Hej!
Den vanligaste lösningen för att fästa vangstycken verkar vara ungefär som nedan,
Vangstyckets första steg är i samma nivå som altangolvet.
Men så vill jag inte ha det. Mitt första trappsteg ska börja ett steg ner och jag hade tänkt utgå från färdiga vangstycken.
I framkant på min altan har jag dubbla 45x195 som jag kan fästa i men vill gärna ha en dold infästning av vangstyckena.
Har ni några idéer?
Den vanligaste lösningen för att fästa vangstycken verkar vara ungefär som nedan,
Vangstyckets första steg är i samma nivå som altangolvet.
Men så vill jag inte ha det. Mitt första trappsteg ska börja ett steg ner och jag hade tänkt utgå från färdiga vangstycken.
I framkant på min altan har jag dubbla 45x195 som jag kan fästa i men vill gärna ha en dold infästning av vangstyckena.
Har ni några idéer?
Tack, det var ju en ganska enkel lösning.
Jag står i valet och kvalet mellan nedan två alternativ. Antingen bygga upp med klossar, eller köpa ett vangstycke med ett extra steg och såga ur det..
Jag står i valet och kvalet mellan nedan två alternativ. Antingen bygga upp med klossar, eller köpa ett vangstycke med ett extra steg och såga ur det..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tänk på att oavsett om du bygger med klossar eller vangstycke så måste nedersta steget kompenseras med tjockleken på plansteget. Dvs att om man har ett 28mm plansteg så måste nedersta klossen vara 28mm lägre för annars kommer steget mot backen att bli 28mm för högt.
Se den streckade linjen på nedersta steget på denna principbild:
/Göran
Se den streckade linjen på nedersta steget på denna principbild:
Logga in
Skapa konto
/Göran
Har samma problem som du. Hur löste du det hela? Blev det dold infästning?D daniel_021 skrev:
Tack,
R
Så här gjorde jag. Det blev alldeles tillräckligt stabilt och samma steghöjd överallt.R rolfino skrev:
Jag satte ett vinkeljärn och en liten fralla upp i golvregeln. Vill minnas att jag inte hittade passande beslag med stora hål på båda sidor, så det fick bli ankarskruv in i vangstycket. Har hållit ett par år nu.
Möjligt att jag skråade in en lång skruv utifrån också.
Möjligt att jag skråade in en lång skruv utifrån också.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Det är bara 1 av vangstyckena som hade stolpe att fästa i. De andra sitter endast i varsin 45x95 som skruvats mellan två av golvets reglar.R rolfino skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fundering: Fästa altan (och pergola/uterum) i huset eller ej?
Altan & Uteplats -
Fästa vatten i bakstycke av underskåp
Tvättstuga -
Fästa metallunderrede till IKEA bordsskiva.
Möbelsnickeri -
Fästa board underifrån med klammer?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fästa kabel under överbleck?
Fasad