Hej,
Jag skall hänga upp ett par romerska ringar i taket hemma. Ringarna skall inte hänga där jämt utan bara när de används så installation skall vara så osynlig som möjligt, men samtidigt hållbar och säker. Det är av stor betydelse att få så hög WAF (*) som möjligt
* Wife Acceptance Factor
Taket är av betong, standard hos lägenheter från 60-talet. Jag har redan testat att hänga upp ringarna på ett ställe där de inte skall hänga, för att testa hållfastheten. Min slutsats är att de räcker med en rejäl skruv per fäste/ring. Jag har borrat ett 10 mm hål med en passande plugg och det sitter järnet! Tänker mig en sån här skruv:
Allra helst skulle jag vilja montera en invändig gänga i taket, per ring, så att jag lätt kan skruva i och ur motsvarande gängad bult, men jag har inte lyckats hitta en sådan produkt. Så det lutar åt att jag borrar, pluggar och skruvar dit en rejäl skruv med sexkanthuvud som kommer att sticka ut ett par mm från taket. Möjligen målas den vit för högsta möjliga snygghet.
Frågan är hur man sedan fäster ringarna, eller snarare remmarna som ringarna hänger i, i skruvhuvudet på bästa sätt. Om det går att köpa något som inte är för dyrt, och som håller, så är det att föredra, men jag kan även tänka mig att tillverka något själv. Min huvudtanke just nu är att skära, borra eller fila ut en slits ur ett rejält vinkeljärn som tillåter mig att skjuta in järnet under skruvhuvudet. Typ:
I hålen på sidorna fäster man ringarna med en karbinhake.
Kom även på att man kanske kan modda ett existerande fäste, till exempel ett surrnigsfäste, och skapa en liknande slits:
Man påverkar såklart hållfastheten rätt rejält, men är det tillräckligt mycket gods så håller det nog.
En annan variant är att komma på ett sätt att få dit en stålvajer som jag sedan hänger remarna till ringarna i. Problemet är att det måste vara en lösning som är säker med som samtidigt går att montera upp och ner lätt och snabbt.
Så för att summera:
- Säkert och hållbart
- Hög WAF
- Enkel och snabb montering/demontering av fästet när väl skruvarna sitter i taket (helst utan verktyg)
Fler idéer?
Tack!
/Mathias
Jag skall hänga upp ett par romerska ringar i taket hemma. Ringarna skall inte hänga där jämt utan bara när de används så installation skall vara så osynlig som möjligt, men samtidigt hållbar och säker. Det är av stor betydelse att få så hög WAF (*) som möjligt
* Wife Acceptance Factor
Taket är av betong, standard hos lägenheter från 60-talet. Jag har redan testat att hänga upp ringarna på ett ställe där de inte skall hänga, för att testa hållfastheten. Min slutsats är att de räcker med en rejäl skruv per fäste/ring. Jag har borrat ett 10 mm hål med en passande plugg och det sitter järnet! Tänker mig en sån här skruv:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allra helst skulle jag vilja montera en invändig gänga i taket, per ring, så att jag lätt kan skruva i och ur motsvarande gängad bult, men jag har inte lyckats hitta en sådan produkt. Så det lutar åt att jag borrar, pluggar och skruvar dit en rejäl skruv med sexkanthuvud som kommer att sticka ut ett par mm från taket. Möjligen målas den vit för högsta möjliga snygghet.
Frågan är hur man sedan fäster ringarna, eller snarare remmarna som ringarna hänger i, i skruvhuvudet på bästa sätt. Om det går att köpa något som inte är för dyrt, och som håller, så är det att föredra, men jag kan även tänka mig att tillverka något själv. Min huvudtanke just nu är att skära, borra eller fila ut en slits ur ett rejält vinkeljärn som tillåter mig att skjuta in järnet under skruvhuvudet. Typ:
Logga in
Skapa konto
Kom även på att man kanske kan modda ett existerande fäste, till exempel ett surrnigsfäste, och skapa en liknande slits:
Logga in
Skapa konto
Man påverkar såklart hållfastheten rätt rejält, men är det tillräckligt mycket gods så håller det nog.
En annan variant är att komma på ett sätt att få dit en stålvajer som jag sedan hänger remarna till ringarna i. Problemet är att det måste vara en lösning som är säker med som samtidigt går att montera upp och ner lätt och snabbt.
Så för att summera:
- Säkert och hållbart
- Hög WAF
- Enkel och snabb montering/demontering av fästet när väl skruvarna sitter i taket (helst utan verktyg)
Fler idéer?
Tack!
/Mathias
Är det möjligt att istället för din idé montera två krokar/öglor och ha karbinhake för att fästa ringarna? Känns både säkrare och smidigare samtidigt som den visuella påverkan inte är så värst mycket större. Framförallt om du målar krokarna i takfärgen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det finns ju den självklara lösningen.
https://www.clasohlson.com/se/Trapetskrok/p/21-2643
Men den kanske är för iögonfallande.......
Protte
https://www.clasohlson.com/se/Trapetskrok/p/21-2643
Men den kanske är för iögonfallande.......
Protte
Expanderbult och lyftögla.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Slagankare är det du letar efter om du vill ha en gänga i taket
Det är möjligt, men minskar WAFtensiden skrev:
Jag slår också ett slag för just slagankare. Kör dimension M12 och skruva i lyftöglor där när ringarna ska användas.
Ett observandum är att ringarna, framför allt vid lek av barn, kan skapa en rotationell belastning vilket skulle kunna få lyftöglorna att gänga ur.
Edit: M10 borde räcka utan problem. Essves variant klarar 450 kg draglast i osprucken betong.
Ett observandum är att ringarna, framför allt vid lek av barn, kan skapa en rotationell belastning vilket skulle kunna få lyftöglorna att gänga ur.
Edit: M10 borde räcka utan problem. Essves variant klarar 450 kg draglast i osprucken betong.
Bra observation, tack! En variant som löser det är att det som skruvas dit och bort är någonslags skena/regel/stång som går mellan båda fästena i taket. I denna ... tingest sitter sedan de två öglorna.tommib skrev:
Jag kollade lite på slagankare nu igen och de ser faktiskt lovande ut. Kanske har jag släppt den varianten då det krävs specialverktyg och jag hatar att köpa på mig (dyra) specialverktyg som jag använder en gång. Men det var inte så dyrt såg jag nu, och frågan är om man inte kan slå med vad som helst som har rätt dimension...
Finns betongskruv som fungerar utan plugg.
Behövs dock en "knack" o skruva in dem.
Behövs dock en "knack" o skruva in dem.
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Bilden med dom röda lyftöronen, skjut in en sån från varje sida och se till att den plana delen med hålet i glider in mot varandra (vrid dem 90 grader) sedan låser de varandra när du sätter i en bult eller en karbinhake och det enda du behöver är de vitmålade skruvarna i taketMathias Dahl skrev:
Hej,
* Wife Acceptance Factor
[bild]
[bild]
[bild]
Så för att summera:
- Säkert och hållbart
- Hög WAF
Fler idéer?
Tack!
/Mathias