ju elpatronen igång i ackumulatortanken om den går ner under 30 grader, 30 grader ger i princip kalla element. Sen när det blir kallare på kvällen startar han pumpen igen.

Jag tänker att de måste väl gå att istället ställa ner tempen på pumpen, eller bästa av allt att de styrs genom någon ytter tempgivare. Sparar han verkligen el på detta

Pannan har en shunt men den får man styra manuellt, ser ut att ha funnit en äldre styrning till den men den används ej heller, det finns en pelletsbrännare med men den används ej pga de var för dyrt och krånglade ofta.
Så i nuläget har värmen gått på endast luftvärmepump och elpatron då, varmvatten går genom en varmvattenberedare. Kåken är 430m2 boyta.

En kollega till mig tyckte det var fel redan med att endast köra med luftvattenpump som huvudkälla.

Jag jobbar som anläggare så detta är ganska nytt för mig men jag försöker läsa in mig på ämnet.
Helt fel tänkt av fastighetsägaren.
Den värme du förbrukar ska tillföras på något sätt.
Din värmepump har högre effektivitet om utetemperaturen ökar, således minskar din totala energiförbrukning proportionellt mer om du kör värmepumpen även på sommaren.
Vid kalla vinterdagar tappar värmepumpen effekt och värmetillverkningen övergår successivt till inbyggd elpatron.

• Gilla
Osvaldo och 1 till
  • Laddar…
Jag har också en Nibe City fast en kombipanna men pelletsbrännaren sitter i oljeluckan som på din. Jag har en likadan schuntautomatik som gå på enbart utegivare.

Rätt inställt så är pelletsbrännare en bra uppvärmningskälla men den pannan har väldigt liten eldhärd och litet askutrymme så för att få den att funka riktigt bra så askar jag ur den en gång i veckan och sotar pannan en gång i månaden. Sedan får man bolla lite med turbolatortuberna. Jag kör 4 av 6 veckplåtar i min panna men det beror ju lite på vad man får för temperatur i skorstenen.

När elpriserna är som det har varit så är ju pellets nice. Jag skulle köra pellets på vintern för ekonomi och sedan luft/vatten på sommaren för bekvämlighet.

• Gilla
Toheb
  • Laddar…
Det är frånsidan i energibalansen som bestämmer hur mycket energi det går åt i huset! Dvs vilken isolerstandard har du i huset, hur mycket luftomsättning har du, hur mycket varmvatten förbrukar du, vilken innetemperatur har du. Den energi som då behövs skall du försöka tillföra så billigt som möjligt! 100 % el dyrast! VP kanske 30% el och 70% gratis från uteluft/mark (beroende på årstid) Pellets 100 % från pellets men billigare än el (hur mycket varierar ! ) Sedan är det ju klart så att stänger du av energitillförseln så får du lägre innetemperatur och därmed mindre energiåtgång, men kallt i huset!!!

B Bernt Ö97 skrev:
Helt fel tänkt av fastighetsägaren.
Den värme du förbrukar ska tillföras på något sätt.
Din värmepump har högre effektivitet om utetemperaturen ökar, således minskar din totala energiförbrukning proportionellt mer om du kör värmepumpen även på sommaren.
Vid kalla vinterdagar tappar värmepumpen effekt och värmetillverkningen övergår successivt till inbyggd elpatron.
Precis så jag tänkte med.
Nu går varmvattnet på en varmvattenberedare, finns ingen slinga i acktanken tydligen, varmvattenberedaren är kopplad genom pannan men jag vet inte riktigt hur det funkar men jag skulle ju gärna ha så att varmvattnet värms av luftvattenpumpen, blir nog att ta dit en vvs/energi kille/tjej så man kan få lite förslag på hur vi ska göra. Vill komma bort från den höga elräkningen så mycket som möjligt såklart

Man brukar ange att vid +17 grader utomhus, så kan man stänga uppvärmningen.
Det blir ett naturligt värmetillskott via instrålningen från fönsterna ändå.

Men ventilationen behöver ändå gå!

A Alexander Nyman skrev:
Precis så jag tänkte med.
Nu går varmvattnet på en varmvattenberedare, finns ingen slinga i acktanken tydligen, varmvattenberedaren är kopplad genom pannan men jag vet inte riktigt hur det funkar men jag skulle ju gärna ha så att varmvattnet värms av luftvattenpumpen, blir nog att ta dit en vvs/energi kille/tjej så man kan få lite förslag på hur vi ska göra. Vill komma bort från den höga elräkningen så mycket som möjligt såklart
Att konsulltera VVS:are är ett bra beslut.
Huvudsaklig värmekälla borde vara värmepumpen och pannan borde stå för tillskottsvärme vid hög belastning kalla vinterdagar.
Hög elräkning kan bero på helt andra saker.
Lycka till

• Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
Så länge man vill ha högre temperatur inne än ute går det åt energi (det är en naturlag). Tex 21 gr inne så går det åt energi så länge utetemperaturen är lägre än 21 gr! Däremot gäller det att tillföra denna så smart och billigt som möjligt. Personvärme och sol kan anses vara gratis. El till belysning och apparater är inte gratis men behövs av andra anledningar och då denna energi omvandlas till värme (100 % av elenergin blir värme i andra steget) är det bra att värme huset med denna energi! Energi från värmesystemet skall bara levereras när det behövd ( styrning av framledningstemperturer och termostater får fixa detta) Vid vilken utetemperatur detta sker varierar. Förr sa man ofta vid ute 17 gr men det är inget som stämmer idag i välisolerade hus. I riktiga superhus kanske det är 0 gr 5 gr eller 10 gr. Sedan täcker hushållsel personer och soltillskott huset. Upprätta energibalans för huset är nödvändigt för att få rätta svar på detta.

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.