1 719 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
fastighetsägaren säljer tomt i gmmal grustäkt.
Fastighetsägaren säljer tomt belägen i gammalt grustag som dessutom är belägen ca 4-5m. lägre än intilliggande fastigheter. Tillåten byggnadshöjd är 3,5 m. Dessutom innebär en byggnation att brevskrivarens
tomt blir innesluten på alla sidor. Fömodligen bygger man in en vedeldad värmekälla i ev. byggnad. Vad sker när
röken från skorstenen kommer ut i samma nivå som omkingliggande fastigheters marknivå. Vill ha ett förslag
på hur jag stoppar pågående försäljning av och byggande på nämnda tomt.
Mvh Gösta B.
tomt blir innesluten på alla sidor. Fömodligen bygger man in en vedeldad värmekälla i ev. byggnad. Vad sker när
röken från skorstenen kommer ut i samma nivå som omkingliggande fastigheters marknivå. Vill ha ett förslag
på hur jag stoppar pågående försäljning av och byggande på nämnda tomt.
Mvh Gösta B.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Rätta mig om jag har fel, men brukar inte röken från braskaminerna gå uppåt, kanske i 45° vinkel.
Och blåser det, så är det aldrig från samma håll, det kan jag lova dig.
Men detta förstår jag inte riktigt (och vem är "brevskrivaren"?):
Och blåser det, så är det aldrig från samma håll, det kan jag lova dig.
Men detta förstår jag inte riktigt (och vem är "brevskrivaren"?):
1 1göstabille skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Eftersom det ända konkreta du nämner så utgår jag från det.
När / om ett bygglov är på G så får du nämna din oro om eventuell rök.
Hur ser det med dp över den nämnda grusgropen?
Annars så generellt så får man räkna med grannar.
När / om ett bygglov är på G så får du nämna din oro om eventuell rök.
Hur ser det med dp över den nämnda grusgropen?
Annars så generellt så får man räkna med grannar.
Den som bygger där kommer ju även behöva ha med kaminen i bygglovet eller söka bygglov för kamin senare. Och du som granne (om du nu är granne) kommer få uttala dig. Om det inte går att lösa skorstens/rök frågan på ett bra sätt så kanske kommunen inte ger bygglov för eldstad
Redovisas det inte i bygglovet räcker det med en anmälan senare och då hörs inga grannar.
De tekniska egenskapskraven kontrolleras dock och där regleras bland annat skorstenshöjd enligt BBR:
"6:743 Skorstenshöjd Rökgaser och avgaser ska släppas ut via skorstenar som är tillräckligt höga för att erhålla god skorstensverkan och förhindra att olägenheter uppstår kring byggnaden eller i dess omgivning. Skorstenar ska också placeras så att rökgaser och avgaser inte förs tillbaka till luftintag, öppningsbara fönster, dörrar, balkonger och dylikt i byggnaden eller överförs till närliggande byggnader."
Blir det ändå problem senare kan en anmälan om störning upprättas till kommunen så utreds frågan igen, och då kan det kanske bli aktuellt med användningsförbud om det är en olägenhet för omgivningen.
De tekniska egenskapskraven kontrolleras dock och där regleras bland annat skorstenshöjd enligt BBR:
"6:743 Skorstenshöjd Rökgaser och avgaser ska släppas ut via skorstenar som är tillräckligt höga för att erhålla god skorstensverkan och förhindra att olägenheter uppstår kring byggnaden eller i dess omgivning. Skorstenar ska också placeras så att rökgaser och avgaser inte förs tillbaka till luftintag, öppningsbara fönster, dörrar, balkonger och dylikt i byggnaden eller överförs till närliggande byggnader."
Blir det ändå problem senare kan en anmälan om störning upprättas till kommunen så utreds frågan igen, och då kan det kanske bli aktuellt med användningsförbud om det är en olägenhet för omgivningen.
Liknande trådar
-
Fastighetsägarens träd växer långt in över tomten som jag arrenderar
Juridik -
Säljer ett fritidshus i skogen med redan avstyckad tomt
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Fler tomter när staten säljer mark
Artikelkommentarer -
Grannen säljer - homestylear vår tomt...
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Grannens asfalt på min tomt, vad om man säljer
Juridik