Vi har ett gammalt kök från 40-talet och vi vill sätta upp bänkbelysning. Inget konstigt, en list, ingen serirekoppling. Under skåpen har vi ett vanligt utanpåliggande vägguttag med två jordade anslutningar. Vägguttaget är framdraget med utanpåliggande kabel.

Vi kollar på olika varianter av led-lister och vad jag förstår så ansluts majoriteten av dessa till en frikopplad transformator/driver som i sin tur ansluts med ojordad stickpropp till ett uttag. Placeringen av vårt uttag gör att vi inte vill ha en kontakt som ständigt tar upp det ena uttaget. – Fult och opraktiskt helt enkelt.

Min fråga; Är det okej att på dessa transformatorer klippa kontakten och fast-ansluta istället?
Och om Ja; kan man (1) ansluta det direkt till det utanpåliggande uttaget eller behöver man (2) sätta en kopplingsdosa innan uttaget som man i sin tur ansluter till transformatorn och vägguttaget med ex kopplingsklämmor?

Har inga problem med att låta en elektriker göra detta, men vill helst inte köpa något och sen stå med en elektriker som inte vill göra som jag tänkte.

Bästa svaret

Fasta installationer ska inte använda apparatsladd (SKX 0,75 mm2). För ett korrekt montage skulle jag försökt koppla in drivdonet med en bit installationskabel eller monterat drivdonet kloss intill någon kopplingsdosa och på så vis undvika öppen och synlig kabeldragning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.