Vi bor i en lägenhet som är byggd i slutet av 1920-talet. För några år sedan monterade jag upp en lampkrok i taket och minns att jag var lite förbryllad över taket men tänkte inte så mycket mer på det då det kändes som det fäste. I en annan del av lägenheten körde jag med gipsexpander då det fanns ett mellanrum där den kunde expandera, men inte i detta rum. Då det fäste så verkade allt frid och fröjd och nu har lampan suttit där i tre år utan problem. Nu har vi dock planer på att byta till en riktigt tung taklampa och med lite efterforskning har jag insett att vi förmodligen har kloasongtak med vass, en granne har i alla fall hittat vass i väggarna. Jag vill se över infästningen för att känna mig trygg och tänkte då kort och gott fråga om någon har koll på hur tjockt vasslagret brukar vara? Det måste väl ändå vara så att jag hittade plank då jag gjorde den förra infästningen? Det sitter i alla fall en någorlunda stor marockansk lampa av metall där idag och jag kan inte tänka mig att den skulle ha suttit kvar om skruven bara var fäst i vass och murbruk. :) Anledningen att jag frågar är att jag befinner mig utomlands och har spanat in en lampa som kommer kräva att det sitter ordentligt. Förhoppningsvis är det bara att byta ut takkroken som sitter idag till en längre skruvögla eller liknande. Det kan ju vara så att bara en bit av kroken sitter i plank idag, och jag minns ärligt talat inte hur pass rejält det kändes när jag drog dit den.

Min lägenhet från 1936 har ca 25 mm puts och vass. Under det 25x100 brädor med ca 10 mm mellanrum.

• Gilla
Kingenkongen
  • Laddar…
Kloasongen var ofta 1 - 1,5 tum dvs ca 25 - 40 mm

• Gilla
Kingenkongen
  • Laddar…
Tack för era svar, mycket uppskattat! Lampan inköptes och är på väg i ett jättepaket till Sverige. Själv är jag tillbaka i Sverige och ska iväg och fixa en rejäl skruvögla!

T tergo skrev:
bild på spräckpanel HN Byggnadsvård på Instagram: "Spräckpanel med vassmatta i tak, en enkel men hållbar konstruktion. Och det går att underhålla/ laga. Vassmatta finns ånyo att köpa…"
Tack och bock! Bilden är verkligen beskrivande!

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.