Hej,
Vi renoverar trappan och får inte bort fästet till ledstången. Är det någon som vet om det är en enda skruv på denna typ av äldre fäste som ska vridas, eller är det fler skruvar under den runda brickan? vi kan snurra brickan men den lossnar inte. När vi försöker vrida hela fästet sitter den som berget. Vågar inte ta i för mycket om det nu skulle vara fler skruvar under brickan som ska lossas. Risk för att pärlsponten går sönder.
Vet någon hur dessa fästen funkar?

• Vattenkran som är monterad på en trävägg med synliga gipsskador runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Haha älskar att du lyckades ladda upp 3 filmer på en leksaksfisk

Test vrida fästet, det hade jag gjort!

• Gilla
  • Haha
Saband och 2 till
  • Laddar…
P
Saband Saband skrev:
Hej,
Vi renoverar trappan och får inte bort fästet till ledstången. Är det någon som vet om det är en enda skruv på denna typ av äldre fäste som ska vridas, eller är det fler skruvar under den runda brickan? vi kan snurra brickan men den lossnar inte. När vi försöker vrida hela fästet sitter den som berget. Vågar inte ta i för mycket om det nu skulle vara fler skruvar under brickan som ska lossas. Risk för att pärlsponten går sönder.
Tråkigt att någon satt masonit ovanpå fin pärlspont...

• Gilla
Saband
  • Laddar…
Den sitter med en stor skruv i mitten så försök ta i allt vad du kan. Går inte det så får du använda verktyg

• Gilla
Saband
  • Laddar…
Saband Saband skrev:
Hej,
Det kan vara en skarvskruv som fästet sitter med. Såna satt vår ledstång med.
En lång, silverfärgad metallskruv med spetsig topp och gängor, placerad diagonalt på en ljus bakgrund.
Skapa konto

Ena änden skruvas i ledstångsfästet, den andra i väggen. Prova att vrida fästet moturs, antingen lossnar fästet från skruven eller så lossnar skruven från väggen.

Redigerat:
  • Gilla
Saband
  • Laddar…
O Oxid skrev:
Haha älskar att du lyckades ladda upp 3 filmer på en leksaksfisk

Test vrida fästet, det hade jag gjort!
Ja, det var lite svettigt ett tag där innan jag fick bort fisk-filmerna Vet inte hur det blev så, ha ha
Tack för svaret med fästet, vi provar att vrida då.

P Pappa1986 skrev:
Den sitter med en stor skruv i mitten så försök ta i allt vad du kan. Går inte det så får du använda verktyg
Tack! Vi får prova igen.

Keiller Keiller skrev:
Det kan vara en skarvskruv som fästet sitter med. Såna satt vår ledstång med.
[bild]
Ena änden skruvas i ledstångsfästet, den andra i väggen. Prova att vrida fästet moturs, antingen lossnar fästet från skruven eller så lossnar skruven från väggen.
Tack! Vi testar det. :)

P Peter787 skrev:
Tråkigt att någon satt masonit ovanpå fin pärlspont...
Ja, huset är från 1910 och över masoniten massa lager tapet.

Saband Saband skrev:
Tack! Vi testar det. :)
Gör det. Finns även skruvar med andra gängor än den jag visade bild på men funktionen är densamma. Bara att vrida.

• Gilla
Saband
  • Laddar…
Saband Saband skrev:
Hej,
P Pappa1986 skrev:

Statusuppdatering: det visade sig att det gick att skruva bort den översta delen, dra bort röret, brickan och sedan var det fyra skruvar. :)

• En hand håller en dörrhandtag på en skadad, träfärgad dörr med trasig låsmekanism.
    Skapa konto
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Saband Saband skrev:
Statusuppdatering: det visade sig att det gick att skruva bort den översta delen, dra bort röret, brickan och sedan var det fyra skruvar. :)
Det fästet, det fyrkantiga som skruvas i väggen känner jag igen.
Sitter likadana i morsans hus byggt 1912.
Den runda täckbiten känner jag dock inte igen.

• Gilla
Saband
  • Laddar…
Saband Saband skrev:
Då hade jag fel :D jag trodde du skulle ha nåt liknande fäste som jag brottades med i min trappa. Fast mitt hus är lite nyare (1914) ;)

Kul att det löste sig!

• Gilla
Saband
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Då hade jag fel :D jag trodde du skulle ha nåt liknande fäste som jag brottades med i min trappa. Fast mitt hus är lite nyare (1914) ;)

Kul att det löste sig!
:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.